logo
امروز : چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۴
[ شناسه خبر : ۳۳۰۲۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
زنگ خطر انتقال بیماری آنفولانزا به صدا در آمد؛

آغاز فصل سرما و بیم شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان

آغاز-فصل-سرما-و-بیم-شیوع-آنفولانزای-فوق-حاد-پرندگان
با اینکه تاکنون موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان زنجان گزارش نشده است، اما مراقبت‌های لازم در سطح، مرغداری‌های سنتی در سطح روستا‌ها، واحدهای پرورش طیور بومی و تالاب‌ها در حال انجام است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» آنفولانزای فوق‌حاد پرندگان یکی از مهلک‌ترین ویروس‌های بیماری‌زاست که از طریق پرندگان خصوصا پرندگان مهاجر در بین پرندگان بومی و یا پرندگانی که در مزارع پرورشی نگهداری می‌شوند شایع و از طریق آنها به انسان نیز سرایت می‌کند. سرعت شیوع و خسارت‌های این بیماری زیاد است و می‌طلبد ه شیاری در این زمینه بالاتر رود.

بیشتر بخوانید

در این راستا محمد‌باقر حاج‌کاظمی در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا با بیان اینکه استان زنجان در مسیر پرندگان مهاجر قرار دارد، اما خوشبختانه تاکنون هیچ ‌موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گزارش نشده است، اظهار داشت: پایش‌های مداوم، مراقبت و کنترل بیماری آنفلوآنزای پرندگان توسط دامپزشکی استان در قالب ستاد پیشگیری و کنترل این بیماری با همکاری سایر دستگاه‌های ذیربط از جمله محیط زیست و مرکز بهداشت در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون موردی از بیماری آنفلوآنزای پرندگان در استان گزارش نشده و مراقبت‌های لازم در سطح مرغداری‌های سنی در سطح روستا‌ها، واحدهای پرورش طیور بومی و تالاب‌ها در حال انجام است، گفت: پایش‌ها به طور مستمر در طول سال انجام می‌شود و مختص یک برهه خاص نیست، با این حال هیچ مورد مشکوکی از بیماری تاکنون در استان مشاهده و گزارش نشده است. 

مدیر‌کل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیماری مشترک بین انسان و پرندگان محسوب می‌شود و توجه به رعایت بهداشت ضروری است، گفت: رعایت نکات بهداشتی تاثیر بسزایی در جلوگیری از بروز و شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دارد و درگیری واحدهای پرورش طیور به سویه‌های آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان محدود به فصل خاصی از سال نیست. 

وی با تاکید بر اینکه شهروندان از خرید پرندگان، اردک و مرغ از بازارچه‌های داخل شهر و روستاها به خودداری کنند، خاطر نشان کرد: آنفلوآنزای پرندگان یک بیماری فوق حاد ویروسی به شمار می‌رود که پرنده آلوده به ویروس، آن را از طریق ترشحات دفع می‌کند و این عامل می‌تواند بیماری را از پرندگان وحشی مهاجر به پرندگان محلی سرایت و در اثر تماس، بیماری به پرندگان بومی در روستاها و واحدهای صنعتی منتقل شود.

حاج کاظمی تاکید کرد: واحد‌های صنعتی مرغداری نسبت به رعایت دستورالعمل‌های قرنطینه‌ای، بهداشتی و امنیت زیستی دامپزشکی به ویژه در این زمان که فصل مهاجرت پرندگان است و خطر شیوع بیماری و ماندگاری ویروس بیشتر می‌باشد، اقدام جدی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه انجام واکسیناسیون گله‌های طیور به ویژه واحدهای مادر و تخم‌گذار علیه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ضروری است، گفت: پرورش‌دهندگان طیور به هر روش ممکن از ارتباط پرندگان داخل سالن، دان و آب مصرفی با پرندگان وحشی و آزاد پرواز و فضولات آنها جلوگیری کنند. و انبار دان و سالن پرورش برای اینگونه پرندگان غیر قابل نفوذ و محوطه مرغداری فاقد هرگونه جاذبه‌ای برای ورود پرندگان وحشی باشد.‌

 

زنجان از ۱۰ سال پیش عاری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان است

همین طور محمدرضا یافتیان در این باره اظهار کرد: زیستگاه‌های پرندگان آبزی و کنارآبزی این استان، به دقت توسط کارشناسان و محیط‌بانان این اداره‌کل رصد و پایش می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه طی ۱۰ سال اخیر هیچ موردی از بیماری آنفلوانزا در بین پرندگان مهاجر و غیرمهاجر در زنجان مشاهده نشده است، ادامه داد: با همکاری اداره کل دامپزشکی استان، پایش‌های مشترک زیستگاه‌های آبی با حضور کارشناسان صورت می‌گیرد.

 یافتیان افزود: با آغاز فصل سرما انواع پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی مهمان آبگیرها، سدها و رودخانه‌های این استان می‌شوند و با حضور پرندگان زیستگاه‌ها با دقت بیشتر پایش می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان، گفت: در فصل پاییز و زمستان انواع پرندگان از جمله خوتکا، انواع مرغابی، انواع اردک (سرسبز، نوک پهن و سرحنایی)، باکلان، بوتیمار کوچک، کاکایی، انواع حواصیل (خاکستری و سفید)، تنجه، چنگر و ... در زیستگاههای آبی استان مشاهده می‌شوند.

وی اذعان کرد: پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در هشت سایت پرنده استان زنجان که شامل سد تهم در شهرستان زنجان، سد قره‌تپه در منطقه حفاظت شده سرخ‌آباد و فیله‌خاصه در منطقه شکار ممنوع واقع در شهرستان‌های زنجان و طارم، سد گلابر در شهرستان ایجرود، سد خندقلو در شهرستان ماه‌نشان، سد قاهران (کهران) در ارمغانخانه و رودخانه قزل‌اوزن در شهرستان‌های ماه‌نشان و طارم است زمستان گذرانی می‌کنند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر