logo
امروز : پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۰
[ شناسه خبر : ۳۴۷۹۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
یادداشت:

حقیقت نماز،اخلاص است

حقیقت-نماز،اخلاص-است
نماز،تنها ایستادن و نشستن (حرکات جسمی و اعمال ظاهری)نیست و حقیقت آن، اخلاص و توجه به خدای یگانه است.

<!doctype html>

بیشتر بخوانید

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا»به نقل از نسیم اشراق،در چند روز گذشته در 16دیماه1402 اجلاس سراسری نماز با حضور رئیس جمهور در زنجان برگزار شد،به همین مناسبت یادداشتی در این موضوع مهم را از نظر می‌گذرانید.

رهبر معظم انقلاب فرموده اند: "نماز در هر صورت واجب و فریضه است و ترک نماز بزرگترین فرصت ارتباط با خداوند سبحان را از دست می‌دهد".

بارها درباره اهمیت نماز و ویژگی های نماز مطلوب،این فریضه الهی از زاویه های گوناگون واکاوی شده است؛ اما در عین حال ،می‌توان به زاویه دیگری از نماز اشاره کرد و آن این است که نماز مطلوب و اثر بخش، دارای چه ویژگی‌هایی است.

بایستگی این بحث بدان جهت است که آیا هر نمازی ،به هر صورت اثر بخش خواهد بود یا نماز با ویژگی‎های خاصی دارد؟امام صادق فرمود: "چه بسا مردی که پنجاه سال نماز خوانده باشد و حتی یک نماز او را خدا نپذیرفته باشد!پس ناگوارتر از این چه خواهد بود؟به خدا سوگند ،شما در میان همسایگان و یاران تان،کسانی را می‌شناسید که اگر نمازشان را به خاطر تکریم و احترام شما بخوانند،شما نمازشان را پذیرا نمی‌شوید؛زیرا در ادای تکریم و احترام شما،سهل انگاری و بی اعتنایی کرده اند،خداوند متعال جز طاعت شایسته هیچ طاعتی را نمی‌پذیرد تا چه رسد به طاعت بی ارج و بی بها".

حالا می‌پرسیم اهمیت نماز چیست؟نماز،نه تنها در اسلام بلکه در تمام ادیان،از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار است،نماز،عبادتی است که تعداد بسیاری از آیات و روایات را به خود اختصاص داده و در قرآن ،یکی از مهم ترین صفات انسان‌های شایسته ،اقامه نماز بیان شده است.

هم چنین بهترین تعبیرها در روایات،به نماز اختصاص یافته است؛ تعابیری مانند رأس اسلام،وجه دین،نور،معراج و با فضیلت ترین عمل.

از همه مهمتر این که اولین دستور خداوند به حضرت موسی امر به اقامه نماز بود،خداوند فرمود: "من تو را (برای مقام رسالت)برگزیدم، اکنون به آنچه بر تو وحی می‌شود ، گوش فرا ده، من الله هستم، معبودی جز من نیست، مرا بپرست و نماز را به یاد من بپادار".

از ویژگی‌های مهم نماز مطلوب،می توان اخلاص را نام برد،قرآن می فرماید: "بگو که نماز و تمام عبادات من و زندگی و مرگ من،همه برای خداوند پروردگار جهانیان است.

حضرت علی فرمود: "نماز،تنها ایستادن و نشستن (حرکات جسمی و اعمال ظاهری)نیست و حقیقت آن، اخلاص و توجه به خدای یگانه است.

از دیگر ویژگی های نماز خشوع است که در نماز از عناصری است که قرآن و روایات بر آن تاکید فراوانی داشته اند، خداوند سعادت انسان را به خشوع در نماز گره زده و آن را اولین صفت مومنان یادکرده است.

از دیگر ویژگی های نماز، اول وقت خواندن آن است، دیگری خواندن نماز در مسجد و به جماعت آن، با نشاط بودن، دائمی بودن نماز و نماز با تعقیبات از سایر ویژگی‌های نماز است.

نماز خواندن برای انسان نیز فوایدی دارد مانند برطرف شدن گرفتاری و ناراحتی که پیامبر اکرم فرمودند:"بنده ای نیست که به وقت های نماز و جاهای خورشید اهمیت بدهد، مگر این که من سه چیز را برای او ضمانت می‌کنم:برطرف شدن گرفتاری‌ها و ناراحتی‌ها، آسایش و خوشی به هنگام مردن و نجات از آتش."

از دیگر فواید نماز، ورود به بهشت و دوری از جهنم است و امام محمد باقر(علیه السلام) می‌فرمایند:"هر کس نماز واجب را در حالی که عارف به حق آن است در وقتش بخواند، به گونه ای که چیزی دیگر را بر آن ترجیح ندهد، خداوند برای وی برائت از جهنم می نویسد که او را عذاب نکند، و کسی که درغیر وقتش به جا آورد در حالی که چیزی دیگر را بر آن ترجیح دهد، خداوند می‌تواند او را ببخشد یا عذابش کند".

در امان بودن از بلاهای آسمانی از دیگر فواید نماز است،قطب راوندی می‌گوید:پیامبر خدا فرمود:"هنگامی‌که خداوند از آسمان آفتی بفرستد، سه گروه از آن، در امان می مانند:حاملان قرآن، رعایت کنندگان خورشید یعنی کسانی که وقت های نماز را محافظت می‌کنند و کسانی که مساجد را آباد می‌کنند".

می‌توان به خشنودی خداوند از دیگر فواید نماز اشاره کرد،امام صادق(ع) می فرمایند:"اول وقت، خشنودی خداست و آخر آن، عفوخداست، و عفو نیست مگر از جهت گناه و در مقابل، تأخیر نماز موجب خشم خداست چرا که پیامبر اکرم به حضرت علی(ع) فرمودند:"نماز را با وضوی کامل و شاداب در وقتش به جای آور که تأخیر انداختن نماز بدون جهت، باعث غضب پروردگار است".

از دیگر فوائد نماز،استجابت دعا و بالا رفتن اعمال است،در حدیث است که به هنگام ظهر درهای آسمان گشوده می‌شود و درهای بهشت باز می‌گردد و دعا مستجاب می‌شود ؛پس خوشا به حال کسی که در آن هنگام برای او عمل صالحی بالا رود.

در حدیثی دیگر از حضرت صادق(ع) آمده است که فرمودند:"... بهترین ساعت های شب و روز، وقت های نماز است." سپس فرمودند:"چون ظهر می‌شود درهای آسمان گشوده شده و بادها می وزند و خداوند به خلق خود نگاه می‌کند. هر آینه من بسیار دوست دارم که در آن هنگام، عمل صالحی برای من بالا رود." آنگاه فرمودند:" برشما باد به دعا کردن بعد از نمازها، چرا که آن مستجاب می‌شود".

دوری شیطان و تلقین شهادتین از دیگر فوائد نماز است،پیامبر اکرم فرمودند:"شیطان تازمانی که مؤمن بر نمازهای پنج گانه در وقت آن محافظت کند، پیوسته از او در هراس است؛ پس چون آنها را ضایع کرد بر وی جرأت پیدا کرده و او را در گناهان بزرگ می‌اندازد."

امید است که در زمره نمازگزاران واقعی باشیم و توفیق اخلاص و اقامه نماز اول وقت را داشته باشیم.

مدرس دانشگاه/فاطمه عبدالهی

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر