logo
امروز : جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۶
[ شناسه خبر : ۳۱۸۸۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
به مناسبت روز جهانی مسجد؛

مساجد تاریخی زنجان به روایت تصویر

مساجد-تاریخی-زنجان-به-روایت-تصویر
مسجد در محیط زندگی نه تنها جامعه را به وحدت فرا می‌خواند بلکه ساختار فضای روستایی و شهری را به سمت خویش متمرکز می‌سازد. محوریت مسجد در جهان اسلام حتی در جایگاه جغرافیایی آن نیز تأثیر و از این نظر مساجد در قلب اجتماعات اسلامی قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» در دین اسلام محور و کانون تمامی فعالیت‌ها به مسجد ختم می‌شود و هیچ فعالیت و فعلی را نمی‌توان پیدا کرد که در آمیختگی و ارتباط با دین باشد، ولی به مسجد ختم نشده، یا مرتبط با مسجد نباشد، این امر مهم نشان از جایگاه و اهمیت محوری مسجد دارد. مسجد اولین پدیده جغرافیایی است که به محض فتح سرزمین‌های کفر توسط سپاه اسلام به عنوان نماد یگانگی، توحید و مبارزه با شرک و بت پرستی در سرزمین‌های تصرف شده بنا شد. پیامبر اسلام(ص) نیز در هجرت  به مدینه اولین مکانی را که برای استقرار آیین اسلام بنا کرد مسجد قبا بود؛ تا مردم در حول محور این مکان مقدس به کسب فضایل انسانی و آموزه‌های دینی بپردازند.

بیشتر بخوانید

بیست و یکم اگوست مصادف با سی مرداد ماه، به نام روز جهانی مساجد نامگذاری شده است.

در چنین روزی در سال 1348 شمسی نظامیان صهیونیست مسجدالااقصی را به آتش کشیدند.

این مسجد اولین قبله مسلمانان در جهان است و از نظر درجه اهمیت در کنار مساجد مسجدالحرام و مسجد النبی قرار می‌گیرد.

پیامبر اعظم(ص) فرمودند: مساجد بازاری از بازارهای آخرت هستند، پذیرایی آن مغفرت و تحفه‌ اش بهشت است.

مسجد یادآور استمرار وحدت بین مسلمین است که این یادآوری در روز سه، یا پنج نوبت با ندای "الله اکبر" و حضور مسلمانان در مسجد جهت اقامه نماز انجام می‌گیرد و دائماً به آن‌ها لزوم حفظ این وحدت را گوشزد می‌کند. در هر منطقه جغرافیایی که مسجد حضوری فعال دارد، در آن نقطه شعاع نورانی وحدت در فضا آکنده شده و انتظار می‌رود اجتماعی آرام بدون تنش و اختلاف قابل مشاهده باشد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر