logo
امروز : پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۵
[ شناسه خبر : ۳۵۰۹۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 9 دقیقه ]
مشکلاتی که در توزیع لاستیک منجر به سرگردانی مردم شده است؛

خرید لاستیک دولتی جنسی نایاب‌تر از الماس در ابهر

خرید-لاستیک-دولتی-جنسی-نایاب‌تر-از-الماس-در-ابهر
مردم ابهر با معضلی به نام خرید لاستیک دولتی مواجه‌اند به نوعی‌ می‌تواند گفت لاستیک در این شهرستان جنسی نایاب‌تر از الماس بوده و بازار آزاد تنها راه خرید برای کسانی است که نیاز به لاستیک دارند.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» معضلی به نام خرید لاستیک دولتی، در بازار ابهر به جنسی نایاب‌تر از الماس تبدیل شده و بازار آزاد تنها راه خرید برای کسانی است که نیاز به لاستیک دارند.

بیشتر بخوانید

در سامانه فروش اینترنتی لوازم خودرو اخطار از محصول انتخابی در انبار نماینده شهر شما موجود نیست روبرو می‌شویم و کسی که ناچار به خرید لاستیک است، چاره‌ای جز مراجعه به بازار آزاد ندارد که قیمت‌های بالایی دارند به عنوان مثال قیمت یک حلقه لاستیک در صورتی که پیدا شود و حداقلی آن، از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون تومان است، بر این اساس اگر فردی بخواهد تایرهای خود را عوض کند باید حدود ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه کند.

اما هر حلقه تایر دولتی ۶۵۰ هزار تومان است؛‌ البته پیدا کردن چنین تایرهایی حداقل طی سه ماه اخیر در زمره اتفاق‌های محال شده است.

از آنجا که تعدادی از صاحبان خودرو، با خودروی خود کار می‌کنند، ‌توانایی پرداخت پول یاد شده را برای تعویض تایر ندارند و همین امر سبب می‌شود که تعویض تایر را پشت گوش بیندازند و قطعاً چنین امری به خصوص در فصل زمستان، ‌می‌تواند حوادث رانندگی زیادی را منجر شود.

عاملین حوزه ابهر ۴ هزار حلقه لاستیک وارد کردند

هادی تقی‌لو، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت یازمان صمت استان زنجان در گفتگو با خبرنگار موج رسا گفت: برای راحتی مردم جهت خرید لاستیک سیستمی طراحی شده است و عاملیت‌ها شهرستانی نیست و همه در هر کجای کشور باشند می‌توانند فروشگاه مورد نظر را انتخاب و خرید را انجام دهند. 

وی افزود: در ۶ ماهه اول هیچ یک از عاملای ما ۵۲ هزار حلقه لاستیک توزیع شده را به قیمت مصرف کننده در استان عرضه نکردند، نزدیک ۴۷ هزار حلقه توسط دو شرکت برای مصرف کننده‌های استان ارسال شده است.

نقی‌لو با تأکید بر اینکه وزارت‌خانه صنعت، معدن و تجارت برای اینکه شفافیت در عرضه باشد این سیستم را راه‌اندازی کرده است، گفت: قبلا به صورت کلی توزیع در نمایندگی‌ها و در اختیار نمایندگی بود و مصرف‌کننده مراجعه می‌کرد و خرید را انجام می‌داد و اصولاً به قیمت مصرف‌کننده نبود، برای شفافیت بیشتر تصمیم بر ایجاد cspها شد، این سامانه از مصرف‌کننده چیزی دریافت نمی‌کند فقط به عنوان واسطه عمل می‌کند که مشتری خودش مستقیم خرید انجام دهد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: مصرف‌کننده هر لحظه که عاملیت‌ها نوع لاستیک‌های خود را در cspها بارگذاری کند‌، با مراجعه به درگاه و انتخاب فروشگاه، نوع لاستیک را انتخاب می‌کند و ۴۸ ساعت هم فرصت مراجعه دارد و لاستیک خود را به قیمت مصرف‌کننده دریافت کند. 

این مسئول خاطرنشان کرد: شخصی که وارد سامانه می‌شود اعتبارسنجی می‌شود که آیا ماشین یا سیم‌کارت به نامش وجود دارد و بعد از طی این مراحل می‌تواند خرید کند، در این سامانه محدودیت تعویض وجود دارد تا کسی که نیاز ندارد نخرد و بحث ضمانت نیز توسط فروشگاهی که لاستیک را تحویل می‌دهد باید تأمین شود.

نقی‌لو با بیان اینکه هر پلاک از زمان خرید هر ۶ ماه فقط یک جفت می‌تواند خرید لاستیک داشته باشد، گفت: این cspها قرار بود به سامانه جامع شفافیت و نهایتاً سامانه ضابط تجارت وصل شوند ولی متأسفانه این روند کمی دیر انجام شد.

وی با بیان اینکه روزهای خاصی بارگذاری لاستیک‌ها انجام می‌شود، گفت: اینکه لحظه‌ای تمام می‌شود، این یک بحث جداست چون عاملین و وزارت صمت در این قضیه دخیل نیستند و این اتمام سریع به خاطر خرید به صورت گسترده در کشور است و ۱۵ درصدخریدها موفقیت آمیز است، به دلیل انتخاب اشتباه یا انتخاب در شهر دیگر مشکلاتی در خرید ایجاد می‌شود.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: به طور دقیق نمی‌توان میزان دریافت همشهریان ابهری را ذکر کرد چون از شهرهای دیگر هم برای خرید مراجعه کردند، اما عاملین حوزه ابهر ۴ هزار حلقه لاستیک وارد کردند، در کل استان ۲۱ هزار حلقه لاستیک وارد کردند و این لاستیک‌ها خریداری شده است.

باید بر حسب تقاضای مردم نوع لاستیک‌ها توزیع شود 

اکبر طاهری‌زاده، معاون سیاسی امنیتی فرماندار ابهر در گفتگو با خبرنگار موج رسا گفت: زمانی که فرآیندی می‌خواهد نظام‌مند شود، برای کنترل بازار و توزیع قطعاً یک‌سری معایب و محاسنی دارد، وزارت صمت متولی دولت در تنظیم بازار، تولید و عرضه کالا است.

وی افزود: معمولا توزیع لاستیک، بازار جذابی برای تأمین‌کننده است، لاستیک در حوزه حمل و نقل جزو موارد خاص و حساس است و در شهرستان ابهر با مشکلاتی مواجه شدیم که باید روند آن سازماندهی و نظام‌مند شود که این نیازمند پارامتر اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم است.

طاهری‌زاده با بیان اینکه قبلاً با برگه سبز خرید می‌شد، گفت: در این شیوه سو‍ءاستفاده‌هایی صورت می‌گرفت، اما مردم انتظار توزیع عادلانه دارند و باید اطلاع‌رسانی خوبی صورت بگیرد و باید زیرساخت‌ها فراهم شود و سبد‌های اختصاص یافته باید متنوع باشد تا مردم با دست باز خرید کنند‌.

طاهری‌زاده با تأکید براینکه باید بر حسب تقاضای مردم نوع لاستیک‌ها توزیع شود، گفت: خودروهای پراید، پرشیا، سمند و تیبا در شهرستان ابهر بیشترین تردد را دارد و این محدودیت بزرگترین آسیب بوده و محدودیت برای تأمین کالای اساسی مردم است.

معاون سیاسی امنیتی فرماندار ابهر گفت: متاسفانه جذابیت در عرضه و الزام برای عامل‌ها وجود ندارد و این سامانه شناور است که نیاز است که در این سامانه به محدودیت پلاک و تنوع خرید صورت بگیرد.

طاهری‌زاده خاطرنشان کرد: ابهر دروازه فرهنگ شمال‌غرب است و مردم ابهر در قبول هر نوع تغییری که موجب پیشرفت است پیشتاز هستند، بنابراین باید به مسائل دیدگاه ملی داشته باشیم، ما تغییر ساختار را قبول می‌کنیم و مطمئناً مردم شهرستان ابهر به این تغییرات لبیک خواهد گفت، محدودیت تخصیص در شهرستان ایجاد نارضایتی کرده است.

وی ابراز کرد: از مسئولان درخواست می‌کنیم راهکارها و تمهیدات لازم را در خصوص حل این موضوع پیگیری کنند، تعداد بالا تخصیص داده شود تا تقاضای شهرستان را پوشش دهد.

اجرای روش اجباری سبدی شرکت‌ها باعث ضرر و زیان عاملین فروش شده است  

علی ‌اکبر حسین‌خانی رئیس اتحادیه لاستیک فروشان ابهر نیز  در گفتگو با خبرنگار موج رسا با بیان اینکه اتحاديه لاستیک‌فروشان شهر ابهر با توجه به اینکه توسط اداره صمت جهت دریافت لاستیک به ثبت‌نام در پلتفرم فروشگاه اینترنتی و پخش تایر ملزم شده است، گفت: اما استفاده از این سامانه باعث ایجاد مشکلاتی برای مصرف‌کنندگان و عاملین فروش شده است.

وی افزود: عدم استفاده بسیاری از خریداران با توجه به سن بالا و بی‌سوادی و یا نداشتن گوشی هوشمند نسبت به دسترسی به پلتفرم، دچار مشکل هستند و همینطور به دلیل عدم تشخيص سایز مناسب خودرو برای خرید و غیرقابل برگشت بودن تایر در صورت انتخاب سایز نامناسب از مشکلاتی است که خریداران با آن مواجه هستند.

حسین‌خانی با بیان اینکه در این سامانه امکان خرید تایر بیش از حد مجاز برای یک کاربر از طریق سیم‌کارت متعدد وجود دارد، گفت: عدم امکان خرید برای خودروهای دولتی بخاطر بنام شخص نبودن مالک خودرو از ایرادات این سامانه است‌.

رئیس اتحادیه لاستیک‌فروشان شهرستان ابهر گفت: اخذ مدارک خودرو و تحویل تایر به صورت گذشته و ثبت در سامانه تجارت که با توجه به سرعت پایین سامانه و ثبت سیستم حسابداری فروشگاه و اضافه شدن ثبت در پلتفرم‌های اینترنتی و مشغله فروشندگان و خریداران، باعث شده روند کار طولانی شود.

این مسئول تصریح کرد: به دلیل رسوب تایرهای رینگ ۱۸/۱۷/۱۶ در کلاس سواری و سایزهای نیمه سنگین و سنگین که همیشه قیمت بازار پایین‌تر از قیمت خرید کارخانه است و این به ضرر فروشندگان است و به این مبالغ زیانده مالیات و عوارض و کرایه حمل نیز اضافه می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: به دلیل خارج نشدن کالای فروش رفته در پلتفرم اینترنتی از سامانه جامع تجارت در طول سه ماه گذشته که باعث شده دیگر عاملین نتوانند تایر از واردکننده یا تولیدکننده خریداری کنند، بدلیل اینکه سامانه تجارت به گونه‌ای طراحی شده که اگر فروش تایرهای خریداری شده در یک ماه زیر ۸۰ درصد باشد دیگر نمی‌توان خرید جدید ثبت کرد.

حسین‌خانی افزود: اجرای روش سبدی شرکت‌ها به عاملین فروش به صورت اجباری است که باعث ضرر و زیان برای عاملین فروش در این استان است، به غیر از استان زنجان همه استان‌ها عاملین فروش مستقیماً بدون واسطه قبضی‌نو از طریق سامانه تجارت لاستیک را پخش می‌کنند و در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهند.

وی بیان داشت: به دلیل وجود بخش مشتری‌مداری در طرح فروش اینترنتی، حدود ۷۰ درصد خریداران از شهرهای اطراف مراجعه و ساکنین این شهرستان با کمبود تایر می‌شوند، به دلیل اینکه کارخانه‌های تولیدکننده بر حسب سهمیه هر شهر تایر را به عاملین واگذار می‌کند.

رئیس اتحادیه لاستیک‌فروشان شهرستان ابهر اظهار داشت: فروش در پلتفرم اینترنتی از سوی اداره صنعت و معدن زنجان که در قانون اساسی هیچ بند و تبصره‌ای در این مورد ذکر نشده است این مشکلات را اتحادیه معقول نمی‌داند که شیوه خرید و فروش به این صورت پیچیده شود.

وی ابراز کرد: از زمانی که به درخواست صنعت و معدن زنجان لاستیک‌های تعاونی به صورت سهمیه برای شهرستان ابهر آورده می‌شود به دلیل اینکه در سامانه قبضی‌نو ثبت می‌شود و از طریق این سامانه هیچکس یک از اهالی شهرستان ابهر، خرمدره، هیدج و صایین قلعه نمی‌توانند حواله‌ای برای خود کشیده و لاستیک تحویل بگیرند.

حسین‌خانی با بیان اینکه اهالی این شهرها بیشترین سهمیه از طریق زنجان حواله کشیده و دریافت می‌کنند، افزود: تعداد هزار و ۴۶۴ حلقه لاستیک خریداری شده تا زیر نظر اداره صنعت و معدن پخش و تحویل مردم شود ولی صنعت و معدن زنجان اجازه چنین کاری را نمی‌دهد و لاستیک‌فروشانی که زیر نظر اتحادیه لاستیک پخش می‌کنند هیچ کدام به خاطر وابستگی به سامانه قبضی‌نو حاضر به همکاری نشده و اگر چنانچه نتوانیم پخش کنیم و به خاطر اینکه این کالا احتکار شده اعلام نشود مجبوریم آنرا به اعضای اتحادیه زنجان واگذار کنیم.

وی در پایان گفت: از مسئولان درخواست داریم که این معضل را در این شهرستان حل کنند تا ما بتوانیم طبق روال قبلی از طریق سامانه جامع تجارت تهران لاستیک را در سطح شهرستان توزیع کنیم.

 

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر