logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۹
[ شناسه خبر : ۲۷۴۷۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
مدیر دارالقرآن بسیج کشور:

افزایش حافظان قرآن در کشور نیازمند حرکت بسیج مردمی است

افزایش-حافظان-قرآن-در-کشور-نیازمند-حرکت-بسیج-مردمی-است
مدیر دارالقرآن بسیج کشور با بیان اینکه حفظ، محور فعالیت‌های قرآنی است که لازمه آن روخوانی و روانخوانی است، گفت: در این زمینه باید یک حرکت و بسیج مردمی انجام شود.

به گزارش موج رسا; حجت‌الاسلام حمیدرضا لیمویی، ظهر امروز در دوره آموزشی مدیران قرآنی بسیج استان زنجان با بیان اینکه طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی، فرسنگ‌ها عقب‌ماندگی از قرآن داریم، اظهار داشت: قرآن کریم، کتاب سعادت زندگی و نجات ملت، امت و کل بشریت است.

وی با اشاره به ضرورت فعالیت‌های قرآنی از دیدگاه آیات، روایات و سخنان ولی امر زمان خاطرنشان کرد: در آیه 89 سوره نحل آمده که قرآن را نازل کردیم که همه چیز را روشنگری می‌کند.

حجت‌الاسلام لیمویی با بیان اینکه این آیه یعنی هیچ تَر و خشکی نیست مگر آن که در قرآن وجود داشته باشد، افزود: هر چیزی که بشر به آن نیاز دارد در قرآن آمده است.

مدیر دارالقرآن بسیج کشور با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) مبنی بر اینکه قرآن کریم علی‌رغم اینکه محکم و مقدس شمارده می‌شود اما محجور مانده است، گفت: اتخاذ ما از قران کریم، محجورانه است در حالی که باید به‌صورت دائم با قرآن زندگی کنیم و آیات آن را بخوانیم اما معمولاً ما قرآن را می‌خوانیم که ثوابی از خواندن آن داشته باشیم و هیچ وقت نخوانده‌ایم که زندگی ما قرانی شود.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) در حدیث دیگری فرمودند سُستی اعتقادات جامعه به این دلیل است که قران را به‌صورت سطحی نگریسته‌ایم، اظهار داشت: در این حدیث آمده «فَعلیکم بالقرآن» یعنی تمام مشکلات با قرآن حل می‌شود اما امروز جوانان ما با یک توئیت غربی‌ها به سمت آن‌ها می‌روند و این به دلیل این است که ما در مورد قرآن مانند دریا فقط سطح آن را می‌بینیم در حالی که دُرّ و گوهر در عمق ان است که رها کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام لیمویی خاطرنشان کرد: ائمه معصومین(ع) علی‌رغم اینکه عامل 100 درصدی به قرآن کریم بودند اما باز هم قرآن می‌خواندند و حتی در بعضی مواقع از هر 3 روز یک بار قرآن را ختم می‌کردند چرا که خواندن قرآن، سیره معصومین(ع) بود.

وی با تاکید بر اینکه انس با قرآن در جامعه را باید زیاد کنیم، افزود: اگر جامعه‌ای عامل به قرآن هم باشد باز هم باید فعلیکم بالقرآن باشد تا فتنه‌ها نتوانند به ان جامعه نفوذ کنند و و آن جامعه از شرّ فتنه‌ها در امان باشد.

مدیر دارالقرآن بسیج کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص قران کریم گفت: ایشان نایب امام زمان(عج) و ما نیز سربازان ایشان هستیم لذا باید به فرمایشات ایشان عمل کنیم و فردا روزی باید پاسخگوی اعمال خود باشیم که در برابر فرمایشات رهبر انقلاب چه قدم‌هایی برداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب در سال 1369 فرمودند ناتوانی از روخوانی قران کریم از هیچ کس پذیرفته نیست، اظهار داشت: این جدی‌ترین مطالبه رهبر انقلاب بود در حالی که امروز در خوش‌بینانه‌ترین حالت فقط 15 درصد از مطالبه ایشان محقق شده است.

حجت‌الاسلام لیمویی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند آنقدر قران بخوانید تا ذهن‌تان با معارف قرآن آشنا باشد و این در حالی است که ما قرآن می‌خوانیم اما آنقدر که باید نخوانده‌ایم.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی که در سال 1390 فرمودند این بود که 10 میلیون حافظ قرآن کریم باید در کشور داشته باشیم، افزود: 22 نهاد در کشور، کار قرآنی انجام می‌دهند و ستاد راهبردی حفظ قرآن نیز بعد از فرمایش رهبر انقلاب تشکیل شد اما فقط در حرف ماند و اتفاقی در عمل نیفتاد و فرمایش رهبر انقلاب در این زمینه نیز بر زمیان مانده چرا که در بین کشورهای اسلامی در رتبه‌های آخر تعداد حافظان قران هستیم و کشورهایی مثل ترکیه، سودان، مصر و لیبی بالاتر از ایران هستند.

وی ادامه داد: این در حالی است که در ان کشورها قرار نیست که کمکی از طرف دولت شود و نهادهای حاکمیتی، بودجه خاصی در این زمینه ندارند و فقط حرکت‌های مردمی سبب این آمار شده است.

حجت‌الاسلام لیمویی با بیان اینکه در آیه 17 سوره قمر آمده که قرآن را برای حفظ و ذکر آسان قرار داده‌ایم، گفت: در روایات نیز هر جا «اقرأ» آمده، منظور همان خواند از حفظ است و در صدر اسلام نیز هر کس قرآن را از حفظ می‌خواند به او قاری می‌گفتند.

مدیر دارالقرآن بسیج کشور با بیان اینکه سیره پیامبر(ص) در انتخاب فرماندهان نیز میزان حفظ قرآن بود، گفت: برای افزایش تدبر و عمل به قرآن در جامعه باید تعداد حافظان قرآن زیاد شوند.

وی با بیان اینکه حفظ، محور فعالیت‌های قرآنی است که لازمه آن روخوانی و روانخوانی است، افزود: در این زمینه باید یک حرکت و بسیج مردمی انجام شود.

حجت‌الاسلام لیمویی با اشاره به تکالیفی که در سند اعتلای بسیج برای فعالیت‌های قرآنی تعیین شده است، اظهار داشت: تکلیف اول، گسترش واحدهای قرآنی در تمام رده‌های بسیج به تعداد 30 هزار واحد و تکلیف دوم، طرح ملی صراط شامل تربیت 30 هزار مدرس و مربی قرآن، تشکیل 500 گروه جهادی قرآنی و 32 مدرسه تخصصی حفظ قرآن است.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های آموزشی قرآنی در سند اعتلای بسیج شامل 3 بخش است، خاطرنشان کرد: این فعالیت‌ها شامل تبلیغ و ترویج، فعالیت‌های تخصصی و فعالیت‌های عمومی است.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر