logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۲
[ شناسه خبر : ۲۹۲۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]

پایبندی به FATF، تحریم‌ها را بر طرف نمی‌کند

پایبندی-به-FATF،-تحریم‌ها-را-بر-طرف-نمی‌کند-

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شواری اسلامی گفت:پایبندی به الزامات گروه مالی FATF، ایران را از لیست خاکستری خارج نمی کند.

به گزارش موج رسا; درباره تعلیق یکساله تحریم های گروه مالی FATFعلیه ایران و هشدار این گروه به بانک های بین المللی جهت تعامل بانک های ایرانی اظهار داشت: گروه مالی FATF سه لیست سفید، خاکسرتی و سیاه دارد، ایران قبلا در لیست سیاه بوده و اکنون نیز در لیست خاکستری نگه داشته شده است.

 وی ادامه داد: گروه مالی FATF حاضر نشده تا کشور ما را در لیست سفید خود بیاورد و با این اقدام اعلام کند که مبادله تجاری پولی و مالی با ایران و بانک های ایرانی بلامانع است.

 گروه مالی FATF در خدمت سیاست مداران غربی است

 نماینده مردم شاهرود با تاکید بر اینکه گروه FATF ماهیت تجاری و سیاسی دارد، افزود: این گروه اقتصادی در خدمت  سیاست مداران دنیای غرب است و در اصل شاکله آن در این منطقه شکل گرفته است.

 حسین شاهرودی در ادامه تصریح کرد: بنابراین طبیعتا این گروه از سیاست کشورهای غربی خصوصا آمریکا تبعیت خواهد کرد.

 وی بیان داشت: همانطور که ما در برجام به تعهدات خود عمل کردیم اما دنیای غرب خصوصا آمریکا بدعهدی کردند، در مورد تعلیق تحریم های گروه مالی FATF نیز، ما هرچه تلاش کنیم تا الزامات آنها را اجرا کنیم، اما آنها باز از ما راضی نخواهد شد.

 دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آنها با بنگاه سیاسی خود به راحتی اجازه نخواهند داد که ایران در لیست سفید قرار گرفته و از حالت تعلیق خارج شود.

 وی گفت: علی رغم همه فشارهای این گروه مالی، کشور ما نیاز مبرم بر شفاف سازی در دورن سیستم مالی و بانکی خود دارد،چراکه این امر هم برای جلوگیری از پولشویی، هم مبارزه با قاچاق ارز و کالا و هم جلوگیری از فشار مالی، پولی و بانکی ضروری است.

 دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نباید اجرای این ضرورت ها در مباحث سیاسی بهانه ای علیه ما شود،ما می توانیم با بومی سازی مقدمات شفاف سازی اقتصادی در بانک های کشور، بهانه تراشی آنها را باطل کنیم.

 تعامل بانکی ایران با بانک های خارجی همچنان سخت و شکننده است

 حسینی شاهرودی با اشاره به اعلام این گروه مبنی بر عدم تعاملات بانک های ایرانی با بانک های بین المللی به علت اجرائی نکردن اقدامات کاری مورد نظرشان گفت: اکنون هم تعامل ما با بانک های خارجی به شدت سخت و شکننده است، بااینکه بعد از برجام، قرار بود گشایشی ایجاد شود اما هنوز به طور جامع و کامل این اتفاق نیافتاده است.

 وی با تاکید بر اینکه تعامل با بانکهای خارجی به راحتی امکان پذیر نیست، افزود: با ابزارهای پولی و مالی ایجاد شده به وسیله مرکز خزانه داری و دولت آمریکا در دنیا، تمامی مبادلات پولی جهان توسط آنها رصد می شود و اگر کشوری بخواهد مبادلات خود را تسهیل کند با مشکل مواجه خواهد شد.

 دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: تحریم کردن آنها برای ما فرقی نمی کند چرا که ما اگر الزامات آنها را انجام دهیم باز آنها کوتاه نخواهند آمد و بهانه دیگری برای تعلیق نگه داشتن ما خواهند داشت، اما حداقل حسن اجرای این اقدامات آن است که ما در نظام بانکی شفاف سازی داشته و خودمان سالم سازی را از درون سیستم بانکی و مالی کشورمان شروع خواهیم کرد.

 از اختلاف بین غرب و آمریکا استفاده کنیم

 حسینی شاهرودی درباره راهکاری های تعامل با بانک های بین امللی گفت: تعامل بانکی با دنیا راهکار سیاسی می خواهد نه اقتصادی، ما در دیپلماسی سیاسی باید به دنبال تعامل با کشورهایی باشیم که مواضعشان در حضور سیاسی نسبت به ما سخت نیست.

 وی در ادامه تاکید کرد: همچنین ما می توانیم از اختلاف پیش آمده بین غرب و آمریکا با روی کارآمدن ترامپ، نهایت حسن استفاده را کرده و ارتباط اقتصادی و تجاری خود را با کشورهای دنیا از جمله کشورهای غربی بیشتر کنیم.

 نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: باید به نوعی دشمنی آمریکا را دور بزنیم، راهکار حل مشکل تعامل با بانک های بین المللی همگام بودن دیپلماسی سیاسی با دیپلماسی اقتصادی و بالعکس همراهی دیپلماسی اقتصادی با دیپلماسی سیاسی است.

 حسینی شاهرودی تاکید کرد: نباید در مذاکرات فقط با نگاه سیاسی حضور یابیم بلکه باید نگاه اقتصادی هم داشته باشیم، منافعی را بدست آوریم، اگر امتیازی می دهیم، طبیعتاً امتیاز سیاسی و اقتصادی را نیز کسب کنیم.

 وی گفت: باید دیپلماسی اقتصادی در وزارت امور خارجه فعال تر شود، توفیق های نسبی به بدست آمده در ارتباط با برخی از بانک های دنیا از جمله اروپا را تقویت کنیم که با اجرای این امر، قطعاً وضعیت روان تر از این خواهد بود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر