logo
امروز : یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۵
[ شناسه خبر : ۳۰۸۰۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
اهم مسائل مطرح شده در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهرستان‌های استان زنجان:

دلیل بخش اعظمی از طلاق در کشور خطای معیاری انتخاب در ازدواج است

دلیل-بخش-اعظمی-از-طلاق-در-کشور-خطای-معیاری-انتخاب-در-ازدواج-است-
اهمیت بازدید رهبر معظم انقلاب اسلامی از نمایشگاه دستاورد‌های هسته‌ای، سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین، اهمیت جهاد کشاورزی در تامین امنیت غذایی، موانع فرهنگی ازدواج، صرفه‌جویی در مصرف آب از جمله مسائل مطرح شده در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهرستان‌های زنجان بود.

به گزارش موج رسا; اهمیت بازدید رهبر معظم انقلاب اسلامی از نمایشگاه دستاورد‌های هسته‌ای، سفر رئیس جمهور به امریکای لاتین، اهمیت جهاد کشاورزی در تامین امنیت غذایی، توجه به مسائل و مشکلات کشاورزان، موانع فرهنگی ازدواج، صرفه‌جویی در مصرف آب از جمله مسائل مطرح شده در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهرستان‌های زنجان بود.

بیشتر بخوانید

مسئولان به بخش کشاورزی توجه ویژه کنند

حجت‌الاسلام علی موسوی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قیدار با اشاره به بازدید رهبر معظم انقلاب اسلامی از نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی از نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای در عرصه‌های کشاورزی، پزشکی و سلامت، صنعت، محیط زیست، آب و ساخت نیروگاه، بازدیدی یک ونیم ساعته داشتند. 

وی افزود: حضور دانشمندان و کارشناسان و مدیران صنعت هسته‌ای کشور در کشاکش مذاکرات ایران همراه با برگزاری نمایشگاهی از آخرین دستاوردهای هسته‌ای، پیام حکمت و عقلانیت و قاطعیت هوشمندانه در مواجهه با طرف‌های مذاکره بود.

امام جمعه قیدار همچنین با اشاره به سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین حیات خلوت آمریکا گفت: آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور به‌منظور سفر به کشورهای منطقه آمریکای لاتین؛ ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا بامداد دوشنبه (۲۳ خرداد ۱۴۰۲) تهران را به مقصد کاراکاس ترک کرد این سفر هم از لحاظ سیاسی اهمیت ویژه دارد چرا که دیدگاه ضدآمریکایی؛ نقطه پیوند تهران و کشورهای آمریکای لاتین است همانگونه که رئیس جمهوری کشورمان در آغاز سفر تأکید کرد: «موضع مشترک ما و این سه کشور ایستادگی در مقابل نظام سلطه و یکجانبهگرایی است.» و هم از لحاظ اقتصادی دارای اهمیت می‌باشد.

امام جمعه قیدار در ادامه با اشاره به 27خرداد فرمان حضرت امام(ره) تشكيل جهاد سازندگى(1358ه.ش) روز جهادكشاورزى‏ گفت: در دوران دفاع مقدس جهاد سازندگی نقش بسیار بزرگی در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی داشته و در دو میدان سازندگی در روستاها و سنگر‌سازی در جبهه‌ها فعالیت داشتند. به همین خاطر دو مدال افتخار از حضرت امام گرفتند یکی سنگر سازان بی سنگر که در زیر باران گلوله‌ها در حالی که خود پناهگاهی نداشتند برای رزمندگان اسلام سنگر می‌ساختند و یکی این که امام فرمودند سپاه و جهاد دو بال انقلاب هستند.

وی با بیان اینکه اهمیت جهاد کشاورزی از آن جهت است که از ارکان اصلی در تامین امنیت غذایی و غذای پاک مردم است گفت: بهترین و اساسی‌ترین نقش را در تحقق اقتصاد مقاومتی می‌تواند ایفا کند مسؤولان بايد به بخش كشاورزي نگاه ویژه داشته باشند. حجت‌الاسلام موسوی با بیان اینکه بخش كشاورزي شريان اصلي در اداره کشور است افزود: چون استقلال ناشي از امنيت غذايي است و امنیت غذائی هم در سایه کشاورزی است.

وی با اشاره به برخي از مشكلات رنج آور اين قشر زحمت‌كش كه هميشه با آن دست و پنجه نرم مي‌كنند خاطر‌نشان کرد: كاهش قيمت محصول در زمان برداشت طوري كه حتي گاهي عهده هزينه‌ها بر نمي‌آيد و محصول را سر زمين رها مي‌كند، عدم وجود خريد تضميني در بسياري از محصولات و مواجه بودن با مشكلات در محصولاتي كه خريد تضميني دارد، افزايش نرخ حمل‌و‌نقل، دلال بازاري كه از عمده مشكلات كشاورزان است، عدم وجود صنايع تبديلي و نداشتن امكانات نگهداري و در نتيجه ضايع شدن محصول تا زمان فروش باید کشاورزان در امر تولید، بازاریابی و صنایع تبدیلی و تنظیم بازار محصولات کشاورزی مورد حمایت و تقویت قرار گیرند.

امام قیدار در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به 31 خرداد شهادت سردار رشيد اسلام شهيد مصطفى چمران(1360 ه.ش) که به نام روز بسيج اساتيد نامگداری شد گفت: شهيد چمران سرسپرده ولايت بود نمونه كامل هجرت، جهاد و شهادت بود. در سنگر نبرد دل دشمنان خدا را لرزانده بود.

حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به اول ذی‌الحجه سالروز ازدواج حضرت علی و حضرت زهرا سلام الله علیهما گفت: اولین روز ماه مبارک ذی‌الحجه، سالروز مبارک‌ترین و ماندگارترین پیوند آسمانی است، سالروز تشکیل خانواده‏ای الهی میان حضرت علی(ع) و حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س) است پیوندی که به دستور خداوند متعال به دست خاتم پیامبران در اوج ساده‌گی و در اوج معنویت در نهایت زیبایی و عشق و محبت برقرار شد.

وی اذعان کرد: این ازدواج یک الگوی جهانی و ابدی است که متاسفانه چقدر از این الگوی آسمانی فاصله گرفتیم هرچه از این الگوها و اسوه‌های ابدی فاصله بگیریم با پدیده‌های لاینحل اجتماعی مواجه خواهیم شد. 

امام جمعه قیدار گفت: حجم عظیم روزانه طلاق در کشور بهترین دلیل بر خطای معیارهای انتخابی در ازدواج و زندگی مشترک است. متاسفانه موانع فرهنگی ازدواج امروز بیشتر از موانع اقتصادی آن است و خطراتی که از این ناحیه متوجه بقاء نهاد خانواده است کمتر از عوامل اقتصادی نیست.

حجت‌الاسلام موسوی در ادامه با اشاره به هفته صرفه جوئی در آب گفت: آب یكی از اساسی و مهمترین عناصر حیات و زندگی است، برخورداری از آب سالم برای نیازهای انسانی از عوامل اساسی و به منزله عامل تمدن ساز شناخته شده است، هیچ كشوری بدون اطمینان از داشتن آب نمی تواند ثبات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی خود را حفظ كند.

ارتباط با کشور کوبا می‌تواند تحریم‌ها در حوزه دارو و درمان را بی‌اثر کند

حجت‌الاسلام حسینعلی زاهدی‌پور، امام جمعه خرمدره در خطبه‌های این هفته نماز جمعه این شهرستان با اشاره به اهمیت تکنولوژی هسته‌ای اذعان کرد: حوزه‌های متنوع و بنیادین تکنولوژی هسته‌ای از قبیل داروسازی، شناخت و درمان بیماری‌های از قبیل انواع سرطان،‌ رادیوتراپی، پلاسما زیستی و پرتودهی، تشخیص منبع آب با رادیومتری و ابزارهای دقیق در حوزه‌های مختلف صنعت، استفاده از فناوری پلاسما در تصفیه شیرابه پسماندهای دارویی، پسماندهای بیمارستانی و پسماندهای حاصل از دفن زباله و انباشت آن و هم‌چنین در تبدیل نفت سنگین به نفت سبک و در درمان انواع سرطان، صادرات محصولات مربوط به صنایع هسته‌ای، بومی‌سازی تجهیزات و ابزارهای مربوط به استخراج معدن، تولید نیروگاه‌های هسته‌ای و در یک جمله‌ ما می توانیم، محصول خودباوری و خوداتکایی در حوزه صنعت هسته‌ای است. 

 وی با تحلیل سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین گفت: ایران پیشتر در حوزه‌هایی چون انرژی، تولید مشترک خودرو، ایجاد کارخانه سیمان، کارخانه صنایع لبنی و کارخانه خانه‌سازی با هدف تولید انبوه مسکن با ونزوئلا همکاری کرده بود.

 امام جمعه خرمدره اذعان کرد: به دلیل نوع نگاه استعماری و استکباری آمریکا به کشورهای آمریکای لاتین، این کشورها نگاه به کشورهای رقیب آمریکا مانند ایران، چین و روسیه دارند. و این فرصت باید مغتنم شمرده شود. 

 وی در بخشی دیگر یاداور شد: بخش مهمی از زمین‌های حاصلخیز و کشاورزی شامل 25 درصد زمین‌های کل جهان در این کشورها قرار داد و ما امروز در ونزوئلا کشاورزی داریم. فقط ونزوئلا ۳۰ میلیون هکتار زمین برای کشاورزی دارد. 

 حجت‌الاسلام زاهدی‌پور با اشاره به اینکه 65 درصد از ذخایر جهانی لیتیوم، 42 درصد از ذخایر نقره، 38 درصد از ذخایر مس و 21 درصد از ذخایر جهانی آهن، آمریکای لاتین را به یکی از مناطق ثروتمند جهان تبدیل کرده است گفت: این ظرفیت‌ها نیاز اساسی رشد و توسعه و کشور ماست و روابط دیپلماتیک با این کشورها اگر با برنامه‌ریزی دقیق باشد، برگ برنده و ابتکار آینده دنیا در اختیار کشورمان خواهد بود. 

وی اذعان کرد: کوبا به لحاظ پزشکی یکی از کشورهای پیشرفته جهان است و ارتباط با این کشور می‌تواند تحریم‌ها در حوزه دارو و درمان را بی‌اثر یا کم اثر کند. 

 امام جمعه خرمدره یادآور شد: دور زدن تحریم‌ها، کشاندن محور مقاومت در برابر استکبار به حیاط خلوت آمریکا و تقویت موضع بین المللی آمریکا، نشان از عمق استراتژیک سیاست‌های بین المللی ایران بوده و در طولانی مدت، آمریکا و دیگر دشمنان کشور را در موضع ضعف قرار خواهد داد. 

وی در ادامه با تبریک سه‌شنبه 30 خرداد سالروز ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) و روز ازدواج به رفع موانع ازدواج تاکید کرد.

وی با انتقاد از موانع تسهیل ازدواج گفت: تغییر در هویت و تعریف ازدواج با نفوذ فرهنگ جاهلی غربی و زیر سؤال بردن تقدس این بنیان اجتماعی الهی و تغییر در فلسفه ازدواج و حاکمیت عشق مجازی و شهوانی، از موانع اصلی ازدواج است. 

 حجت‌الاسلام زاهدی‌پور با اشاره به اینکه مردم و مسئولان و به ویژه فعالان فضای مجازی، برای رهاسازی ازدواج از قید و بندها و تشریفات بیهوده و شیطانی اقدام نموده و مسئولان اقتصادی و فرهنگی برنامه‌های جامع و عملیاتی را برای تسهیل در مسیر ازدواج انجام دهند گفت: مسئولان فرهنگی و اقتصادی کشور باید پاسخگوی کم‌کاری‌های خود در حوزه تسهیل ازدواج جوانان باشند. 

 وی تاکید کرد: تسهیل در مسیر ازدواج، اصلی‌ترین مسیر اجتماعی بعد از دینداری برای آسیب‌زدایی اجتماعی و اخلاقی بوده و تضمین کننده جوانی جمعیت به عنوان استراتژی اجتماعی بلندت مدت کشور است.  

وی با اشاره به روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی (سالروز صدور فرمان حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی (1360ش) گفت: تبلیغ دینی اصلی‌ترین وظیفه پیامبران الهی بوده و علمای دین وارثان اصلی‌ پیامبران در این مسیر است؛ مؤمنان باید حمایت همه جانبه خود از مبلغان دین و به ویژه حضور در پای منبر آنان و مساجد، سلامت معنوی و اصیل جامعه را تضمین کنند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر