logo
امروز : شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۸
[ شناسه خبر : ۲۷۳۰۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 10 دقیقه ]
گزارشی به مناسبت روز عرفه؛

عدم شناخت امام زمان و نایب بر حق ایشان، عاشورا را رقم زد/ شناخت ولیّ و جهاد تبیین، لازمه مقابله با حیله‌های دشمن

عدم-شناخت-امام-زمان-و-نایب-بر-حق-ایشان،-عاشورا-را-رقم-زد-شناخت-ولیّ-و-جهاد-تبیین،-لازمه-مقابله-با-حیله‌های-دشمن
9 ذی‌الحجه، سالروز شهادت حضرت مسلم ابن عقیل(ع) است که کوفیان ابتدا با نماینده امام زمان خود بیعت کردند اما به دلیل بی‌بصیرتی و فریب خوردن از دشمن، او را به شهادت رسانده و حتی به روی امام زمان خود نیز شمشیر کشیدند.

به گزارش موج رسا; امروز، روز عرفه است. عرفه یعنی شناخت؛ انسان باید خود را بشناسد و از این طریق به شناخت خدا پی ببرد و طبق حدیث شریف »مَن عَرَف نَفسه فَقَد عَرَف ربَّه» هر کس خود را بشناسد، خدای خود را هم می‌شناسد و در واقع، خودشناسیف مقدمه خداشناسی است.

امروز، عرفه است. روزی که امام حسین(ع) با شنیدن خبر شهادت سفیر و نماینده خود در کوفه و خیانت و پشت کردن کوفیان به نایب امام زمان‌شان، حج واجب را نیمه‌کاره رها کرد و با قرائت دعای عرفه، مکه را به سمت مدینه و سپس به سمت کربلا ترک کرد. چرا امام حسین(ع) حج خود را نیمه‌کاره رها کرد؟ باید گفت که خروج امام حسین(ع) از مکه و عزیمتش به همراه اهل و عیال به سمت کربلا نتیجه عدم ولایتپذیری کوفیان و پشت کردن به نایب امام زمان‌شان بود. اینجاست که صحبت از بصیرت، آگاهی و زمان‌شناسی می‌شود.

*‌ شهادت حضرت مسلم(ع)

همانطور که گفته شد، انسان باید بصیرت و شناخت کافی داشته و در زمانی که لازم است، ولی و امام خود را تنها نگذارد اما کوفیان اینطور نبودند. حضرت مسلم ابن عقیل(ع) نماینده و سفیر امام حسین(ع) بود که در پی نامه‌های فراوانی که کوفیان به امام حسین(ع) نوشته بودند عازم کوفه شد اما همان اهل کوفه که امام را به شهر خود دعوت کرده بودند به دلیل بی‌بصیرتی و عدم شناخت کافی، ابتدا نماینده امام و سپس خود امام و یارانش را به شهادت رساندند.

حضرت مسلم ابن عقیل(ع) اولین شهید کربلا محسوب می‌شود که در روز 9 ذی‌الحجه و به دست کوفیان به شهادت رسیده است.

مسلم ابن عقیل(ع) فرزند عقیل ابن ابوطالب و پسرعمومی سیدالشهدا(ع) است که چهره‌اش شباهت زیادی به پیامبر اکرم(ص) داشت.

مسلم ابن عقیل در ۱۵ رمضان سال ۶۰ از مکه خارج شد و ابتدا به مدینه رفت و از آنجا همراه با 2 راهنما از بی‌راهه‌ای به سوی کوفه رهسپار شد و در ۵ شوال به کوفه رسید و در خانه مختار بن ابی عبیده و بنابر برخی روایات در خانه مسلم ابن عوسجه ساکن شد.

حضرت مسلم(ع) پس از بیعت گرفتن از کوفیان در ۱۱ ذی‌القعده، نامه‌ای به امام حسین(ع) نوشت و با تایید تعداد زیاد بیعت‌کنندگان، امام(ع) را به کوفه دعوت کرد اما یزیدیان این شرایط را برنتابیدند و با حیله‌ای که انجام داده و کوفیان را فریب دادند و اقدام به شهادت حضرت مسلم(ع) کردند و این در حالی بود که حضرت مسلم(ع) امام را از بیعت کوفیان خبردار کرده بود.

امام حسین(ع) وقتی خبر شهادت مسلم و هانی را شنید در 9 ذی‌الحجه سال 60 قمری پس از قرائت دعای عرفه در صحرای عرفات، عازم کوفه شد تا اینکه واقعه عاشورا پیش آمد و در اینجا مشخص می‌شود که اگر مردم کوفه بصیرت و آگاهی داشته و امام زمان خود را می‌شناختند و همچنین با نماینده امام حسین(ع) بیعت می‌کردند شاید واقعه‌ای به نام عاشورا و به شهادت رسیدن طفل 6 ماهه حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) نیز پیش نمی‌آمد.

*‌ کوفیان به دلیل عدم شناخت امام، نماینده‌اش را هم نشناختند

حجت‌الاسلام محمدرضا علی‌اکبری، امام جمعه ماهنشان گفت: روز ترویه (8 ذی‌الحجه) و روز حرکت امام حسین(ع) از مکه به عراق و روز شهادت حضرت مسلم ابن عقیل(ع) از مهمترین مناسبت‌های این هفته است.

وی با بیان اینکه تاریخ، معلم انسان‌ها است، اظهار داشت: حجت‌الله زمان هر روز نیازمند یاری شیعیانش است و هدف از بیان وقایع تاریخی، معرفت‌افزایی و کسب معرفت به ولی‌الله زمان(عج) است.

حجت‌الاسلام علی‌اکبری با اشاره به روز عرفه و تاکید بر قرائت دعای عرفه خاطرنشان کرد: توحید ناب در این دعا متن اصلی است و از عموم مسلمین انتظار می‌رود در قرائت و تدبر در معانی این دعا کوشا باشند.

امام جمعه ماهنشان همچنین گفت: حضرت مسلم(ع)، نماینده امام زمان و ولایت در کوفه بود اما چون مردم کوفه، ولیّ و امام خود را نمی‌شناختند پس نتوانستند نماینده‌اش را هم بشناسند.

وی با بیان اینکه تمام این حوادث، درس عبرتی برای ما است، اظهار داشت: ابتدا باید ولی‌الله و ولایت یعنی امام زمان(عج) را بشناسیم تا سپس بتوانیم از نماینده ولی و امام نیز تبعیت کنیم.

حجت‌الاسلام علی‌اکبری تصریح کرد: وظیفه ما این است که از نماینده و نایب امام زمان(عج) که رهبر معظم انقلاب اسلامی هستند، تبعیت کنیم.

*‌ دعای عرفه

دعای عرفه امام حسین(ع) دعایی است که ایشان در روز عرفه (۹ ذی‌الحجه سال 0 هجری قمری) و در اخرین سفر حج خود در صحرای عرفات قرائت کردند. مسلمانان و شیعیان نیز این دعا که دربردارنده آموزه‌های عرفانی و عقیدتی از جمله شناخت خداوند و بیان صفات الهی، یادآوری نعمت‌های بی‌کران الهی بر انسان و حمد و سپاس خداوند بر آن‌ها، تضرع به درگاه خداوند و اقرار به گناهان و توبه، درخواست حوائج و پاداش اخروی است را در روز عرفه در صحرای عرفات و دیگر مناطق جهان قرائت می‌کنند.

*‌ دعای عرفه در ۱۰ بقعه و امامزاده شاخص استان زنجان برگزار می‌شود

حجت‌الاسلام سیدموسی موسوی، معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: امسال نیز طبق سنوات گذشته، مراسم قرائت دعای پرفیض عرفه در ۱۰ بقعه و امامزاده شاخص استان زنجان برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تمهیدات لازم برای برگزاری دعای پرفیض عرفه در بقاع و امامزادگان شاخص استان صورت گرفته و زمان شروع این دعا بستگی به ساعت اعلامی هر بقعه دارد که عمده آن‌ها از ساعت ۱۷ یا ۱۸ عصر امروز (شنبه 18 تیر مصادف با 9 ذی‌الحجه) شروع خواهد شد.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: دعای عرفه در مرکز استان بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در امامزاده سیدابراهیم(ع) زنجان برگزار خواهد شد.

وی افزود: حسینیه اعظم زنجان، زینبیه اعظم زنجان، امامزاده سیدابراهیم (ع) زنجان، حرم مطهر قیدار نبی(ع) شهرستان خدابنده، امامزاده سیدابراهیم(ع) سجاس در شهرستان خدابنده، امامزاده اسماعیل (ع) شناط در شهرستان ابهر، امامزاده زیدالکبیر(ع) در شهرستان ابهر و امامزاده هاشم و عوف(ع) در شهرستان طارم، میزبان این مراسم معنوی هستند.

حجت‌الاسلام موسوی حاطرنشان کرد: مراسم دعای عرفه حرم مطهر قیدار نبی(ع) به‌صورت زنده از شبکه استانی سیمای مرکز زنجان (اشراق) پخش خواهد شد.

مراسم دعای عرفه علاوه بر بقاع متبرکه و امامزاده‌ها در سایر مراکز و مساجد نیز برگزار می‌شود که از جمله آن‌ها حسینیه اعظم زنجان و هیات ثارالله است.

*‌ ضرورت ولایتمداری در بهبوهه آتش دشمن

دشمن همواره در حال حمله و هجوم است و از هر جایی که بتواند قصد ضربه زدن دارد. دشمن بعد از شکست خوردن در کشتار مردم در نهضت انقلاب، تحمیل جنگ 8 ساله، ترورهای متعدد و جنایت‌های بسیاری که انجام داده، امروز به تحریف واقعیت‌ها و سیاهنمایی دستاوردها رو آورده و جنگی که با نیزه و شمشیر بود و به مرور زمان با تانک و تفنگ انجام می‌شد را تغییر داده و تبدیل به جنگ روایت‌ها کرده تا از این طریق بتواند مردم را نسبت به اسلام و نظام، ناامید کرده و به اهدافش برسد اما همانطور که گفته شد باید هوشیار و بصیر بوده و زمان، شرایط و امام زمان خود و همچنین نایب بر حق ایشان را شناخته و پشت سر ولی فقیه جامعه حرکت کنیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به هجوم ترکیبی دشمنان، راهکار مقابله با ججنگ امروز دشمن را جهاد تبیین عنوان کردند.

*‌ مشکلات را آنچنان بیان می‌کنند که گویا هیچ موفقیتی در جمهوری اسلامی اتفاق نیفتاده است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورخه 19 دی 1400 طی بیاناتی در ارتباط تصویری با مردم قم به مناسبت سالروز قیام 19 دی فرمودند: تبلیغات کسانی که کینه انقلاب همچنان در دل آن‌ها هست به تدریج موجب می‌شود که حتی بیّنات انقلاب هم مورد تردید قرار بگیرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با بیان اینکه باید توجه داشت که پایبندی به اصول انقلاب، مسلّماً یکی از مهم‌ترین وسایل و ابزارهای پیشرفت کشور و پیشرفت ملّت است، فرمودند: ما امروز در مسائل اقتصادی مشکلاتی داریم؛ فرض کنید مساله تورّم، گرانی بعضی از اجناس، معیشت مردم به‌خصوص طبقات ضعیف، مشکلات بانک‌ها، مشکلات مالیاتی و امثال این‌ها؛ خب اینها مشکلات ما است. بعضی این مشکلات را آنچنان بیان می‌کنند که گویا هیچ موفقیتی در جمهوری اسلامی اتّفاق نیفتاده و آن‌ها را مکتوم می‌کنند. ده‌ها موفقیت در بخش‌های مختلف نظام جمهوری اسلامی وجود دارد که بنده در بیانیه گام دوم انقلاب به بعضی از این‌ها اشاره کرده‌ام. ما بایستی این موفقیت‌های بزرگ نظام جمهوری اسلامی را بگوییم و به یاد مردم و به یاد کسانی که غفلت می‌کنند بیاوریم.

*‌ مساله اصلی در جهاد تبیین، روایت درست حوادث است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین طی بیاناتی در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش در مورخه 19 بهمن 1400 فرمودند: مطلبی که بیشتر می‌خواهم روی آن تکیه بکنم و توجّه شما و دیگرانی که این صحبت را می‌شنوند جلب کنم، «جهاد تبیین» است که مکرّر تکرار کرده‌ام.

رهبر انقلاب اظهار کردند: امروز یک سیاستِ قطعیِ رسانه‌هایِ معاند جمهوری اسلامی و معاند اسلام این است که واقعیت‌ها را تحریف کنند و مشغول‌اند؛ دائم در تحریف واقعیت‌ها و دروغ‌پردازی، کار تحویل می‌دهند. خبرهای مربوط به جمهوری اسلامی را با انواع و اقسام دروغ‌ها (دروغ‌های حرفه‌ای، دروغ‌هایی که نشسته‌اند و روی آن کار کرده‌اند و حساب کرده‌اند) مَشوب و آمیخته می‌کنند و چهره زشت و فاسد رژیم طاغوت را بزک می‌کنند و آرایش می‌دهند و هزاران جنایت و خیانتی که آن‌ها کردند را پوشیده نگه‌ می‌دارند.

*‌ جهاد تبیین، یک فریضه قطعی و فوری است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به انواع و اقسام شکنجه‌های ساواکِ رژیم طاغوت و سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا که این چهره خبیث، زشت و سرتاپا جنایتِ ساواک را هم حتی می‌خواهند تزیین و آرایش کنند و به شکل دیگری نشان بدهند، خاطرنشان کردند: متقابلاً در مورد انقلاب، هر چه می‌توانند چهره انقلاب، امام(ره) و فعالیت‌های این چهل سال را مخدوش می‌کنند و تا آنجایی که از عهده‌شان برمی‌آید، سعی می‌کنند این را مخدوش کنند.

ایشان افزودند: متقابلاً اگر یک نقطه ضعفی وجود دارد (که البته وجود دارد؛ هیچ کشوری و هیچ نظامی بدون نقطه ضعف نیست) یک نقطه ضعف کوچک را 100 برابر بزرگ نشان می‌دهند و این یک کار عجیبی است که امروز انجام می‌گیرد. به همین جهت است که «جهاد تبیین» یک فریضه است.

رهبر انقلاب تصریح کردند: «جهاد تبیین» یک فریضه قطعی و فوری است و هر کسی که می‌تواند باید اقدام کند.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر