logo
امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۲۶
[ شناسه خبر : ۳۱۸۲۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]

فاصله از واقعیت تا مجازی!

فاصله-از-واقعیت-تا-مجازی!
ترویج محتواهای منفی مرتبط با طلاق توسط بلاگرها در فضای مجازی می‌تواند به افزایش آمار طلاق و کاهش تمایل جوانان به ازدواج منجر شود. این موضوع نیازمند توجه جدی مسئولین و ارائه‌دهندگان محتوا در فضای مجازی است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» در دنیای امروز، فضای مجازی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع اطلاعات و تأثیرگذارترین رسانه‌ها در زندگی افراد و جامعه شناخته می‌شود. بلاگرها و صاحبان کانال‌ها در شبکه‌های اجتماعی توانایی تأثیرگذاری بسیاری را در این زمینه دارند، به‌ویژه برای جوانان که بیشتر از این رسانه‌ها استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید

واقعیت‌هایی که درباره تأثیر فضای مجازی و بلاگرها بر زندگی ها وارد شده، بسیار قابل تامل است. در دنیای امروز، تأثیرات اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، به خصوص اینستاگرام، بر روابط اجتماعی و خانوادگی به‌صورت چشمگیری افزایش یافته است.

بلاگرها و اینفلوئنسر ها در فضای مجازی  با ارائه محتواهای لاکچری، زندگی زیبا و به نظر خوشبخت، می‌توانند تصویر اشتباهی از واقعیت‌ها به جامعه ارائه دهند. این می‌تواند تصاویر غیر واقعی از زندگی، ازدواج و روابط عاشقانه‌ای که مردم را به تعارض با واقعیت‌های خود بکشاند و نگرانی‌ها و تردیدها را در جامعه ایجاد کند.

عادت به دیدن این نمایش‌های زندگی لاکچری و بظاهر خوشبخت بلاگرها، ممکن است تصویر از زندگی خانوادگی و روابط زناشویی ما را تحت تأثیر قرار دهد و به مشکلات روحی و روانی منجر شود. ناگفته نماند که ترویج ایده‌ها و سبک‌های زندگی ناهماهنگ با ارزش‌ها و قوانین اجتماعی، می‌تواند تضعیف روابط خانوادگی را به دنبال داشته باشد.
همچنین، انتظارات غیرواقعی از زندگی و همسران به ویژه در امور مادی و ظاهری، می‌تواند منجر به تنش‌ها و کاهش رضایتمندی از زندگی مشترک شود.

فاصله از واقعیت تا مجازی!

در دنیای واقعی ما آن‌قدر غرق در فضای مجازی شده ایم که عادت کرده‌ایم روز را با گشت‌وگذار در اینستاگرام شروع کنیم؛ از دیشب تاکنون استوری‌های بسیاری گذاشته‌شده است، از استوری صبحانه لاکچری با ظروف هزار رنگ و مواد خوراکی خارجی تا استوری‌هایی که سبک زندگی غربی و پوشش متناقض با قوانین اسلامی را ترویج می‌دهند.

در چند روز گذشته یکی از همین بلاگرهای ظاهراً خوشبخت اینستاگرام از زندگی عاشقانه و بدون مشکلش طوری تعریف و تمجید می‌کرد که گویا فیلم‌ هندی تماشا می‌کنیم. بلاگری که به‌ظاهر در زمینه‌هایی مانند سبک زندگی، نوع پوشش روز، نوع رفتار با همسر و فرزند و بسیاری از حوزه‌ها متخصص بود، اما اکنون در استوری‌هایش هزاران حرف اشتباه نوشته و در انتها خبر جدایی از همسرش را داده است؛ حالا این صفحه مجازی مانده و میلیون‌ها فالوری که پشت آن آدم‌هایی با زندگی واقعی هستند که تصورشان نسبت به زندگی مشترک تغییر کرده است.

یکی از نکات رفتاری جالب چنین بلاگرهایی این است که وقتی در استوری‌ها پای روایت عاشقانه و تبلیغ‌هایی با پشت پرده میلیونی می‌نشستیم عزیز دلشان بودیم اما اکنون می‌گویند جدایی یک موضوع شخصی است و در مورد علت آن توضیحی نخواهند داد. حتی گاهی در استوری‌ها می‌نویسند برای مطلع شدن از ادامه ماجرا پیج زیر را فالو کنید تا به این بهانه چند میلیون دیگری به جیب بزنند.

البته اینکه با رونق تکنولوژی شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام، مشاغل جدیدی وارد بازار کار شده‌اند، قابل‌انکار نیست؛ اما اینکه بلاگرها بدون هیچ منبع علمی، سبک زندگی غلط را ترویج می‌دهند برای سایر افراد جامعه مشکل ایجاد کرده است، زیرا آنان با اشتراک گذاشتن خصوصی‌ترین اتفاقات زندگی خود سعی در جذب مخاطب دارند و با ویدئوهای غیرواقعی باعث ایجاد چشم‌وهم‌چشمی، افزایش تجمل‌گرایی، سردی در روابط خانوادگی، طلاق عاطفی و حتی طلاق حقیقی می‌شوند.

بانوان بلاگر لایف‌استایل همسران خود را نیز از شغل‌های دیگر به سمت بلاگری آورده‌اند تا هر ۲ در این فضا با اشتراک گذاشتن روابط عاشقانه و لاکچری، زوجین را تحت تأثیر قرار دهند و مخاطب جذب کنند.

تعداد بلاگرها و یا شاخ‌های مجازی در ایران روزبه‌روز در حال افزایش است، با این روند که به تصویر کشیدن زندگی لاکچری و ترویج مصرف‌گرایی نوعی کلاس کاری محسوب می‌شود.

روی دیگر سکّه، بانوان خانه‌داری هستند که تحت تأثیر تصاویر لاکچری از زندگی بلاگرها، اعتمادبه‌نفس خود را از دست‌ داده‌ و تصور می‌کنند ظاهر زندگی همیشه خوشبخت بلاگرها حقیقت دارد. این بانوان وقتی ظاهر زندگی بلاگرها را با باطن زندگی خود مقایسه می‌کنند احساس شکست به آن‌ها دست می‌دهد و با همسران خود وارد چالش و تنش می‌شوند.

از سوی دیگر نیز مردانی وجود دارند که با دیدن چنین رنگ و لعاب‌هایی از زندگی بلاگرها، خانه همیشه مرتب آن‌ها، همسر همواره خوش‌تیپ و خوش‌چهره و خندان آن‌ها، غذاهای آن‌چنانی و این‌ قبیل موارد توقعشان از همسرانشان به طرز فزاینده‌ای بالا می‌رود و درنهایت اگر همسرشان شبیه بلاگرها نشود به‌مرور سردی و طلاق عاطفی و حتی حقیقی در میان آنان رخ می‌دهد.

نقش فضای مجازی و بلاگر ها در طلاق های امروزی

کوروش محمدی عضو انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران گفت: نمایش این حجم از مصرف‌گرایی در نهایت باعث سرخوردگی دنبال‌کنندگان است؛ سرخوردگی‌ای که سبک زندگی شهروندان را بی‌شک تغییر خواهد داد: «ادامه این رویه تزریق ناامیدی است به‌خصوص در میان جوانان.» به اعتقاد این آسیب شناس، نمایش زندگی خصوصی در فضای مجازی به شهروندان این حس را می‌دهد که بلاگر بهتر از آن‌ها زندگی می‌کند.

محمدی با توضیح درباره ضرورت اهمیت حریم خصوصی در فضای مجازی بیان کرد: از دست رفتنِ هویتِ واقعی، یکی از خطرناک‌ترین آسیب‌های فضای مجازی است. نمایش‌های مقطعی و غیر واقعیِ بلاگرها باعث می‌شود آن‌ها، حتی در خلوت با خودشان نیز نتوانند تصویرِ واقعیِ خودشان را پیدا کنند. آن‌ها خودشان را همیشه در ملغمه‌ای از لایک و کامنت‌های دیگران می‌بینند. خودشان را بر اساسِ قضاوت و نگاه دیگران قضاوت می‌کنند و از این منظر، حتی حریم حقیقیِ خودشان را نیز در این مسیر از دست می‌دهند.

به باور محمدی؛ شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به خودی خود علت اصلی طلاق نیستند، اما با توجه به تأثیرات قوی آنها در زندگی روزمره افراد، می‌توانند در تشدید مشکلات و مسائل موجود در زوجین دخیل باشند؛ به همین دلیل نیاز است که افراد با آگاهی و هوشیاری، از این فضاها استفاده کنند تا روابط زناشویی‌شان را تقویت کنند و مشکلات را پیشگیری کنند.

عضو انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران در نهایت اظهار داشت: با  توجه به تغییر سبک زندگی و تمایل بیش از پیش افراد برای استفاده بیشتر از فضای مجازی به منظور در امان ماندن افراد به خصوص کودکان و نوجوانان از آسیب های متعدد فضای مجازی، نهادها و سازمان های مسئول به خصوص شورای عالی فضای مجازی، وزارت آموزش پرورش، وزارت ارتباطات، سازمان تبلیغات اسلامی و سایر نهادهای مرتبط وظیفه دارند برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت برای مقابله با این آسیب ها تدوین نموده و آنها را اجرا نمایند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر