logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۱
[ شناسه خبر : ۳۱۱۳۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مسئول امور روحانیون اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان در گفتگو با موج رسا:

امام موسی کاظم(ع) با تقیه تشیع را تثبیت کرد

امام-موسی-کاظم(ع)-با-تقیه-تشیع-را-تثبیت-کرد
مسئول امور روحانیون اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان با بیان اینکه امام موسی کاظم (ع) ملقب به کاظم و باب الحوائج هفتمین امام شیعیان دوازده امامی است گفت: امام موسی کاظم(ع) با تقیه تشیع را تثبیت کرد.

حجت الاسلام سید حسین محمدی در گفت‌وگو با موج رسا; با بیان اینکه امام برای ارتباط با پیروان و مسلمانان راهبردهایی جهت ارتباط طراحی نموده بود از جمله وکلا و نمایندگان و فرزندان حضرت که تعدادشان بیشتر بود اظهار کرد: نهاد وکالت و انتخاب وکیل از میان شاگردان از جمله رهبردهای مهم امام (ع) برای حفظ ارتباط بود .

بیشتر بخوانید

وی افزود: دوران زندگی امام موسی بن جعفر(ع) هفتمین امام و نهمین معصوم شیعیان اسلام است و یکی از دوران مهم زندگی ائمه اطهار است.

مسئول امور روحانیون اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان تصریح کرد: دو نفر از خشن ترین سلاطین عباسی در زمان امام (ع) بودند یکی منصور و دیگری هارون الرشید بود.

حجت الاسلام محمدی گفت: نکته بعدی جریان‌های فکری و عقیدتی در زمان امام موسی بن جعفر (ع) است که با توجه به این نکته که فضای ذهنی مردم در دروان آن حضرت شدیدا درگیر بود.

وی عنوان کرد: دراین دوران تنها چیزی که می‌تواند مبارزه و حرکت فکری اهل بیت و ائمه اطهار (ع) استمرا بخشد تلاش امام موسی بن جعفر(ع) بود که درهدایت خط سیاسی و فکری مردم مهم است البته با تقیه این امکان وجود داشت.

مسئول امور روحانیون اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان تصریح کرد: اگر دوره حکومت عباسیان را در چند دوره تحلیل کنیم، دورانی که امام کاظم علیه‌السّلام در آن زندگی می‌کرد، مصادف با نخستین مرحله‌ استبداد و ستمگری حکّام عباسی بود.

حجت الاسلام محمدی تاکید کرد: آنها تا چندی پس از آنکه زمام حکومت را به نام علویان در دست گرفتند با مردم و به خصوص با علویان برخورد نسبتاً ملایمی داشتند، اما به محض اینکه در حکومت استقرار یافته و پایه‌های سلطه خود را مستحکم کردند و از طرف دیگر با بروز قیام‌های پراکنده‌ای که به طرفداری از علویان پدید آمد، آنها را سخت نگران کرد، بنا را بر ستمگری گذاشته و مخالفان خود را زیر شدید‌ترین فشارها قرار دادند.

وی ابراز کرد: ائمه اطهار علیهم‌السّلام بر لزوم رعایت تقیه تأکید می‌کردند و می‌کوشیدند تا تشکّل شیعه و رهبری آن را به طور پنهانی اداره کرده و از خطرات حفظ کنند، طبعاً این وضعیت سبب می‌شد تا تاریخ‌نویسان به خوبی از حرکات سیاسی ائمه علیهم‌السّلام آگاهی داشته باشند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر