logo
امروز : جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۱
[ شناسه خبر : ۳۵۷۳۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
رئیس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در گفتگو با موج‌رسا:

مسموميت با گاز CO در زنجان 4 نفر را راهی بیمارستان کرد

مسموميت-با-گاز-CO-در-زنجان-4-نفر-را-راهی-بیمارستان-کرد-
رئیس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه در فصل زمستان مسمومیت با گاز منواکسید کربن بیشتر به چشم می‌خورد گفت: مسموميت با گاز COدر زنجان 4 نفر را راهی بیمارستان کرد.

داریوش تقی‌لو در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با بیان اینکه در اثر نشت گاز از آب گرمکن در خدابنده سجاس روستای چوزک 4 نفر به بیمارستان منتقل شدند گفت: این حادثه در تاریخ 6 اسفندماه در ساعت 22:42 دقیقه به وقوع پیوسته است.

بیشتر بخوانید

وی گفت: تعداد آمبولانس‌های اعزامی به محل حادثه کد سجاس و زرین آباد است و اقدامات اولیه جهت بهبود وضع افراد دچار گاز گرفتگی درمحل حادثه توسط مامورین اورژانس انجام شده است.

رئیس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی زنجان عنوان کرد: دراثر نشت گازCO از آب گرمکن، خانم 65ساله و آقای70 ساله و همچنين دو دختر 7و 11 دچار مسموميت شدند دو دختر با وسيله شخصی به بیمارستان منتقل شده بودند و دونفر ديگر بعد از اقدامات اوليه پيش‌بيمارستانی به بيمارستان اميرالمومنين (ع ) اعزام شدند.

تقی‌لو تصریح کرد: مسمومیت با گاز از جمله اتفاقاتی است که در فصل سرما شایع است و به دلیل وجود علائمی مانند سرماخوردگی فرد بر این باور است که سرما خورده و علاقه شدید به خواب دارد.

وی ابراز کرد: اگر فرایند سوختن با کمبود اکسیژن همراه شود (سوختن ناقص) به‌ جای CO2 و بخار آب، گاز CO و دیگر فراورده‌ها تولید می‌شود.

رئیس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی زنجان اضافه کرد: این گاز بسیار سمی بوده و واکنش‌پذیری زیادی دارد، به همین خاطر ناپایدار است اما رنگ و بوی خاصی ندارد.

تقی‌لو افزود: میل به واکنش کربن منوکسید با هموگلوبین خون حدود ۲۰۰ برابر بیشتر از میل واکنش با اکسیژن است. در خون انسان حدود ۵ درصد کربن منوکسید وجود دارد امّا اگر این مقدار به ۲۰ درصد برسد سبب مرگ خواهد شد.  

وی اضافه کرد: وقتی کربن منوکسید وارد سیستم تنفسی شخصی شود، بلافاصله با هموگلوبین‌های خون ترکیب شده و ماده‌ای به نام کربوکسی هموگلوبین را به وجود می‌آورد باعث می‌شود که اکسیژن کمتری به بافت‌های بدن برسد، این ویژگی باعث مسمومیت و فلج کردن سامانهٔ عصبی می‌شود، به طوری که فرد توانایی انجام کاری را نخواهد داشت.  

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر