logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۲۵
[ شناسه خبر : ۳۵۷۵۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
داوطلبان نمایندگی مجلس در جایگاه پاسخگویی_۲؛

برای بهبود وضعیت زیست محیطی زنجان چه برنامه‌ای دارید؟

برای-بهبود-وضعیت-زیست-محیطی-زنجان-چه-برنامه‌ای-دارید؟
مردم استان زنجان همواره با چالش آلودگی پسماند‌های سرب و روی، آلودگی دود حاصل از شهرک صنعتی سرب و روی و ۱۰۰ مسئله زیست محیطی دیگر درگیر هستند اما سوال از داوطلبان نمایندگی مجلس این است برای بهبود وضعیت زیست محیطی زنجان چه برنامه‌ای دارید؟

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» یکی از مسائل زیست محیطی که مردم زنجان با آن مواجه هستند، آلودگی ناشی از صنایع روی و پساب و پسماند حاصل از آنهاست. این مسئله معضلی است که سال‌ها است مردم استان با آن درگیر هستند و حتی شیوع بیماری سرطان در زنجان را نیز مرتبط با میلیون‌ها تن پسماند سرب و روی و آلودگی حاصل از آن می‌دانند. 

بیشتر بخوانید

به طوری که در این راستا محمد‌رضا یافتیان، مدیرکل محیط زیست اخیرا اعلام کرده است که صنعت سرب و روی بی‌ربط به سرطان نیست، البته این موضوع را باید آنهایی که در حوزه تخصصشان است بیان کرده و نظر دهند.

وی اذعان کرده است: مقاله‌ای در سال ۲۰۱۶ منتشر شده که آمار سرطان را در ۱۳ نوع در ایران بررسی کرده و در چند آیتم آن زنجان جزو پنج استان برتر است، یک مورد آن مربوط به بیماری‌های دستگاه گوارش بوده که آمار در استان زنجان در آن نوع بالا است.

همین‌طور اصغر وثوق، مدیر عامل انجمن خیریه مهرانه زنجان نیز در طول روز‌های اخیر عنوان کرده است که درباره تاثیر سرب و روی و ارتباط آن با بیماری سرطان باید متخصصین محیط زیست بصورت علمی نظر ارائه نمایند؛ اما شنیده‌ها حاکی از آن است که فلزات سنگین یکی از عوامل ابتلا به سرطان است.

با مقایسه چند جمله دو مسئول استانی ناگفته پیدا است که سرطان ارتباط مستقیم با پسماند‌های سرب و روی که اتفاقا این دو عنصر جزو فلزات سنگین محسوب می‌شوند؛ دارد.

از سویی دیگر استان زنجان در گیر و دار آلایندگی سایر صنایع همانند کاغذ‌سازی نیز قرار دارد و این تنها یک نمونه است چراکه پساب رها شده زیست بوم زنجانرود را کاملا بهم ریخته و حتی گاها خبرهایی حکایت از آبیاری محصولات کشاورزی در حاشیه زنجانرود با آب آلوده این رودخانه دارد که وارد چرخه غذایی شده و در نهایت در مبتلا کردن به انواع بیماری‌های انسانی در دارز مدت بی‌اثر نخواهد بود. 

و اما یکی دیگر از آلودگی‌هایی که مردم زنجان با آن درگیر بوده و گاها تبدیل به سوژه‌های داغ خبری می‌شود رهاسازی دود آلوده شهرک صنعتی سرب و روی است که همانند مهی زنجان را در آغوش می‌گیرد و ذره ذره در جسم و جان زنجانی‌ها نفوذ می‌کند گاها حتی پساب به شدت آلوده این صنایع نیز به امید اینکه راهی در دل طبیعیت یابد از کارخانجات این شهرک رها می‌شوند و معضلات بعدی را در پی دارند! 

شاید اگر ریز به جزئیات توجه کنیم و سراغ تک تک شهرستان‌ها برویم بتوان ۱۰۰ ها نمونه از این مثال‌ها آورد که عرصه را برای محیط زیست و در نهایت برای هم استانی‌ها تنگ‌تر کرده‌اند و با جان شیرین زنجانی‌ها بازی می‌کنند.

البته نباید ناگفته بماند در طول چهار دهه اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در تمام حوزه‌های آب، کشاورزی، گازرسانی، معدن، صنعت و محور‌های مواصلاتی و راه‌های دسترسی روستایی و هزاران کار عظیم و چشمگیر دیگر در استان زنجان انجام گرفته و مردم کاملا با پوست و گوشت و استخوان خود این پیشرفت‌ها را دیده و لمس کرده‌اند و از قبل همین پیشرفت‌ها وضعیت زندگی و رفاه و آسایش مردم نسبت به گذشته چند برابر شده و همین امور، امید را در دل مردم برای بهتر شدن بیش از پیش؛ زنده‌تر کرده است.

حال سوال از داوطلبان نمایندگی مجلس این است فرض بگیریم راهی مجلس هم شدید چه برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی برای بهبود شرایط استان به لحاظ زیست محیطی خواهید داشت!؟

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر