logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۵:۴۸
[ شناسه خبر : ۲۷۴۶۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

هشدار چین به آمریکا؛ غارت منابع ملی سوریه را متوقف کنید

هشدار-چین-به-آمریکا؛-غارت-منابع-ملی-سوریه-را-متوقف-کنید
سخنگوی وزارت خارجه چین درباره سرقت منابع طبیعی سوریه گفت، آمریکا فورا غارت منابع ملی سوریه را متوقف و تحریم‌های یکجانبه علیه این کشور را لغو کند.

به گزارش موج رسا; سخنگوی وزارت خارجه چین روز چهارشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران به بررسی مسائل روز چین، منطقه و جهانی پرداخت و به آمریکا درباره سرقت منابع طبیعی سوریه واکنش نشان داد.

 به نوشته وبگاه وزارت خارجه چین، «وانگ ونبین» از سخنگویان این وزارتخانه در پاسخ به خبرنگار روزنامه «پکن دیلی» درباره اینکه  نیروهای اشغالگر آمریکا اخیراً بار دیگر نفت سوریه را قاچاق کرده‌اند، گفت که نیروهای آمریکایی همچنان میادین نفتی اصلی سوریه و مناطق تولید گندم را اشغال کرده‌اند و این «راهزبعدنی فرا سرزمینی» است.

این دیپلمات چینی گفت: «غارت منابع سوریه توسط ارتش آمریکا، بحران انسانی را تشدید کرده است. برخی از سوری‌های خشمگین شکایت کرده‌اند که ایالات متحده برای سودآوری آمده و با خاتمه منفعت بری، آن‌ها سوریه را ترک خواهد کرد. سوری‌ها می‌گویند که حضور آمریکا در  این کشور خود نوعی تروریسم است.»

وی ادامه داد: «ایالات متحده مدعی است که بالاترین محدودیت را در زمینه حقوق بشر و حاکمیت قانون دارد. اما آنچه در سوریه انجام داد، گواه روشنی است که نشان می‌دهد آمریکا حتی در این دو موضوع هم رویکرد قابل قبولی نداشته است. آمریکا باید به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارد، به درخواست مردم سوریه پاسخ دهد، تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه را بلافاصله لغو، فوراً غارت منابع ملی سوریه را متوقف کند و اقدامات واقعی برای جبران آسیب‌هایی که به مردم سوریه وارد کرده، انجام دهد.»

بر اساس این گزارش، منابع محلی سوریه بارها گزارش داده‌اند که نیروهای آمریکایی مستقر در شرق این کشور محموله‌های نفتی و غلات سوریه را به کشورهای مجاور قاچاق می‌کنند. بر اساس آمار و ارقام وزارت نفت سوریه، روزانه ۷۰ هزار بشکه نفت سوریه توسط نیروهای اشغالگر آمریکا و نیروهای مزدور آن در مناطق شرقی سرقت می‌شود.

آمریکا طی یک دهه جنگ علیه سوریه به بهانه مقابله با تروریسم و داعش از شبه‌نظامیان جدایی‌طلب در این کشور حمایت کرده و مناطق نفت‌خیز سوریه را به اشغال خود در آورده است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق ‌آمریکا پیشتر در اظهاراتی به صراحت گفته بود که حضور نظامیان این کشور در سوریه به خاطر چاه‌های نفت است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر