logo
امروز : دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۴۹
[ شناسه خبر : ۳۵۵۷۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور:

شرکت‌های دانش‌بنیان باید درگیر کارهای بزرگ و هم‌افزا شوند

شرکت‌های-دانش‌بنیان-باید-درگیر-کارهای-بزرگ-و-هم‌افزا-شوند
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور گفت: باید به فکر هم‌افزا و درگیرکردن شرکت‌های دانش‌بنیان در کارهای بزرگ بود که یکی از مدل‌ها شکل‌گیری تعاونی‌ها است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» روح‌الله دهقانی فیروزآبادی امروز در سفر یک روزه خود به زنجان در جلسه با روسای دستگاه‌های اجرایی مرتبط و مدیران عامل شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و نخبگان استان، ضمن گرامیداشت اعیاد اظهار داشت: در برخی استان‌ها توانمندی‌های خوبی با توقعات بسیار کم وجود دارد‌.

بیشتر بخوانید

وی با اشاره به اینکه هم مخاطبان معاونت علمی و هم مباحث آن خاص هستند، افزود: یک نگاهی از سال‌های گذشته و حتی دوران طاغوت وجود دارد مبنی بر اینکه ما در رفتارهای خود همواره انتظار داریم. اما رویکرد حکمرانی سابق که ریشه در طاغوت دارد در اکوسیستم ما پاسخ‌گو نیست.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور گفت: در دوران سازندگی کشور منابع سرشار و مصارف بسیار پایین‌ همانند مصرف بنزین داشته است، اما با گذشت زمان کشور به برخی مسائل و تحریم و مشکلات برخورد کرده است.

وی کل شرکت‌های دانش‌بنیان در دهه ۸۰ را حدود ۵۰ مورد اعلام کرد و گفت: اما اکنون تعداد شرکت‌ها به ۹ هزار و ۶۰۰ شرکت رسیده و رشد ۲۰۰ درصدی دارد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور با بیان اینکه معاونت علمی با منابع محدود است، گفت: باید با هم‌فکری هم برای توسعه اکوسیستم تلاش کرد و این نگرش می‌تواند فضا را بسیار تغییر داده و حالت با هم بسیازیم را بهتر پیش ببرد.

وی خاطر‌نشان کرد: باید ما در کنار هم کار کنیم، یکی از مسائل اکوسیستم ما این است که شرکت‌ها زیاد است اما با هم هیچ ارتباطی ندارند و گاها بازار همدیگر را نیز تنگ‌تر کرده‌اند در صورتی که با تعامل می‌توان شرایط را بهتر از حال حاضر کرد. 

دهقانی فیروزآبادی اذعان کرد: در دوره‌ای هدف دولت زیاد کردن تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان بود ولی دیگر کافی است و باید خط ریل را به سمت کارهای هدفمند هدایت شده بزرگ و هم‌افزا برد من باور دارم با کمک نخبگان این عرصه می‌توان این اقدامات را انجام داد و تعاونی‌ها می‌توانند این کار انجام دهند بنابراین شرکت‌های دانش‌بنیان باید درگیر کارهای بزرگ و هم‌افزا شوند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور با بیان اینکه در کشور ۸۰ پارک وجود دارد که با درصد پایین جی دی پی اقتصاد دانش‌بنیان فعال است و این منطق خوبی نیست گفت: سیاست من کمک کردن به کار انفرادی منزوی نیست چراکه باید به ایجاد زیرساخت‌های یکپارچه کمک کرد که تاثیرگذارتر خواهد بود.

دهقانی‌فیروزآبادی گفت: تسهیلات تبصره ۱۸ عدد محدودی در کشور است که بخشی سهم دانش‌بنیان‌ها است و باید بانک‌ها همراهی کنند تا تسهیلات به شرکت‌های متقاضی پرداخت شود اما بانک‌ها هزار و یک روش که شرکت‌ها را به طاق بکوبند را می‌دانند.

وی با بیان اینکه نیازمند بالا بردن دانش و آگاهی خودمان هستیم، گفت: از هر سه چهار شرکت که تایید می‌کنیم اما به بانک که مراجعه می‌کنند فقط یکی از متقاضیان موفق به اخذ تسهیلات می‌شوند. 

وی یکی از برنامه‌های معاونت را توجه به موضوع میکروالکترونیک عنوان کرد و گفت: به طور معمول کار اجرایی انرژی زیادی می‌طلبد اما در برنامه هفتم مصوب شد که کشور در شش حوزه، مراکز ملی آفرینش فناوری ایجاد کند که یکی از این حوزه‌ها میکرو الکترونیک است.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری در ۱۶ ماه گذشته تلاش کرده تا خط ریلی جریان علم و فناوری کشور شتاب بیشتری یابد، افزود: تلاش بر این بوده کارها به صورت هدفمند، هدایت شده بزرگ و با هم افزایی بیشتری به پیش رود.

وی به اهمیت هوش مصنوعی نیز تاکید کرد و افزود: موافقت اصولی سه تا چهار همت برای انجام‌ اقدامات لازم برای سال آینده اخذ شده است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور در بخشی دیگر با اشاره به اینکه زنجان قطب برق، الکترونیک و استعدادهای برتر است، گفت: من به عنوان یک عضو تا جایی که می‌توانم حمایت لازم را از شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان فروگذار نمی‌کنم.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر