logo
امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۸
[ شناسه خبر : ۳۵۲۱۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
رئیس اداره دامپزشکی ماهنشان:

6500 راس دام سنگین در ماهنشان واکسینه می‌شوند

6500-راس-دام-سنگین-در-ماهنشان-واکسینه-می‌شوند
رئیس اداره دامپزشکی ماهنشان با بیان اینکه ۶ هزار و ۵۰۰ راس دام تا پایان بهمن ماه واکسینه می‌شوند گفت: معمولا واکسیناسیون دام‌های سنگین در شش ماهه دوم سال انجام می‌شود.

ذوالفقار رشیدیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» گفت: معمولا دام‌های سبک در شش ماهه اول سال و دام‌های سنگین در شش ماهه دوم سال به استثناء واکسن‌های تب برفکی و شاربن واکسینه می‌شوند.

بیشتر بخوانید
وی افزود: طرح فاز دوم تب برفکی در حال اجراست واکسیناسیون دام‌ها برعلیه این بیماری تا پایان بهمن ماه ادامه دارد.
رئیس اداره دامپزشکی ماهنشان عنوان کرد: در پایان این طرح تعداد دام‌های سنگین واکسینه شده به ۶ هزار ۵۰۰ راس و تعداد دام‌های سبک به ۹۰ هزار راس خواهد رسید.
وی خاطرنشان کرد: واکسن‌ تب برفکی به همه دام‌ها (سبک و سنگین) در دو فاز و واکسن شاربن (سیاه زخم) در یک فاز به همه دام‌های سنگین، سبک و تک سمی تزریق می‌شود.
رشیدیان ابراز کرد: در فاز اول تب برفکی ۱۵۰ هزار راس گوسفند و بز و ۶ هزار راس گاو و گوساله واکسینه شدند.
وی تاکید کرد: واکسن‌هایی که در طول سال تزریق می‌شوند واکسن‌های بیماری‌های واگیر دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است.
رئیس اداره دامپزشکی ماهنشان تصریح کرد: از جمله بیماریهای واگیر دامی می‌توان به آبله، طاعون نشخوار کنندگان کوچک، تب برفکی، لمپی اسکین اشاره کرد.
وی ادامه داد: از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، برسلوز (تب مالت)، شاربن (سیاه زخم ) و هاری اشاره کرد.
رشیدیان بیان کرد: اقدامات معمول اداره دامپزشکی شهرستان از قبیل واکسیناسیون، بررسی‌، بازرسی و بازدیدهای روزانه که انجام می‌شود.
وی مطرح کرد: علاوه بر این اقدامات بنا به دستور مدیرکل دامپزشکی استان زنجان همزمان با سایر استان‌ها اردوهای جهادی نیز در حال انجام است.
رئیس اداره دامپزشکی ماهنشان گفت: این گروه‌های جهادی طرح‌‌ها را در روستا‌های مورد نظر اجرا می‌کنند و همزمان با آن واکسیناسیون دام‌ها را نیز انجام می‌دهند.
وی تصریح کرد: واکسیناسیون، ویزیت رایگان، برگزاری کلاس‌های آموزش و ترویج، سمپاشی روی دام، توزیع واکسن طیور از ابعاد مختلف این اردوهای جهادی می‌باشند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر