logo
امروز : سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۸
[ شناسه خبر : ۳۴۸۷۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان زنجان:

توهین و تهمت علیه داوطلبان انتخابات جرم است

توهین-و-تهمت-علیه-داوطلبان-انتخابات-جرم-است
رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان زنجان گفت: برخی از تخلفات مانند افترا یک داوطلب به داوطلب دیگر، توهین، تهمت جرم بوده و جرم‌انگاری شده است و متخلفان به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» شورای نگهبان وظیفه سنگینی در تعیین و رد صلاحیت نامزدهای انتخابات دارد و از سالم‌ترین و مهمترین دستگاه‌هاست که قانون اجازه نظارت بر انتخابات و تایید صلاحیت افراد را به آن داده است.

بیشتر بخوانید

همانطور که رهبر معظم انقلاب، امام خامنه‌ای( مدظله العالی) فرمودند "همه وظیفه دارند زمینه برگزاری انتخابات پر شور در اسفند ماه را فراهم کنند".

با این حال جهت کم اهمیت جلوه دادن انتخابات و یا ممانعت از رای‌دهی مردم به کاندیدی خاص، هیچ شخص ارگانی طبق قانون مجاز نیست بر له و یا علیه کاندیدی تبلیغی داشته باشد و پا رافراتر گذاشته و به تخریب عده‌ای از کاندید‌ها و نمایندگان بپردازد و قطعا این موضوع جرم بوده و برخورد مراجع قانونی را در پی خواهد داشت.

اما در این میان مردم به عنوان رکن اصلی جمهوریت و دموکراسی کشورمان، بدون توجه به حاشیه‌ها، تعیین کننده عظمت و شکوه و نتیجه انتخابات هستند و حضور آنان در عرصه انتخابات در اقتدار و عزت روزافزون ايران اسلامي بسيار تعيين كننده و نقش آفرين خواهد بود.

عمده‌ترین تخلفات انتخاباتی، تبلیغات زودهنگام، تخریب یا تبلیغ علیه سایر داوطلبان است

محمد جواد محمدی، رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان زنجان، امروز در جمع خبرنگاران در خصوص تخلفاتی که توسط خود داوطلبان و دستگاه‌ها رخ می‌دهد، اظهار داشت: عمده‌ترین تخلفاتی که رخ می‌دهد تبلیغات زودهنگام و بحث تخریب یا تبلیغ علیه سایر داوطلبان است.

وی افزود: این تخلفات رصد می‌شود و مطمئنا در بررسی صلاحیت موثر خواهد بود.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان زنجان با اشاره به اینکه بحث تخلف با جرم متفاوت است، گفت: تبلیغات زودهنگام تخلف محسوب می‌شود و جرم‌انگاری نشده است بنابراین در بررسی صلاحیت اثر‌گذار می‌باشد، چرا که فرصت کافی برای بررسی صلاحیت داوطلبان وجود دارد. طبق قانون جدید تا زمان صدور اعتبارنامه؛ دست شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها بازگذاشته شده است.  

وی با بیان اینکه ۵ نماینده‌ای که در استان رای آورده و به عنوان نماینده معرفی شده‌اند تا زمان صدور اعتبارنامه شورای نگهبان فرصت بررسی صلاحیت آنان وجود دارد، گفت: برخی از تخلفات جرم است، مثلا افترا یک داوطلب به داوطلب دیگر، توهین، تهمت جرم بوده و جرم‌انگاری شده است و متخلفان به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

توهین و تهمت علیه داوطلبان جرم محسوب می‌شود

محمدی در پاسخ به این سوال که در فضای مجازی هم تبلیغات انجام می‌شود و هم اینکه برخی داوطلبان توسط عده‌ای تخریب می‌شود، برخورد چه گونه خواهد بود؟ گفت: گزارشات تخلفات انتخاباتی و تبلیغاتی توسط هیئات‌های اجرایی و نظارت شهرستان‌ها و بخش‌ها رصد و موضوعات به هیئات نظارت استان ارجاع می‌شود و اگر جرمی شکل گرفته و جرم‌انگاری شده باشد با دادستانی و مراجع قضایی ارجاع داده می‌شود همچنین هیئات بررسی تبلیغات استان نیز می‌تواند در این زمینه انجام وظیفه کند و تبلیغات زودهنگام و جرم‌انگاری‌های که برای داوطلبان صورت گرفته را گزارش دهند.

وی با اشاره به اینکه ضابطین قضایی در قانون جدید در نظر گرفته شده است، گفت: برای ۷۷ نفر از ناظران بر اساس آموزش‌هایی که توسط دادستان انجام گرفت، حکم صادر شده و این‌ها می‌توانند تخلفات تبلیغاتی و انتخاباتی داوطلبان را گزارش و در صورت جرم با هماهنگی هیئات نظارت استان به دادستانی ارجاع دهند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان زنجان گفت: اگر در جلسه‌ای نمایندگان فعلی تبلیغی به نفع خود انجام دهند این تخلف می‌باشد، اما باید تا پایان نمایندگی وظیفه قانونی خود را انجام دهند و این موضوع تبلیغ محسوب نشده بلکه وظیفه نمایندگان است.  

وی با اشاره به تخلفات انتخاباتی نیز گفت: این تخلفات شامل اخلال در فرایند رای‌گیری، تبلیغات غیر مجاز، خرید و فروش رای، تهدید مردم در امر انتخابات، سو استفاده از امکانات دولتی، جانبداری مجریان و ناظران از داوطلبان و کوتاهی در برگزاری انتخابات. برخی از این‌ها جرم بوده و جرم‌انگاری محسوب می‌شود و باید در مراجع قضایی رسیدگی شود.

محمدی با اذعان به اینکه ۳۵۰۰ نفر از ناظران تخلفات را گزارش می‌دهند، یادآور شد: عموم مردم نیز می‌توانند تخلفات انتخاباتی و تبلیغاتی را در سامانه "مردم ناظر" ثبت و گزارش نمایند و در تامین سلامت انتخابات یاریگر ما باشند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر