logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۵۲
[ شناسه خبر : ۳۴۷۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
آیت‌الله العظمی حسینی زنجانی:

مراسم حج باید اتحاد بین کشورهای اسلامی را به ارمغان آورد/ صهیونیست‌ها برای مقابله با اسلام در همه جا نفوذ کرده‌اند

مراسم-حج-باید-اتحاد-بین-کشورهای-اسلامی-را-به-ارمغان-آورد-صهیونیست‌ها-برای-مقابله-با-اسلام-در-همه-جا-نفوذ-کرده‌اند


مرجع عالیقدر اهل تشیع با اشاره به مراسم حج گفت: مراسم حج باید اتحاد بین کشورهای اسلامی را به ارمغان آورد.

آیت‌الله العظمی سیدمحمد حسینی زنجانی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به فضیلت‌های ماه ذی‌الحجه اظهار کرد: فضیلت‌های ماه ذی‌الحجه در رویات گسترده است به خصوص در دهه اول دعای عرفه به عنوان یکی از مستحبات سفارش شده و نمازی نیز دارد که بین نماز مغرب و عشا خوانده می‌شود. 

وی با بیان اینکه روز عرفه به عنوان یکی روزهای مهم در این ماه است، عنوان کرد: البته در این ماه روز غدیر نیز که عید ماه شیعیان بوده از اهمیت بالایی برخوردار است. 

مرجع عالیقدر اهل تشیع با اشاره مراسم حج گفت: اگر ما به فلسفه حج آشنا باشیم می‌توان فهمید که فریضه حج از چه اهمیت بالایی برخوردار است، در درجه نخست باید توجه داشت که فریضه حج دستور الهی بوده و بر مردم واجب است که در صورت استطاعت مالی، بدنی و راهی این فریضه را به جای آورند. 

وی با بیان اینکه انجام فریضه حج در صورت استطاعت مانند نماز، خمس و سایر واجبات بر انسان واجب است، عنوان کرد: در صورت استطاعت این حج در طول عمر انسان یک بار برای او واجب می‌شود. 

آیت‌الله العظمی حسینی زنجانی با اشاره به اینکه اعمال حج از مستحبات مهم سفارش شده است، بیان کرد: با توجه به فلسفه حج که امام علی(ع) نیز می‌فرماید «َ وَفَرَضَ عَلَيْكُمْ حَجَّ بَيْتِهِ الْحَرَامِ الَّذِي جَعَلَهُ قِبْلَةً لِلْأَنَامِ يَرِدُونَهُ وُرُودَ الْأَنْعَامِ وَيَأْلَهُونَ إِلَيْهِ وُلُوهَ الْحَمَامِ وَجَعَلَهُ سُبْحَانَهُ عَلَامَةً لِتَوَاضُعِهِمْ لِعَظَمَتِهِ وَإِذْعَانِهِمْ لِعِزَّتِهِ» خداوند حجش را بر ما واجب کرد چرا که آن را قبله گاه انسانها قرار داد تا دسته دسته وارد  این خانه شوند و بر خدا پناه برند مانند پناه بردن کبوتران که به آب پناه می‌برند و خداوند متعال این خانه علامت قرارداد برای تواضع در مقابل عظمت خداوند و اذعان به عزتش، اینها همه به نکته اشاره دارد که ما با رفتن به حج علاوه بر اینکه عبادت خدا را انجام داده‌ایم بلکه مشکلات مسلمانان را باید در آنجا مطرح کنیم. 

وی با بیان اینکه مسلمانان از کشورهای مختلف برای مراسم حج به بیت‌الله‌الحرام می‌روند، خاطرنشان کرد: مردمان کشورهای مختلف اسلامی باید از اوضاع یکدیگرمطلع شوند و در این راستا یک اتحادی نیز باید شکل گیرد که به همین اتحاد تاکید ویژه‌ای شده است، فلسفه‌ نماز جماعت، نماز جمعه و مراسم حج در راستای یک هدف قرار دارند یعنی مسلمانان باید متحد شوند تا بتوانند روی پای خود بایستند و مشکلات‌شان را برطرف کنند. 

مرجع عالیقدر اهل تشیع تصریح کرد: این موارد در مراسم حج  کاملا قابل مشاهده است، اگر ما حج واقعی را به جای آوریم و علاوه بر انجام اعمال سفارش شده از جمله برائت از مشرکین و دیگر اعمال، مشکلات مسلمانان نیز بیان شود همین مراسم حج اتحاد را نیز برای ما ایجاد خواهد کرد. 

وی تاکید کرد: همانطور که نماز جمعه و نماز جماعت منشا اتحاد بوده مراسم حج نیز می‌تواند اتحاد بین کشورهای اسلامی  را به ارمغان آورد. 

آیت‌الله العظمی حسینی زنجانی با اشاره شرایط حساس منطقه و شیوع تروریست تکفیری گفت: توصیه این است که مسلمانان هوشیار باشند و از معارف الهی دوری نجویند، معارف که دانستنی‌ها است انسان را نگه می‌دارد و در این راستا ما باید اصول عقاید را محکم کنیم تا اینکه در مقابل مکتب‌های دیگر استقامت به خرج دهیم. 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اصول، عمده چیزی که سبب می‌شود تا از این شرایط و مراسم استفاده مناسب کنیم همین دور هم جمع شدن مسلمانان است تا اینکه وحدت را از دست ندهیم و دشمن اصلی را فراموش نکنیم، دشمن‌شناسی خود یکی از موضوعات بسیار مهمی است که باید به توجه داشت اگر دشمن را شناختیم باید در راستای افزایش قدرت و استطاعت قدم برداریم تا مقابل او بایستیم. 

مرجع عالیقدر اهل تشیع اضافه کرد: باید بدانیم که اکنون دشمن اصلی ما مسلمان کیست؟ آیا دشمن ما اسلام‌هراسی است؟ یا صهیونیست‌ها هستند؟ یا کفر؟ باید اینها را بررسی و شناسایی کرد تا موجبات وحدت شکل گیرد. وی تاکید کرد: در حال حاضر صهیونیست‌ها و یهودیان در مقابل اسلام ایستاده‌اند، قرآن نیز می‌فرماید «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَ الَّذينَ أَشْرَکُو» یعنی اول یهود را اسم می‌برد و بعد اشاره‌ای به مشرکان دارد. 

آیت‌الله العظمی حسینی زنجانی با بیان اینکه یهودیان و صهیونیست‌ها اکنون در همه جا نفوذ کرده‌اند، عنوان کرد: این نفوذ آنها بیشتر به خاطر این است که در مقابل اسلام بایستند و به مقابله برخیزند.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر