logo
امروز : چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۷
[ شناسه خبر : ۲۸۲۸۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا؛

رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تنها راه مقابله با آنفولانزا است/ آنتی‌بیوتیک تاثیری بر درمان بیماری آنفولانزا ندارد

رعایت-دستورالعمل‌های-بهداشتی-تنها-راه-مقابله-با-آنفولانزا-است-آنتی‌بیوتیک-تاثیری-بر-درمان-بیماری-آنفولانزا-ندارد
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره اینکه بیماری آنفولانزا به راحتی از سطوح قابل انتقال است گفت: این بیماری ویروسی بوده و آنتی‌بیوتیک تاثیری بر روند بهبودی آن ندارد.

مشهود تقی‌لو در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه مهمترین علائم آنفلوآنزای فعلی تب، لرز، سرفه، تنگی نفس، بی حالی شدید، بدن‌درد است، اظهار داشت: در برخی افراد علائم گوارشی مانند تهوع و استفراغ است با این حال نحوه کنترل این بیماری، کنترل تب، مصرف مایعات و استراحت کافی است.

وی با بیان اینکه دلیل همه‌گیری این بیماری در ابتدای فصل پاییز و این حجم درگیری،‌ کاهش رعایت شیوه‌ نامه‌های بهداشتی از سوی مردم است؛ ‌افزود: پس از کاهش همه گیری کرونا، در روزهای اخیر مردم کمتر از ماسک استفاده می‌کنند از سوی دیگر برقراری حضوری مدارس و دانشگاه‌ها نیز می‌تواند یکی دیگر از عوامل گسترش بیماری‌های تنفسی در این روزها باشد. چراکه استفاده از ماسک در مدارس به حداقل رسیده است و لازم است تا تمهیداتی در این راستا اندیشیده شود. 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه آنفلوآنزا بیماری ویروسی است و روزانه چندین نفر با این بیماری مبتلا می‌شوند و مورد بستری قرار می‌گیرند، گفت: در سال گذشته به دلیل همه گیری کرونا، همه گروه‌های سنی ماسک می‌زدند به همین دلیل موارد ابتلا به آنفلوآنزا کمتر مشاهده شد، اما امسال به دلیل کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک موارد ابتلا به این بیماری بویژه در دانش آموزان زیاد شده است.

وی با اشاره به اینکه مراجعه‌های مردم به داروخانه‌ها برای دریافت آنتی بیوتیک زیاد است، خاطر نشان کرد: آنفلوآنزا بیماری ویروسی است و مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک تاثیری در بهبودی بیماری ندارد و باید فرد بیمار استراحت کرده و مایعات مصرف کند.

تقی‌لو با اشاره به اینکه واکسن آنفولانزا در اکثر داروخانه‌های استان به اندازه کافی وجود دارد، تصریح کرد: تزریق این واکسن به گروه‌های خاص و پر خطر از جمله مادران باردار، افراد سالمند، افراد با بیماری‌های زمینه‌ای همچون آسم، سرطان، دیابت و افراد با نقص سیستم ایمنی توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه کودکان بیشترین مراجعان به مراکز درمانی هستند، گفت: با توجه به بازگشایی مدارس ضرورت دارد، کودکان در مکان‌های شلوغ حتما ماسک استفاده کنند، چراکه سالمندان، کودکان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای ضعیف بیشتر در معرض ابتلا به بیماری دارند بنابراین باید این افراد شیوه نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ را در دستور کار قرار دهند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان تاکید کرد: بیماری آنفلوانزا از طریق سطوح به راحتی قابل انتقال است بنابراین توصیه اکید این است افراد مرتب دستان خود را با آب و صابون بشویند./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر