logo
امروز : سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۴
[ شناسه خبر : ۳۳۳۸۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
چاقو صنعتی تولیدی در استان‌های دیگر با نام‌ زنجان به بازار عرضه می‌شود؛

چاقو؛ به نام زنجان به کام استان‌های دیگر

چاقو؛-به-نام-زنجان-به-کام-استان‌های-دیگر
مسئول توسعه خوشه چاقوی زنجان با اشاره به نبود سرمایه‌گذار برای تولید صنعتی چاقو، گفت: دو برند تولید‌کننده چاقوی صنعتی در استان‌های دیگر، محصول تولیدی را با نام‌ زنجان به بازار عرضه می‌کنند.

محمدرضا معجونی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» اظهار داشت: در سطح استان زنجان یک هزار و ۶۰۰ نفر مشغول چاقو‌سازی بوده و در ۴۴۰ کارگاه سنتی مشغول به فعالیت هستند با این وجود امسال تعداد کارگاه‌ها بیشتر شده است.

بیشتر بخوانید

وی در خصوص اقدام شاخص انجام شده برای چاقوسازان استان گفت: راه‌اندازی مرکز عملیات حرارتی برای سختکاری در خوشه چاقو از جمله اقدامات است، این دستگاه در مرکز متالوژی دانشگاه آزاد قرار داشته، دستگاه‌ها خریداری و مستقر شده و سختکاری کاملا علمی انجام می‌شود.

مسئول توسعه خوشه چاقوی زنجان در خصوص مهمترین مسائل و مشکلات چاقوسازان زنجان، گفت: بازار‌یابی به عنوان مشکل حاد این حرفه مطرح نیست، چاقوسازان زنجان تولید محدودی دارند و بازار را محدود به زنجان می‌دانند در حالی که چاقو زنجان مختص استان است و می‌توانند در سراسر کشور محصول تولیدی خود را به فروش برساند.

وی با بیان اینکه اساسی‌ترین مشکل نبود مواد اولیه درجه یک چاقو‌سازی است، گفت: بیشتر موادی که چاقوسازان استفاده می‌کنند ضایعات است.

معجونی با بیان اینکه تولید به صورت سنتی برای این قشر آزار دهنده است، گفت: تولید چاقو هنوز صنعتی نشده و به سطح انبوه نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه چاقوسازی پتانسیل بسیار بالایی برای وارد شدن به فاز صنعتی دارد، گفت: تنها ۴ درصد سهم تولید چاقو در بازار مختص زنجان است.

مسئول توسعه خوشه چاقوی زنجان نبود سرمایه‌گذار برای تولید صنعتی چاقو را از مهمترین علت تولید سنتی این محصول اعلام کرد، افزود: عمده چاقوسازان توان مالی چندانی ندارند، از سویی دیگر قیمت موارد اولیه نیز مداوم در حال تغییر است.

وی با اشاره به اینکه نامه‌نگاری‌های لازم برای سایت چاقو در شهرک صنعتی نوآوران به اتمام رسیده است، گفت: مقرر است ۶۰ کارگاه در اختیار چاقوسازان قرار گیرد و این صنعتگران موظف خواهند بود در مدت ۲ سال کارگاه‌های چاقوسازی خود را تکمیل کنند.

معجونی در خصوص راه‌های گسترش و برند‌سازی صنعت چاقو‌سازی در استان زنجان گفت: چاقو زنجان به دلیل قدمتی که دارد شناخته شده است.

وی با بیان اینکه توسعه تکنولوژی باید رخ دهد تا زمینه‌های گسترش حرفه چاقو‌سازی فراهم شود، ادامه داد: روش‌های موجود باید کاملا از سنتی به صنعتی تغییر یابد و تکنولوژی ورود یابد تا تولیدات به سطح بالا برسد با این حال اگر با چنین شرایط سنتی ادامه دهیم این حرفه و صنعت را پنج سال دیگر از دست خواهیم داد.

مسئول توسعه خوشه چاقوی زنجان اذعان کرد: دو برند معروف که در تهران در حال تولید صنعتی هستند اما با نام چاقو زنجان در بازار به فروش می‌رسند و تولید در این شرکت‌ها دو برابر استان زنجان بوده و محصولات تولیدی از کیفیت بالایی نیز برخوردارند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون استان زنجان وارد فاز صنعتی تولید چاقو نشده است؟ بیان کرد: نکته اول نبود سرمایه‌گذار و مسئله دوم عدم فرهنگ‌سازی و نبود متولی است.

معجونی با اشاره به اینکه حمایت‌های چندانی از چاقو به عنوان صنعت انجام نشده و نگاه فقط به عنوان سرمایه‌دستی بوده است، گفت: اگر این صنعت شکوفا شود باید نگاه صنعتی و تولید و برندسازی با نگاه دیگر انجام شود که خوشبختانه خوشه چاقو به این امر ورود کرده است.

معجونی با اشاره به اینکه برنامه‌هایی برای استفاده از تجربیات ترکیه و پاکستان در ساخت چاقو در سطح صنعتی وجود دارد، تصریح کرد: هر کشوری که شرایط بهتری داشته باشد از تجربیات همان کشور استفاده خواهد شد. 

وی با اشاره به اینکه نهایتا ۴ برند ثبت شده در استان زنجان وجود دارد، بیان کرد: برندسازی شرایط خاصی ندارد اما چاقوسازان به دلیل تولیدات پایین نیازی به برندسازی نمی‌بینند.

 مسئول توسعه خوشه چاقوی زنجان با اشاره به اینکه با توجه به تورم و تحریم مواد اولیه خرد خرد خریداری شده و با قیمت بالا به دست تولید‌کننده می‌رسد، خاطر‌نشان کرد: پیشنهاد ما این است که چاقوسازان تعاونی تشکیل دهند و مواد اولیه مورد نیاز را به مدت شش ماه خریداری کنند تا کمتر با تورم مواجه شوند اما متاسفانه به دلیل نبود همبستگی، رقابت این اقدام انجام نمی‌شود و تمام این موارد موثر بر شبکه‌سازی و اتفاقات مثبت هستند.

معجونی با بیان اینکه مرکز آموزش‌های تخصصی در خانه ملیله زنجان راه‌اندازی شده و هشت دوره تخصصی برای علاقه‌مندان برای چاقوسازی برگزار شده است، گفت: یک دستگاه بسته‌بندی نیز توسط خوسه خریداری شده و در مدت یک ماه آینده به استان خواهد رسید قابل استفاده چاقوسازان خواهد بود.

زهرا بیات

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر