logo
امروز : سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۴۷
[ شناسه خبر : ۳۳۲۸۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان:

نظرسنجی‌ها نوید افزایش حضور پر شور مردم در انتخابات را می‌دهند

نظرسنجی‌ها-نوید-افزایش-حضور-پر-شور-مردم-در-انتخابات-را-می‌دهند
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان گفت: نظرسنجی‌ها نوید افزایش حضور پر شور مردم در انتخابات را می‌دهند و روز به روز به این شور و اشتیاق برای حضور بیشتر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» ابوالفضل رفیعی امروز در نشست خبری با خبرنگاران استان، ضمن ابراز همدردی با مردم فلسطین و غزه اظهار داشت: امیدواریم هرچه زودتر شاهد حذف اسرائیل از صحنه روزگار باشیم.

بیشتر بخوانید

وی با اشاره به روز بسیج دانش‌آموزی و گرامیداشت این روز، افزود: برای روز ۱۳ آبان و روز دانش‌آموز نیز برنامه‌ریزی‌های منسجمی اندیشیده شده است و شاهد حضور پر شور مردم در راهپیمایی این روز خواهیم بود.

رئیس ستاد انتخابات استان زنجان در ادامه با اشاره به اینکه کشور ایران در حوزه‌های سخت، عامل و غیر عامل تمهیداتی دارد، اذعان کرد: در این راستا و در خصوص پیشگیری از مشکلات احتمالی تدابیر لازم باید انجام شود که البته بی سر و صدا این تدابیر در حال انجام است تا مردم شاهد بازدارندگی‌‌هایی که در خصوص انرژی، سایبری، امنیت غذایی و خدماتی که نیاز است را شاهد باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه ۱۱ اسفند شاهد حضور پر شور مردم در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان خواهیم بود، گفت: یکی از انتظارات به جا از رسانه‌ها این است که تحلیل‌های مناسبی در خصوص اهمیت انتخابات و تاثیر به سزای آن در کشور ارائه دهند و کارکرد و نقش مهم خود در جامعه به عنوان آگاهی‌دهی به افکار عمومی در مسیر مناسب به کار گیرند.

رفیعی با بیان اینکه این دو انتخابات سبب شکل‌گیری مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری خواهد شد، اذعان کرد: هر دو انتخابات برای کشور مهم است چراکه هر دو در تصمیم‌گیری‌های مهم کشور نقش دارند. 

وی با اشاره به اینکه یکی از ارکان اصلی نظام جمهوری اسلامی، نظام مردم سالاری دینی است و انتخابات یکی از مهم‌ترین جلوه‌های این رکن است، ادامه داد: انتخابات قطعا سبب تقویت مردم سالاری دینی خواهد شد و خود مردم با حضور در انتخابات در سرنوشت خود دخیل خواهند بود‌.

رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به اینکه در استان پنج نماینده و چهار حوزه انتخابیه وجود دارد که دو کرسی مجلس مختص زنجان و طارم و سه کرسی مختص سایر حوزه‌ها خواهند بود، گفت: برای هر دو انتخابات به ویژه مجلس شورای اسلامی اقدامات اساسی انجام شده است، ۸ جلسه ستاد انتخابات، با ۸ کمیته و ۱۲ عضو حقوقی برگزار شده است.

وی افزود: تمام برآورد‌های فنی، طرح‌های حفاظتی امنیتی، انسانی و ... پیش‌بینی شده است و طبق زمانبدی ستاد انتخابات از مجموع ۳۲ فرایند پیش‌بینی شده ۱۰ فرایند در استان انجام شده است.

رفیعی با بیان اینکه ابتدا پیش‌ثبت نام انجام شد، گفت: ۷۶۰ نفر از استان در مرحله پیش‌نام اقدام به ثبت نام کردند.

افزایش ۶۰ درصدی ثبت نام کنندگان نمایندگی مجلس از استان زنجان

رئیس ستاد انتخابات استان زنجان گفت: بعد از این مرحله بررسی صحت مدارک تا ۲۶ مهر ماه با شش مرجع انجام شد و از ۲۷ مهرماه شاهد ثبت‌نام نهایی داوطلبان بودیم و ۳۷۴ داوطلب در این مرحله شرکت کردند با این شرایط حدود ۶۰ درصد ثبت‌نامی‌ها نسبت به دوره گذشته بیشتر شد که نوید بخش انتخاباتی پرشور با حضور آحاد مردم خواهد بود.

وی ادامه داد: از بین ثبت نامی‌های مذکور ۴۲ نفر بانوان و ۳۳۲ نفر آقایان بودند که در حوزه زنجان و طارم ۲۲۰ نفر ثبت نام خود را نهایی کرده‌اند.

از همه جناح‌های سیاسی داوطلب انتخابات مجلس شده‌اند

رفیعی با بیان اینکه از همه جناح‌های سیاسی در بین داوطلبان حضور دارند، گفت: به لحاظ مدرک تحصیلی بیشترین شرکت‌کنندگان دارای مدرک تحصیلی فوق‌لیسانس بودند.

رئیس ستاد انتخابات استان زنجان گفت: طبق قانون پس از انجام مرحله ثبت نام، هیئات‌های اجرایی برای بررسی صلاحیت‌ها ۱۵ روز مهلت دارند و این فرایند در حال انجام است.

رفیعی با بیان اینکه در ۱۹ حوزه اصلی و فرعی دارای هیئات اجرایی هستیم، گفت: این هیئات‌ها شامل ۸ مرکز شهرستان و ۱۱ بخشداری هستند و ۴ حوزه جزو حوزه اصلی انتخابات است. 

وی گفت: در حوزه اجرائی؛ هیئات‌های اجرایی از بین معتمدین مردمی انتخاب می‌شود. فرمانداران و بخشداران نسبت به دعوت معتمدان اقدام می‌کنند که شامل افراد معتمد به لحاظ سیاسی، اقتصادی، کسبه، روحانی، استاد دانشگاه و ... است که پس از تایید هیئات‌های نظارت ۳۰ نفر از معتمدان در نهایت انتخاب می‌شوند.

حذف افراد با گرایش خاص به یک کاندید از هیئات‌های اجرایی انتخابات

وی با تاکید بر اینکه هیئات‌های اجرایی اهمیت بالایی در انتخابات دارند، در پاسخ به سوالی گفت: کسی نمی‌تواند نتایج انتخابات را برهم بزند و در هیچ دوره‌ای هیچ بخشدار یا فرمانداری نتوانسته رای را به نفع کسی تغییر دهد. حتی اگر فردی مشخص شود که گرایش خاصی به نامزد خاصی داشته باشد از هیئات‌های اجرایی خارج خواهد شد.

رفیعی اذعان کرد: همواره و بارها اعلام شده دقیقا مخالف جریان حاکم از صندوق‌ها نتایج خارج شده است. 

رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با تاکید بر اینکه ساز و کار انتخابات قابل اعتماد است، گفت: اما مجریان باید به نحوی عمل کنند و مانع ایجاد شائبه شوند.

رفیعی در خصوص ثبت نام انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز گفت: متقاضیان باید از ۱۴ آبان تا ۲۰ آبان از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ عصر به وزارت کشور، فرمانداری شهر زنجان و یا فرمانداری قم با در دست داشتن مدارک مراجعه نماید.

تبلیغات انتخاباتی کاندیدها ضابطه‌مند شده است

وی در بخشی دیگر با بیان اینکه در قانون جدید انتخابات بحث ضابطه‌مند شدن تبلیغات انتخاباتی اندیشیده شده است، گفت: هیئتی به عنوان هیئت بررسی تبلیغات پیش‌بینی و جلسات آن برگزار شده تا بر توزیع عادلانه امکانات تبلیغاتی برای انتخابات از قبل امکانات عمومی و دولتی نظارت کنند و این نگاه ایجابی است.

رئیس ستاد انتخابات استان زنجان تصریح کرد: این قانون هنوز هم هست و دستگاه‌ها نمی‌توانند به تشخیص خود امکانات را در اختیار کاندیدی خاص قرار بدهند.

وی تصریح کرد: در قانون جدید پیش‌بینی شده از ظرفیت‌های مختلف برای تبلیغات انتخابات کاندیدها استفاده خواهد شد، حتی اعلام شد تا برای تمام حوزه‌های انتخابیه از طریق صدا و سیما فرکانس‌های مختص آن حوزه در نظر گرفته شود. 

رفیعی اذعان کرد: امکانات شهرداری و امکانات سایر دستگاه‌ها احصا می‌شود و ضابطه‌ای برای استفاده از امکانات در نظر گرفته می‌شود که فرصتی برای کاندیدها فراهم می‌کند تا از امکانات عمومی به صورت عادلانه برای تبلیغات استفاده کنند. 

شفافیت مالی تبلیغات کاندید‌های انتخابات مجلس رصد می‌شود 

وی در بخشی دیگر به بحث شفافیت و نظارت مالی اشاره کرد و گفت: در راستای شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت‌های انتخاباتی، به کاندید‌ها شماره حساب مشخصی داده شد تا گردش این حساب در اختیار مراجع نظارتی به ویژه وزارت کشور قرار گیرد و تمام دخل و خرج انتخاباتی باید در این حساب انجام شود. تا شاهد ورود پول‌های نامشروع و مسئله‌دار در انتخابات نباشیم و مسائل قابل رسیدگی باشد‌.

وی با تاکید بر اینکه طبق قانون تبلیغات زود‌هنگام جرم‌نگاری شده و ستاد رسیدگی به جرائم انتخاباتی تشکیل شده است، گفت: جرائم انتخاباتی دقیق‌تر جرم انگاری شده تا قابل پیگیری باشد. 

رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به اینکه جرائم انتخاباتی در فضای مجازی و حقیقی مورد بررسی قرار می‌گیرد گفت: با توجه به شائبه تبلیغاتی که توسط عده‌ای در روزهای اخیر انجام شده بود، موارد مورد شناسایی قرار گرفتند و در حال پیگیری هستند.

رفیعی با تاکید بر اینکه همه فعالیت‌ها بر مبنای ۴ مولفه انتخاباتی است، گفت: این مولفه‌ها شامل سلامت، امنیت، رقابت و مشارکت است و ما به عنوان مجری در تمام برنامه‌ریزی‌ها این موضوعات را لحاظ خواهیم کرد.

 وی با تاکید بر رعایت اصل بی‌طرفی گفت: ما تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم و نسبت به نظارت بر انتخابات نیز کاملا حساس هستیم. 

وی با تاکید بر اینکه نباید اصل انتخابات به دلیل برخی انتقاداتی که نسبت به نمایندگان فعلی وجود دارد زیر سوال ببریم، گفت: باید فضا را برای انتخابات پرشورتر که سبب اقتدار نظام، قوت قلب مجلس خواهد شد ایجاد نماییم، بنابراین باید نگاه کلان ملی نسبت به مسائل و انتخابات داشته باشیم.

رفیعی با اشاره به اینکه در بین داوطلبان گرایشات مختلف سیاسی وجود دارد، گفت: همه سوابق افراد مورد بررسی قرار می‌گیرد و تاکید کرده‌ایم بر اساس مر قانون و اعلام نظر مراجع، انتخابات برگزار خواهد شد، لازم به ذکر است به دلیل عضویت در یک جریان؛ فرد خاصی تاکنون رد صلاحیت نشده است بلکه عملکرد فرد در طول زندگی و سوابق مد نظر بوده است.

وی با بیان اینکه باید مقدماتی برای انتخابات پیش‌بینی شود، گفت: یکی از مسائل پیش‌بینی شده افزایش تعداد شعب است که همین یک مورد در راحت کردن فرایند انتخابات موثر خواهد بود.

رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با بیان اینکه انتخابات نیمه الکترونیکی برگزار خواهد شد گفت: انتخابات در حوزه زنجان و طارم به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد. 

نظرسنجی‌ها در مقطع کنونی افزایش ۲۰ درصدی حضور در انتخابات را نوید می‌دهد

وی در پاسخ به سوال موج‌رسا؛ اذعان کرد: طبق نظرسنجی که از مردم انجام گرفته نسبت به انتخابات مشابه دوره قبل تا این مقطع، شاهد حضور قابل توجه مردم خواهیم بود.

رفیعی گفت: با نظرسنجی انجام شده در طول یک ماه پیش، افزایش ۲۰ درصدی حضور مردم در انتخابات را نسبت به مدت مشابه مانده به روز انتخابات در دوره قبلی را شاهد هستیم و روز به روز بر این شور و شوق برای حضور در انتخابات افزوده می‌شود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر