logo
امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۲
[ شناسه خبر : ۳۶۲۸۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 1 دقیقه ]
گزارش تصویری؛

قلعه بهستان ماهنشان تجلی اراده مردمان سرزمین کهن

قلعه-بهستان-ماهنشان-تجلی-اراده-مردمان-سرزمین-کهن
قلعه بهستان یا کهن دژ در شهرستان ماهنشان در استان زنجان و در نزدیکی روستای بهستان و در کنار رود قزل‌اوزن جای گرفته‌ است، دیرینگی این دژ به دوره مادها برمی‌گردد.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» قلعه بهستان یا کهن دژ در شهرستان ماهنشان و در استان زنجان و در نزدیکی روستای بهستان در کنار رود قزل اوزن جای گرفته‌ است، دیرینگی این دژ به دوره ماد‌ها اختصاص دارد.

بیشتر بخوانید

مادها از طریق کناره‌های رودخانه قزل‌اوزن وارد فلات ایران شدند و در روستاهایی مانند مادآباد در شهرستان ماهنشان مستقر شدند.

 وجود قلعه‌های دفاعی مثل قلعه بهستان معماری زیبا و هنرمندانه‌ این اقوام را به نمایش گذاشته است. 

تا پیش از این، گفته می‌شد که قدمت قلعه بهستان به دوره ساسانیان یا به گفته برخی دیگر از کارشناسان، به دوره‌ هخامنشیان اختصاص دارد؛ ‌اما بررسی‌های تازه‌تر نشان داده است که تاریخ این دژ به دوره مادها می‌رسد.

قلعه بهستان یکی از قلعه‌های متعدد تاریخی شهرستان ماهنشان است که دوران استفاده و رونق آن تا دوره‌های اسلامی و قرن پنج تا هفت هجری قمری تخمین زده می‌شود.

سفال‌هایی در این قلعه پیدا شده‌اند که مربوط به دوران اسلامی است، وجود سفال‌های بدون لعاب ساده و تنها دارای شکل‌های هندسی و همچنین کشف قطعات سفال‌هایی با زیر لعاب‌هایی با رنگ سبز و کرم، حیات در این قلعه تا قرون پنجم هجری قمری، مصادف با دوره اسلامی به‌ خوبی به اثبات می‌شود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر