logo
امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۱
[ شناسه خبر : ۳۵۳۷۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
وقتی که مصوبات مجلس گره از کار مردم باز می‌کند_۲؛

صدور بیش از ۳۷ هزار پروانه کسب و کار در زنجان

صدور-بیش-از-۳۷-هزار-پروانه-کسب-و-کار-در-زنجان
در طول سال‌های گذشته، یک مجوز برای ایجاد یک کسب و کار، کاری بسیاری سخت و مشکل بود، تا جایی که بسیاری از کسانی که دنبال دریافت این مجوز بودند در نیمه راه از ادامه مسیر منصرف می‌شدند اما با تصویب قانون صدور مجوز کسب و کار در مجلس بسیاری از مشاغل در عرض سه روز مجوز می‌گیرند.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» در طول سال‌های گذشته، یک مجوز برای ایجاد یک کسب و کار، کاری بسیاری سخت و مشکل بود، تا جایی که بسیاری از کسانی که دنبال دریافت این مجوز بودند در نیمه راه از ادامه مسیر منصرف می‌شدند. 

بیشتر بخوانید

در آن روزها تولیدکننده در مسیر شروع یک کسب و کار باید زمان، هزینه و انرژی زیادی را برای دریافت مجوز صرف می‌کرد و متقاضی دریافت مجوز جدا از فرآیندهای طولانی و کاغذبازی‌های اضافی حتی ممکن بود در مسیر دریافت مجوز با مشکلاتی مانند برخوردهای سلیقه‌ای، انحصارات شغلی و... هم مواجه شود.

در آن زمان شرایط صدور مجوزهای کسب‌وکار مشکلات عدیده‌ای را به‌وجود آورده بود با توجه به مشکلاتی که برای دریافت مجوز وجود داشت، کسب‌وکارهای متعددی هم بودند که با استفاده از این فضا به نوعی انحصاری شده بودند و تعرفه‌های خدمات در این مشاغل انحصاری به‌دلیل بیشتر بودن تقاضا از عرضه بسیار زیاد شده بود.

با توجه به این مشکلات مجلس یازدهم تلاش کرد طرحی را تدوین کند تا بتواند این فراینده‌های نادرست و سخت را اصلاح و تسهیل کند. بر همین اساس طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را در کمیسیون ویژه جهش تولید تدوین کرد و به تصویب رساند.

با تصویب مجلس صدور مجوز کسب و کار به سه روز کاهش یافت

به طوری که 21 مهرماه ۱۴۰۰ طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید؛ این طرح در 5 ماده و با اصلاح برخی مواد قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، قانون فعالیت کانون کارشناسان رسمی دادگستری و قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری، به دنبال رفع موانع اداری زائد از سر راه متقاضیان کسب و کار و سهولت در صدور مجوزهای مورد نیاز آنها بوده تا از این راه، هم به بهبود اشتغال و توسعه کسب و کارها کمک کند و هم زمینه رشد اقتصادی مولد را فراهم کند.

به عبارتی نمایندگان مجلس به دنبال آن بوده‌اند تا با تصویب این طرح، رانت‌ها و امضاهای طلایی را که به بهانه‌ها و توجیهات مختلف، سد راه متقاضیان کسب و کار می‌شود و صدور مجوز کسب و کار آنها را در هزارتوی بروکراسی‌های اداری می‌اندازد، از سر راه بردارد و فرایند بررسی و صدور مجوزها را الکترونیک و نظام‌‌مند کند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، مجوز فرد متقاضی صادر شود.

نهایتا این طرح در جلسه 30 فروردین 1401 شورای نگهبان تایید شد و ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ از سوی رئیس مجلس به رئیس جمهور ابلاغ شد تا در مسیر اجرا قرار بگیرد.

با این حال، قانون «تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار» در 5 ماده و 16 تبصره و با اصلاح برخی مواد قوانین قبلی مرتبط با صدور مجوز کسب و کار، شرایط جدیدی را برای صدور این مجوزها تعریف کرده است.

اصل موضوع این ضوابط و شرایط جدید، تعریف اکثریت مشاغل با عنوان کسب و کارهای «ثبت‌محور» است تا با ثبت این درخواست‌ها در درگاه ملی مجوزهای کسب و کار، ظرف 3 روز مجوز مورد نیاز به متقاضی ارائه شود؛ هر چند در این میان، چند گروه از مشاغل حساس به عنوان کسب و کارهای «تایید محور» تعریف شده و بازه زمانی 3 ماهه برای صدور مجوزهای آنها تعریف شده است.

صدور ۳۷ هزار و ۱۳۹ مورد مجوز کسب و کار در زنجان

محمدرضا نادری در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا اظهار داشت: طبق ماده 7 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی (اصلاحی بهمن 1399) و بند ج تبصره 18 قانون بودجه سال 1401 و به منظور ساماندهی نظام مجوزدهی کشور، مقرر شد تا همه مجوزهای کسب و کار از فروردین ماه سال 1401 صرفاً از درگاه ملی مجوزها صادر شود تا این مجوزها در سراسر کشور به صورت الکترونیکی و غیرحضوری توسط درگاه ملی مجوزهای کشور به نشانی (www.mojavez.ir) انجام گیرد.

وی با بیان اینکه مراحل دریافت مجوز کسب و کار شامل سه مرحله‌ ارسال اطلاعات و تقاضای مجوز، انجام فرآیند صدور مجوز و در نهایت صدور و تحویل مجوز به متقاضی کسب‌وکار است، افزود: طبق قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تمامی مراحل صدور مجوز تنها باید از سامانه ملی مجوزهای کشور انجام گیرد، اتفاقی که کار تولیدکنندگان و متقاضیان دریافت مجوز را بسیار آسان کرده است.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان زنجان گفت: با راه‌اندازی سامانه پنجره واحد در ارتباط با صدور مجوزهای کسب و کار در کمترین فرصت و زمان لازم مجوزهای مورد نیاز افراد برای اشتغال را صادر می‌کند، اقدامی که موجب رونق بیشتر کسب و کارهای مختلف از جمله مشاغل خانگی شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از کسب و کارها نیاز به تشریفات سخت اداری برای صدور مجوز ندارند، اذعان کرد: به همین دلیل، در قانون جدید مجلس تاکید شده است که همه مشاغل به جز کسب و کارهایی که با سلامت مردم،‌ محیط زیست، امنیت ملی و انضباط پولی و مالی مرتبط است، «ثبت‌محور» محسوب شده و دستگاه مربوطه باید ظرف 3 روز از تاریخ ثبت درخواست و مدارک در درگاه ملی مجوزهای کسب و کار، مجوز فرد متقاضی را صادر کند.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان زنجان با اشاره به اینکه کل درخواست‌های ثبت مجوز بعد از ابلاغ این مصوبه در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ به تعداد ۳۷ هزار و ۱۳۹ مورد ثبت شده است، خاطر‌نشان کرد: در طول این مدت تاکنون ۲۲ هزار و ۱۹۹ مجوز در استان صادر شده است.

نادری با بیان اینکه به دلیل برخی مسائل درخواست ۱۰ هزار و ۹۹ متقاضی رد شده است، گفت: یک هزار و ۶۹۹ متقاضی نیز از درخواست خود انصراف داده و پرونده درخواست ۲ هزار و ۸۶۵ نفر نیز در دست بررسی است.

نادری با اشاره به اینکه شاخص پاسخگویی به موقع 94.4 درصد است، گفت: سعی شده تا در کمترین زمان ممکن صدور مجوز‌ها انجام شود.

وی بیان کرد: 20 عنوان شغل در استان برای صدور مجوز تقاضای بالاتری دارند به طوری که مشاغل ذکر شده جزو پر تقاضاترین‌ها در استان هستند.

1. تأسیس واحد تولیدی و صنعتی

2. کسب و کار خانگی قالیبافی

3. تولید انفرادی صنایع‌دستی

4. کارت رانندگی بین شهری (هوشمند)

5. پروانه اشتغال به کار مهندسی شخص حقیقی

6. کارت ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر برون شهری و روستایی

7. تأسیس و فعالیت باشگاه ورزشی

8. پروانه طبابت

9. کارت شناسایی دامداری روستایی و غیرصنعتی

10. کارت بازرگانی

11. پروانه کسب خرده‌فروشی پوشاک زنانه

12 . پروانه کسب بنگاه معاملات املاک

13. پروانه کسب آرایشگری زنانه

14. کسب و کار خانگی خیاطی لباس

15. پروانه کسب خرده فروشی خواربار (خواربارفروش)

16 . پروانه کسب تولید پوشاک زنانه

17. تأسیس مرکز غیردولتی

18. موافقت اولیه واحد صنایع تبدیلی و غذایی بخش کشاورزی

19. فعالیت کودکستان غیر دولتی

20. فعالیت اکتشاف معدن

آموزش گرفتن شناسه یکتا برای پروانه کسب‌های قدیمی:

 با ورود فقط سه کد (شماره سریال کارت ملی، شناسه/ کد مجوز و کد پستی محل کسب) در درگاه ملی مجوزها mojavez.ir رایگان و غیرحضوری مجوز الکترونیکی شناسه یکتا دریافت می‌شود.

بر اساس حکم تبصره ۷ ماده ۱ قانون تسهیل صدور مجوزها همه پروانه کسب‌ها باید تا پایان سال ۱۴۰۲ مجوز الکترونیکی (شناسه یکتا) دریافت کنند و از سال ۱۴۰۳ کسب و کارهایی که شناسه یکتا نداشته باشند به لحاظ قانونی فاقد مجوز محسوب می‌شوند.

با تمام این‌ها، با این شرایط امروز با راه‌اندازی سامانه پنجره واحد در ارتباط با صدور مجوزهای کسب و کار در کمترین فرصت و زمان لازم مجوزهای مورد نیاز افراد برای اشتغال را صادر می‌کند، اقدامی که به گفته وزیر کار موجب رونق بیشتر کسب و کارهای مختلف از جمله مشاغل خانگی شده است.

زهرا بیات

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر