logo
امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۰۷
[ شناسه خبر : ۳۱۰۳۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
امام هادی(ع) اقیانوس علم و دانش:

امام هادی (ع) با دانش خود مکتب اهل بیت را زنده نگه داشته است

امام-هادی-(ع)-با-دانش-خود-مکتب-اهل-بیت-را-زنده-نگه-داشته-است-
امام هادی (ع) در دوران متوکل عباسی در سخت ترین شرایط برای تبلیغ دین و احیای آن تلاش کرد و رنج‌های زیادی متحمل شدند و با دانش، تقوا و علم الهی مکتب اهل بیت را زنده نگه داشت و با مناظره‌های خود حقانیت این مکتب را جهانیان نشان می‌داد.

به گزارش موج رسا;  15 ذی‌الحجة سالروز میلاد با سعادت امام علی النقی‌الهادی علیه السلام است با توجه به این نکته که امام هادی (ع) دومین امامی است که در سن کودکی به امامت رسید او در سال ۲۱۲ هجری قمری در اطراف مدینه چشم به جهان گشود و در پی شهادت پدر بزرگوارش حضرت امام جواد (ع) در سال ۲۲۰ هجری در هشت سالگی هدایت امت را بر عهده گرفت و هدایت جامعه اسلامی بر عده ایشان بود.

بیشتر بخوانید

امامت آن حضرت بر دشمنان اهل بیت (ع) خاصه حاکمان عباسی بسیار سخت و گران آمد و بدین جهت، از همان روزهای نخستین سعی در جدا سازی امام از امت داشتند و سختی‌های بسیار بر امام هادی (ع) روا شد و امام هادی (ع) در زیارت جامعه کبیره از یک سو به جایگاه خداوند در نگاه ائمه اطهار اشاره می‌کند، از سوی دیگر رابطه اهل بیت (ع) با خداوند را بیان می‌کند.

مسئله امام‌شناسی یکی از آن معارف ناب است که هر کس توان رسیدن به آن را بدون راهنمای امام‌شناس ندارد و از آنجایی که شناخت امام یکی از مسلمات و ضروریات اسلام است، اگر مسلمانی، بدون شناخت امام از دنیا برود همانند مردمان عصر جاهلیت از دنیا رفته است خداوند این مقام رفیع و بلند را به عده‌ای انگشت‌شمار که تعداد آن‌ها از دوازده نفر فراتر نمی‌رود، اختصاص داده و پیامبر اعظم (ص) ضمن ده‌ها روایت به نام مبارکشان اشاره کرده و برخی از معصومان (علیهم‌السّلام) همانند امام علی‌بن‌موسی الرضا(ع) امام هادی (ع) به گوشه‌ای از اوصاف آن‌ها پرداخته شده است.

در این راستا ربابه اسمعیلیان مدیر حوزه علمیه خواهران الزهرا (س) استان زنجان اظهار کرد: حدیثی از امام باقر (ع) نقل شده است که ایشان می‌فرمایند" بني الإسلام علي خمس الصلاة و الزكاة و الصوم و الحج و الولاية و لم يناد بشي‏ء ما نودي بالولاية يوم الغدير" اسلام بر پنج پایه استوار شده است نماز، زکات، روزه، حج و ولایت و به هیچ چیز به اندازه آنچه در روز غدیر به ولایت تاکید شده، ندا نشده است.

وی افزود: با توجه به اینکه این حدیث اشاره به ارکان دین دارد لازم است به دو نکته در این راستا توجه شود یک مورد چگونگی تبلیغ و تبیین این موارد و دیگر نحوه اقبال مخاطبین  با اندک مقایسه می‌توان حجم گسترده معارف در این موارد را متوجه شد.

مدیر حوزه علمیه خواهران الزهرا (س) استان زنجان ابراز کرد: با توجه به سخن امام باقر (ع) در توجه و تاکید به بحث ولایت به نظر می‌رسد تبلیغ در این راستا بیشتر می‌باشد.

اسمعیلیان گفت: در اقبال جامعه می‌توان گفت، مشکل و توقفی که در برابر ولایت بوده در مورد هیچ یک از موارد دیگر نبوده است .

وی تصریح کرد: درمقابل دعوت به ولایت، همواره توقف و نفاق و دشمنی بوده و لذا لازم است در این راستا مقاومت و تبلیغ بسا دفاع همراه باشد.

مدیر حوزه علمیه خواهران الزهرا (س) استان زنجان اذعان کرد: لذا بیشترین مقابله معصومین (ع) در برابر دشمنان ولایت بوده که البته رویکرد ائمه (ع) با توجه به شرایط مکانی و زمانی صورت پذیرفته است.

اسمعیلیان عنوان کرد: سه رویکرد بارز قابل توجه است دوره اولیه دوران منازعات بود که ائمه (ع) جهت جلوگیری از تشدد در جامعه و یا به علت عدم همراهی کوتاه آمده و صلاح مسلمین در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در مرحله دوم با توجه به رویکردها کلامی دوره‌ای بود که ائمه (ع) به تبیین عقلانی ولایت پرداختند و پس ازامام رضا (ع ) ائمه به دفاع و پرشور از ولایت پرداخته شده است .

مدیر حوزه علمیه خواهران الزهرا (س) استان زنجان تاکید کرد: اوج این پردازش و این دفاع را می‌توان در سیره امام هادی (ع) از جمله در زیارت جامعه به وضوح یافت و درباره آن تامل کرد . 

اسمعیلیان تصریح کرد: زیارت جامعه کبیره به عنوان مهمترین و کامل‌ترین سند شیعه در مورد ولایت است و در دو محور اصلی بیان ویژگی‌های ایشان و وظایف متقابل امام (ع) و رهروان را ضمن زیارتنامه تبیین کرد .

وی گفت: اهل بیت (ع) پیشوایان هدایت‌ و کسانی هستند که دارای عقل کامل بوده،  پناهگاه مردم جهان و وارثان پیامبران بوده و آنان مَثَل اعلای انسانیت‌ در جهان هستند  که دیگران باید به آن‌ها اقتدا کنند و صاحبان دعوت به بهترین کمال‏‌ها هستند که دیگران باید دنباله‌رو آنان باشند.

مدیر حوزه علمیه خواهران الزهرا (س) استان زنجان افزود: در جنبه‌های عملی ایشان بعنوان دعوت‌کننده به سوی خدا و راهنمایان مردم به سوی راه‌های رضایت و خشنودی حضرت حق هستند.

اسمعیلیان گفت: همچنین درباره خصایص رفتاری ایشان نصیحت کردن، خیرخواهی، ایثار دائم برای رضای خدا و صبر کردن بر ناملایمات و بسیاری از خصایص دیگر یاد شده است.

وی تصریح کرد: از جمله کسانی که مداومت بر این زیارت داشته است امام خمینی (ره) بوده است.

 

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر