logo
امروز : سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱:۲۹
[ شناسه خبر : ۳۰۸۵۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
بررسی جهاد تبیین و اعتلای نظام در میزگرد موج رسا:

نقش موثر شهید مصطفی چمران در جهاد تبیین و اعتلای نظام + عکس

نقش-موثر-شهید-مصطفی-چمران-در-جهاد-تبیین-و-اعتلای-نظام-+-عکس
برای نخستین بار نیست که رهبر فرزانه انقلاب، مفهوم و اصطلاح «جهاد تبیین» را مطرح کردند ایشان در طی سال‌های قبل بارها این تعبیر را به‌کار بردند و شهید چمران نیز در این راستا نقش بسیار موثری داشتند.

به گزارش موج رسا; بنا به فرموده رهبر فرزانه انقلاب شهید چمران مردِ مؤمنِ صادقِ مجاهدِ فى سبیل الله است و عمر پُربرکت او، یک عمرى و دورانى بود که معمولاً براى انسان‌هاى مقاوم و مبارز، هر بخشى از این عمر قابل سرمشق گرفتن و قابل پیروى است.

بیشتر بخوانید

شهید چمران از دوران جوانى در مبارزات سیاسى زمان خود وارد شد و با اینکه سرگرم تحصیل دانش و تجربه بود، از کار و فعّالیّت سیاسى و تلاش براى جهت دادن به زندگى آینده‌ ملّت خود غفلت نکرد و در راه دفاع از وطن جان خود را فدای نظام اسلامی و رهبر خود کرد.

در این راستا و پرداختن به شخصیت والای شهید مصطفی چمران و جهاد تبیین و اعتلای نظام، میزگردی توسط موج رسا استان زنجان صوت گرفته است که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

اخلاق مناسب کمتر از علم نیست

سعید رضا بیات عضو هیئت علمی و مدیر گفتمان‌سازی بسیج اساتید استان زنجان اذعان کرد: استادی مقام بسیار والایی است و نباید آموزه‌های استاد فقط مرتبط به علم باشد همان طور که دراحادیث آمده قلم یک انسان عالم ارزش ومقامی بالاتر دارد یک استاد باید دارای تخصص در رشته تحصیلی خود باشد.

وی افزود: علاوه بر حوزه تخصص می‌توان گفت که مرحله اول عامل به دانسته‌های خود باشد و با صداقت آموخته‌های خود را به متعلمین آموزش دهد و بالاتر از علم اخلاق در مقام استاد بودن باید بررسی شود.

عضو هیئت علمی و مدیر گفتمانسازی بسیج اساتید استان زنجان  با اذعان به اینکه برای اساتید در دانشگاه داشتن اخلاق مناسب کمتر ازعلم نیست گفت: افراد بزرگی که شاگردان بزرگی پرورش داده است آراسته به علم و اخلاق انسانی و اسلامی بودند.

استاد بودن در بحث تعلیم دانش خلاصه نمی‌شود

 مهدی اسکندری پور عضو هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان زنجان نیز در این گفت‌وگو با اشاره به سالروز فرا رسیدن شهادت استاد بزرگ دکتر چمران گفت: امید است همه اساتید در دانشگاه‌ها به شهید چمران اقتدا کنند و در همه ابعاد وجودی استاد تفکر کرده تا بتوانند درصدی از این رفتار را در کردار نشان دهند.

وی افزود: استادی دارای ابعاد مختلفی است از جمله می‌توان به بعد دانشی، نگرشی و به بعد بینشی اشاره نمود که مهمترین بعد همان بعد بینش در جامعه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان زنجان افزود: اگر بخواهیم جز افراد خاص شویم باید گفت که همه پیامبران نوعی تبیین‌گر بودند در بحث جهاد تبیین امروزه موضوعی مهم است گفت: تبیین حقایق و معارف که مقام معظم رهبری بر این موضوعات توجه خاص داشتند و نیز تاکید بر جهاد تبیین داشتند مخصوصا اساتید دانشگاه‌ها که نقش جهاد آفرینی، امید آفرینی و اعتلای نظام حکمرانی در کل امت اسلام مخصوصا در حوزه مقاومت را دارا هستند.

وی اذعان کرد: باید به شناخت درست رسید و در این باب صاحب‌ نظران شناخت و معرفت را در ابعاد مختلف بیان کرده که در مراحل و سطوح مختلف بیان می‌شود.

مسیر جهاد تبیین همان مسیر شهید چمران است

علی احمدی عضو دانشگاه تربیت معلم پردیس شهید بهشتی نیز در این گفت‌وگو  با بیان اینکه ضمن تسلیت سالروز شهادت اسوه اساتید بسیجیان شهید چمران  گفت: امید است در مسیری که توسط شهید چمران ترسیم شده است بتوانیم حرکت نماییم.

وی افزود: در جهاد تبیین مسیر همان مسیر شهید چمران است با توجه به این نکته که در دوران هشت سال دفاع مقدس جنگ فیزیکی و سختی بر ملت تحمیل شد  گفت: با حمایت‌های قوی و راهنمایی امام راحل دشمن نتوانست به هدف و مقصد خود درباره انقلاب اسلامی دست یابد.

عضو دانشگاه تربیت معلم پردیس شهید بهشتی با بیان اینکه اگر دستاوردهای به دست آمده به برکت انقلاب اسلامی را بررسی کنیم و به مخاطبین و دانشجویان معرفی کنیم خیلی از توطئه‌های شکل گرفته توسط دشمن را خنثی خواهیم کرد گفت: متاسفانه در بحث تبیین که با تاخیراتی این اقدام شروع شده است ولی به شکر خدا با تاکیدات رهبر انقلاب و مسئولان مربوطه اگر شاهد همت بیشتر از مسئولین باشیم باعث دلگرمی است.

وی اذعان کرد: اگر در حوزه جهاد تبیین که یک فریضه است بتوان قدمی برداشت و فریضه‌های انقلاب را پر رنگ نمایش داد این امر در مدارس، دانشگاه‌ها و در حوزها باعث گسترش جهاد تبیین خواهد شد .

شناخت شخصیت شهید چمران باید ریشه‌ای صورت گیرد

سید احمد موسوی مدیر تحلیل بسیج اساتید استان زنجان نیز در این گفت‌وگو با اشاره به 5 سال قبل که داخل کشور از افرادی که ارتباطی دیپلماتیک با کشورهای غربی داشتند اقدام به دستگیری جاسوسانی شد گفت: عمده اشخاص دستگیر شده ژورنالیس و انگلیسی بودند آنها کسانی بودند که برای تعلیم به افرادی وارد کشور شدند و فعالیت ژورنالیسمی داشتند آنها با برنامه‌های ویژه شامل چگونگی قلم زنی، ایجاد بار روانی در جامعه و جلوه دادن به مشکل روانی راهی ایران شدند.

وی افزود: اگر نوشته‌های جبهه مقابل مطالعه گردد روشن می‌شود که تمام داشته‌ها و نقاط قوت توسط افرادی که مسلط به ایجاد جنگ روانی هستند زیر سوال می‌رود در این فضا امید آفرینی مطرح می‌شود فضایی که به عنوان نقاط قوت توسط دشمن هدف قرار گرفته است چندین برابر بیشتر رونمایی و پررنگ می‌شود.

مدیر تحلیل بسیج اساتید استان زنجان  با بیان اینکه یک اصل و اساس که مفقود مانده است شخصیت لیدرهای جمهوری اسلامی است و طرفداران نظام جمهوری اسلامی ایران که یک ضعف اساسی در زمینه است گفت: معرفی اشخاصی به جبهه‌های مختلف نظام سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی که در حال فعالیت هستند از جمله این شخصیت‌ها شخصیت شهید چمران است سوالی که مطرح می‌شود این است آیا در روز معلم برای معلم‌ها مباحث شهید مطهری در مدارس سازماندهی می‌شود؟ چگونه؟ آیا آموزش و پرورش راهکاری برای معرفی شهید مطهری به نسل جدید ارائه داده است؟

وی اذعان کرد: دربحث شناخت شخصیت شهید چمران  قسمت عمده از مطالب ارائه شده در سایت‌های مختلف خیلی جزئی است در حد یک پاراگرف بیشتر نمی‌باشد و مطلب جدید گفته نمی‌شود مطالب‌ها اصلا بازخورد لازم را نداشته و به خاطر اینکه تکراری است و حرف جدید عنوان نشده است مثال با پرداختن به نکاتی مانند ابعاد شخصیتی دکتر چمران و اینکه چگونه شیفته حضرت امام راحل شدند؟ چگونه فضایی که برای کار و زندگی و تحصیل در خارج از کشور نظر گرفته شده بود رها کرده و آمدند؟ علت چه بود؟ می‌توان دریچه‌ای جدید در شناخت شخصیت شهید چمران باز نمود.

جنگ نرم تاثیرگذاری بیشتر در راستای قدرت دارد

مریم رحمانی عضو هیئت دانشگاه زنجان عضو مدیریت حکمرانی در این گفت‌وگو با اشاره به تحولات جهانی رخ داده که ماهیت جنگ را عوض کرده است گفت: در گذشته اگر جنگ حالت جغرافیایی داشت اکنون بعد از جهانی شدن و فرو پاشی شوروی پس از جنگ سرد و نتیجه جنگ‌ها، غرب را به این نتیجه رساند که جنگ نرم تاثیر گذاری و اثر گذاری بیشتری در جامعه دارد  تاثیر پذیری در راستای  قدرت به دست آمده توسط کشورهای غرب و با ایجاد جنگ نرم با کشورهای در حال پیشرفت مخصوصا کشورهای اسلامی برنامه اصلی بود .

وی افزود: این یک نوع مواجهه با تهاجم فرهنگی است و یک هجمه فرهنگی و تهاجم فرهنگی به کشورهای اسلامی دارد که سرمایه‌های اجتماعی را هدف قرار داده است.

عضو هیئت دانشگاه زنجان عضو مدیریت حکمرانی با بیان اینکه در این باره مقام معظم رهبری بارها به مقوله جنگ نرم و سرمایه اجتماعی تاکید داشتند گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب نیز خط سیر حرکت منشور به جهت تقویت سرمایه اجتماعی در سر فصل‌های مختلف بیان شده است.

وی اذعان کرد: برای تقویت سرمایه اجتماعی که شامل همه افراد جامعه است پرچمداران و طلایه‌دارانی در جامعه وجود دارد که این پرچم دارها همان اساتید دانشگاهی هستند که ماهیت یک جنگ نرم را دارند و قدرت اساتید قدرت جنگ نرم، کار فرهنگی و علمی است که در سرفصل بیانیه گام دوم انقلاب رهبری هفت سر فصل به آن اشاره داشتند.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر