logo
امروز : یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۳۶
[ شناسه خبر : ۳۳۵۷۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 11 دقیقه ]
دبیر کانون دانشگاهیان ایران اسلامی استان زنجان در گفتگو با موج رسا:

توانمندسازی جوانان عامل بازدارنده در برابر امپراطوری‌های دروغین است

توانمندسازی-جوانان-عامل-بازدارنده-در-برابر-امپراطوری‌های-دروغین-است
دبیر کانون دانشگاهیان ایران اسلامی استان زنجان با بیان اینکه پی بردن به ماهیت دشمن از اهداف مهم جهاد تبیین است گفت: توانمندسازی جوانان عامل بازدارنده در برابر امپراطوری‌های دروغین است.

عباس قنبری در گفتگو با خبرنگار  پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا»با بیان اینکه امروزه امپراطوری‌های دروغین و کارکردهای منفی آن‌ها مخصوصا در فضای مجازی گسترش یافته و مرزها قراردادی کشورهارا در نوردیده است که از این پدیده  به عنوان امپراطوری‌ها رسانه‌ای نام برده می‌شود گفت: امپراطوری‌های دروغین روحیه و سلایق و نگرش و ادراک  مردم را مورد تهاجم نرم خود قرار داده است.

بیشتر بخوانید

وی افزود: عمده ترین بخش انتقال اخبار را رسانه‌ها بر عهده دارند، به هیچ وجه نمی توان از تأثیرات شگرف رسانه بر جهت دادن به اخبار و وقایع موجود چشم پوشی کرد.

دبیر کانون دانشگاهیان ایران اسلامی استان زنجان عنوان کرد: شاید مقایسه قدرت تأثیر رسانه با بمب اتم قدری اغراق آمیز باشد. ولی باید پذیرفت که «وسایل ارتباط جمعی، ابزاری اجتماعی و فرهنگی به معنای عالی آن هستند.

قنبری ابراز کرد: امروز رسانه‌ها را می‌توان به رسانه سرد و گرم تقسیم کرد. به نظر می‌رسد یک تفاوت عمده میان رسانه‌های گرم مثل رادیو، ماهواره و رسانه سردی چون تلفن وجود دارد.

وی گفت:  اگر رسانه‌ای بتواند یکی از حواس انسانی را امتداد بخشد و حساسیت بالایی ایجاد کند، رسانه گرم خوانده می‌شود.

دبیر کانون دانشگاهیان ایران اسلامی استان زنجان تصریح کرد: از تأثیرات رسانه‌های سرد نیز نباید غافل بود به طور کلی آنچه مهم است این است که رسانه‌ها توانسته‌اند خود را به زندگی ما تحمیل کنند و حضور آن‌ها را در تمام زوایای زندگی به هیچ عنوان نمی‌توان انکار نمود.

قنبری گفت: شکل‌های مختلف رسانه‌ها را به خوبی می‌شناسیم از کتاب و روزنامه گرفته تا رادیو و تلویزیون، ماهواره، اینترنت  همه جزو دنیای رسانه‌ای قرار دارند.

وی اضافه کرد:  اکنون بخش عظیمی از حجم تبلیغات را رسانه‌های مختلف بر عهده دارند و غالبا مشاهده می‌شود که این رسانه‌ها از لابلای این تبلیغات به دنبال جهت دهی افکار عمومی به سمت و سوی خاصی هستند.

دبیر کانون دانشگاهیان ایران اسلامی استان زنجان عنوان کرد: با مراجعه به وسایل ارتباط جمعی متوجه می‌شویم که تعداد فراوانی از این ابزار اغراق، دروغ، ارائه تصویر غلط و ... بهره می‌گیرند و غالبا مشاهده می‌شود که این رسانه‌ها به دنبال ارائه چهره‌ای حق به جانب از خود و گروه‌های مورد حمایت و ارائه تصویری منفی از مخالفان هستند.

 قنبری تاکید کرد: موضوع بسیار مهم در بحث رسانه‌ها، همان تحریف، بزرگ نمایی و یا کوچک نمایی اخبار است که با بهره گیری از ابزارهای ذکر شده صورت می‌گیرد و در این راه استخدام لغات و واژه‌هایی که هر کدام بار معنایی و ارزشی خاصی را به ذهن متبادر می‌سازند بسیار مرسوم و متداول شده است، برچسب زدن به مردم، گروه‌ها، نهادها و اغراق در مورد رفتار آن‌ها، بهره‌گیری از نمادها یا واژگانی خاص، نماهنگ‌های تأثیرگذار، لغات جذاب  نیز بخش اعظمی از تلاش‌های رسانه‌ها برای انعکاس اخبار بر طبق جهت گیری‌های مورد توجه آن‌ها می‌باشد.

 وی گفت:  رسانه‌ها با توجه به کارکردهای ذکر شده از سوی گروه‌ها و مراجع متعددی در راستای جریان سازی‌ها و یا ایجاد پیش زمینه و شکل دهی جنگ و صلح  مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دبیر کانون دانشگاهیان ایران اسلامی استان زنجان ابراز کرد: با ظهور و بسط اقسام مختلف رسانه در منطقه و جهان، به تبع تبلیغات، تحریفات و بزرگنمایی‌ها شکل وسیع تر و جدید تری به خود گرفته‌اند.

قنبری عنوان کرد:  بعد از پی بردن به عمق نفوذ رسانه‌ها بر افکار عمومی، این رسانه‌ها به سنگر مبارزاتی گروه‌ها و کشورهای رقیب تبدیل شده است.

وی گفت: توجه به اخبار و مسایل خاورمیانه روند رو به رشدی را در میان رسانه‌های مختلف جهان داشته است. ضمن اینکه خود رسانه‌هایی که در داخل منطقه هستند نیز رشد چشمگیری داشته‌اند.

 دبیر کانون دانشگاهیان ایران اسلامی استان زنجان تصریح کرد: هم اکنون، رسانه‌ها و خبرگزاری‌های بزرگ دنیا، بخش عمده‌ای از اخبار خود را به حوادث خاورمیانه اختصاص می‌دهند که BBC، CNN نمونه‌های پرقدرتی از این رسانه‌ها هستند.

 قنبری ابراز کرد: اما کانال‌های ماهواره‌ای بسیاری به زبان‌های مختلف خصوصا انگلیسی، عربی و فارسی در کشورهای خاورمیانه مشغول به فعالیت هستند که تقریبا کل خاورمیانه راتحت پوشش قرار می‌دهند.

وی عنوان کرد:  شبکه‌های تبلیغ مسیحیت که همه از طریق ماهواره پخش می‌شوند و شبکه‌های فارسی زبانی که از لندن و لوس آنجلس پخش می‌شوند، و اصل مبارزه با مذهب یا مذهب ستیزی و مبارزه با باورهای اعتقادی و ارزشی وتولید یاس و ناامیدی را برگزیده‌اند به این مجموعه شبکه‌هایی چون الجزیره، المنار و العالم را هم که اضافه کنیم تا حدی به امپراطوری  رسانه‌ای با حجم و وسعت تعداد رسانه‌هایی که اخبار منطقه را تحت پوشش می‌دهند پی خواهیم برد.

 دبیر کانون دانشگاهیان ایران اسلامی استان زنجان اضافه کرد: به جرأت می‌توان گفت که یکی از کانونی ترین مراکز توجه خبری جهان را باید منطقه خاورمیانه وخلیج فارس دانست. تمام رسانه هایی که نام برده شد، هر کدام با اهداف و مقاصد خود تأسیس شده‌اند و غالبا در خدمت یک تفکر حامی یعنی صهیونیست‌ها و امپراطوری‌های دروغین هستند.

 قنبری افزود: بهره گیری از بازی‌های کلامی در مقاطعی چنان شدت می‌یابد که وقایع را بسیار بغرنج تر از آنچه که واقعا می‌باشد به تصویر می‌کشند و گاهی هم حوادثی مهم و پر اهمیت در لا به لای اخبار دیگر به گونه‌ای بیان می‌شود که اندک توجهی را به خود جلب نمی‌نمایند.

وی تصریح کرد:   به هنگام توجه به اخبار خاورمیانه به الفاظ فراوانی همچون تروریسم، مستعمره، اسلام افراطی، متجاوز، اسلام ستیزی، عقب افتادگی، رژیم، شورش، فقر اقتصادی، امنیت، قربانی، انتحار و شهادت طلبی بر خواهیم خورد که انگار سرنوشت این منطقه با این مسایل گره خورده است .

دبیر کانون دانشگاهیان ایران اسلامی استان زنجان افزود: آنها با امپراتوری دروغ رسانه‌ای که در دست دارند به دنبال ایجاد یأس و ناامیدی بین  مردم کشورهای منطقه به ویژه ایران و کوچک جلوه دادن افتخارات و دستاوردهای انقلاب اسلامی هستند.

 قنبری اضافه کرد: دشمن در بستر فضای مجازی و توئیتر بالای ۱۰ سال است که سرمایه گذاری کرده است تا به اذهان جوانان و نو جوانان این کشور اثرگذار باشد.

وی گفت: علی رغم اینکه شاهد جنگ جدی در فضای مجازی شاهد هستیم اما پشتیبانی از رسانه‌های داخلی را شاهد نیستیم.

دبیر کانون دانشگاهیان ایران اسلامی استان زنجان ابراز کرد: علی رغم هشدارهای مقام معظم رهبری در زمینه فضای مجازی و جنگ رسانه‌ای اما کمتر به آن توجه شده است.

 قنبری عنوان کرد: در حوزه رسانه  و به مناسبت‌های مختلف باید با همکاری و تعامل برای مقابله جنگ و امپراطوری رسانه‌ای برنامه داشته باشیم.

وی تصریح کرد: اگر به جنس کارهای مردم پایه و تبیینی با ابزارهای روز رسانه‌ای  پرداخته شود بسیار خوب است در حالی که به آن کمتر توجه شده و این آسیب است.

دبیر کانون دانشگاهیان ایران اسلامی استان زنجان عنوان کرد: دراین جنگ رسانه‌ای  اثربخش دشمن، مردم مورد حمله‌ی رسانه‌ای قرار گرفته، و به اختلال در شناخت واقعیت دچار می‌شوند و مقاومت خود نسبت به نفوذ دشمن را از دست می‌دهند.

قنبری گفت:  اما علی‌رغم تمام فعالیت‌های متعدد و متکثر جبهه‌ی رسانه‌ای دشمن، آن‌گونه که مد نظر آنها بوده اثربخشی نداشته و شواهد و دلایل گوناگونی بر این موضوع وجود دارد.

وی افزود: همچنین جبهه‌ی رسانه‌ای دشمن از طرق مختلف برای ضربه‌زدن به جبهه‌ی مقابل خود استفاده می‌کند که از آن قبیل می‌توان به هویت‌زدایی، برجسته‌سازی نقاط منفی و نادیده‌گرفتن نقاط مثبت کشور، تزریق حس عقب‌ماندگی و موارد دیگر اشاره کرد.

دبیر کانون دانشگاهیان ایران اسلامی استان زنجان گفت: به نظر می‌رسد توانمندسازی آحاد جامعه خصوصا جوانان‌ نوجوانان وتبیین این راه یکی از مهمترین عوامل بازدارنده در برابر امپراطوری‌های دروغین می‌تواند باشد.

قنبری ابراز کرد:مفهوم شناخته‌شده‌ی «دروازه‌بانی خبر» که در علوم ارتباطات مطرح است به این قضیه اشاره داد که وقایع و رویدادهای گوناگونی در فضای اجتماعی اتفاق می‌افتد و این رسانه‌های جمعی هستند که همچون یک دروازه‌بان، اخبار مدنظر خود را دریافت و منتشر می‌کنند و به اخبار دیگر نمی‌پردازند.

وی افزود: امروز آرایش رسانه‌ای و فرهنگی که در مقابل جمهوری اسلامی قرار دارد، بسیار آرایش پیچیده، متنوع، متکثر، کارآمد و فنی و پیشرفته است نگاهی به جبهه‌ی گسترده‌ی رسانه‌ای مقابل نشان‌دهنده‌ی تنوع و گستره‌ی این جبهه است.

دبیر کانون دانشگاهیان ایران اسلامی استان زنجان  تاکید کرد: رسانه‌های خبری و خبرگزاری‌های عمده‌ی جهان، صنعت سینما و استودیوهای حرفه‌ای جهان، شرکت‌های ساخت پویانمایی، کمپانی‌های بازی‌های رایانه‌ای، بزرگ‌ترین جشنواره‌های بین‌المللی در رشته‌های مختلف هنری و در قالب‌های گوناگون رسانه‌ای، شرکت‌های صنعت موسیقی هرکدام به‌نوبه‌ی خود بخشی از این جبهه‌ی رسانه‌ای هستند که به لحاظ کمیت قابل‌مقایسه با جبهه‌ی مقابل نیستند.

 قنبری گفت: تنوع و تکثر رسانه‌ها، در جای خود با یکدیگر هم‌افزایی داشته و به‌راحتی یک پدیده یا اثر را در سطح وسیع جهان برجسته می‌کنند.

 وی ابراز کرد: جهاد تبیین، مورد تاکید مقام معظم رهبری راه مقابله با برنامه‌های امپراتوری رسانه‌ای دنیای استکبار است و در این ارتباط، همه وظیفه دارند دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی ایران را تبیین کنند.

دبیر کانون دانشگاهیان ایران اسلامی استان زنجان تصریح کرد: امروز رسانه‌های مردم پایه رسانه‌های تولیدی  فردی مانند یک استاد دانشگاه یک معلم  در فضای مجازی خود تاثیر گذاری ویژه بر ذهنیت آحاد جامعه بویژه مخاطبان خاص مثل دانشجو و دانش آموزان دارد که باید در فضای اجتماعی که ثبات رسانه‌ای و تدبیر در تولید محتوی مختل است توانمند سازی،  مدیریت وسازماندهی شود .

قنبری ابراز کرد: در کشور ما متاسفانه در این زمینه‌ها بنا به دلایلی کم کاری شده است و جا دارد که در این مهم  بررسی‌هایی اساسی و اقدامات  راهبردی مناسبی طراحی و تدوین گردد.

وی گفت: امپراطوری‌های دروغین در واقع ذهنیت افراد را در فضاهای دروغین درگیر می‌کند و با طرح مسائل دروغ مخاطب را مجذوب خود می‌کنند تا فرد دارای دانش و آگاهی کم آنها را به عنوان منبع موثق قبول کند و سعی دارد تا باور پذیری مردم را نسبت به واقعیت‌ها کم رنگ جلوه دهد و به همان نسبت نا امیدی در جامعه را گسترش دهند.

دبیر کانون دانشگاهیان ایران اسلامی استان زنجان تصریح کرد: هدف اصلی امپراطوری‌های دروغین ایجاد یاس عدم نو آفرینی اندیشه و فکر درفضای ذهنی و شناختی  جوانان و نو جوانان است  با تاکید بر اینکه این افراد مولدان و موتور محرک  جامعه محسوب می‌شوند ومعمولا جویای حقایق هستند ودر واقع دشمن با مطالعه و بررسی‌های دقیق خود بیشتر بر جوانان و نوجوانان متمرکز وبرای تولید ذهنیت منفی و واگرا با  سرمایه گذاری‌های هنگفت این بخش از فضای اجتماعی را مورد هدف و تاکید خود قرار دهند .

قنبری اضافه کرد: از آنجا که نوجوانان و جوانان به بلوغ رسانه‌ای، سیاسی و اجتماعی نرسیده و تحلیل‌های منطقی در این باره ندارند بیشتر مورد هدف دشمنان هستند.

وی گفت: بر همین اساس موضوع آگاه ساختن نوجوان و جوان درباره محیط پیرامون امری مهم است و آگاه ساختن نسل جدید از توطئه‌های دشمن وظیفه اصلی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی است تا افراد جوان و نوجوان به درستی و منطقی به مرحله بلوغ رسانه‌ای، اجتماعی و سیاسی کامل رسند.

دبیر کانون دانشگاهیان ایران اسلامی استان زنجان اعنوان کرد: متاسفانه کم آگاهی و عدم آموزش‌ها و مهارت های افزایی در مدیریت رسانه نسل جدید ضعفی است که در نظام آموزش عالی و آموزش و پرورش با آن روبرو هستیم و برای آموزش درست در این موارد ورود نشده است.

قنبری ابراز کرد: موضوع اصلی دیگر که باید به آن اشاره داشت مسئله شکاف نسل‌ها است که به نوعی در این زمینه نتوانسته‌ایم کوشش کافی داشته باشیم.

وی افزود: آنچه که دنبال آن هستیم در واقع واقعیت‌های موجود در عرصه بین الملل و عرصه داخلی کشور است که باید برنامه‌ریزی دقیق در قالب کرسی‌های نقد و نظر و آزاد اندیشی توجه به گفتمان سازی در محیط‌های دانشگاهی و مدرسه‌ای ظرفیت‌ سازی کرد.

دبیر کانون دانشگاهیان ایران اسلامی استان زنجان گفت: در حقیقت با ایجاد ارتباط تعاملی عاطفی، موضوعی و هم عرضی رفتاری با نسل‌های جدید می‌توان انتقال درستی از واقعیت‌های موجود و همراهی ایشان را داشته باشیم و دیدگاه آنها را به مسائل مطرح شده نگاه امید ساز و یاس زدایی را داشته باشیم.

قنبری ابراز کرد: نوجوان و جوانان کشور برای هم افزای در حوزه‌های دانش،  سیاسی، فرهنگی و اجتماعی قابلیت‌های بسیار زیادی دارند و می‌توان با این همراهی‌ها قله‌های بزرگی را فتح کرد.

وی افزود: دشمن دست خالی نیست و برنامه ریزی دقیق در این موارد دارد و دقیقا نقاطی را هدف قرار می‌دهد که کم کاری شده است و از این کم کاری به نفع خود استفاده می‌کند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر