logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۵۱
[ شناسه خبر : ۲۷۲۵۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با موج رسا:

امام باقر(ع) الگوی شیعیان در جهاد علمی و تقوا است/ امام باقر(ع) علی‌رغم محدودیت حاکمان دست از جهاد علمی نکشیدند

امام-باقر(ع)-الگوی-شیعیان-در-جهاد-علمی-و-تقوا-است-امام-باقر(ع)-علی‌رغم-محدودیت-حاکمان-دست-از-جهاد-علمی-نکشیدند
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: امام محمدباقر(ع) در سخت‌ترین شرایط دست از جهاد علمی نکشیدند و ایشان الگوی شیعیان در جهاد و تلاش علمی هستند.

آیت‌الله محمد حاج‌ابواالقاسم دولابی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; ضمن تسلیت سالروز شهادت امام محمدباقر(ع) اظهار داشت: امام محمدباقر(ع) الگوی شیعیان در جهاد و تلاش علمی هستند.

وی با بیان اینکه امام باقر(ع) در سخت‌ترین شرایط دست از جهاد علمی نکشیدند، خاطرنشان کرد: ایشان علی‌رغم همه محدودیت‌هایی که حاکمان آن زمان ایجاد می‌کردند در راستای تقویت بیداری و علم و اگاهی در جامعه اسلامی تلاش می‌کردند.

آیت‌الله دولابی افزود: به سبب همین مجاهدت‌ها و تلاش‌ها بود که ایشان با عنوان باقرالعلوم شناخته شدند.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری گفت: عرصه علم، تنها یکی از ابعاد وجودی امام محمدباقر(ع) است.

وی با بیان اینکه ایشان از جهات مختلفی برای ما الگو هستند، افزود: آن حضرت از جهت زهد، دنیاگریزی، تقوا، احسان، انفاق و ایثارگری برای شیعیان الگو هستند.

آیت‌الله دولابی تصریح کرد: زندگی امام محمدباقر(ع) در جهت تلاش برای انسجام جامعه ایمانی و اسلامی بوده و از جهات مختلفی برای ما درس‌آموز است.

به گزارش موج رسا؛ امام محمدباقر(ع) پنجمین امام شیعیان است که در سال 57 هجری قمری به دنیا آمده و در سال 114 هجری قمری و در 57 سالگی به شهادت رسیدند. مشهورترین لقب ایشان «باقرالعلوم» به معنای شکافنده علوم است و بعد از شهادت پدر بزرگوارشان به مدت 19 سال، امامت شیعیان  را بر عهده داشتند و دوران امامت ایشان با 5 تَن از خلفای بنی‌امیه (ولید ابن عبدالملک، سلیمان ابن عبدالملک، عمر ابن عبدالعزیز، یزید ابن عبدالملک و هشام ابن عبدالملک) همزمان بود. امام محمدباقر(ع) طبق منابع تاریخی در هنگام واقعه کربلا خُردسال بودند و در واقعه عاشورا حضور داشتند.

امام محمدباقر(ع) در علم، زهد، عظمت و فضیلت سرآمد بنی‌هاشم بودند و احادیث فراوانی در زمینه‌های مختلفی همچون فقه، توحید، سنت نبوی، قرآن و اخلاق از ایشان نقل شده تا جایی که محمد ابن مسلم ۳۰ هزار حدیث و جابر ابن یزید جعفی ۷۰ هزار حدیث از آن امام بزرگوار نقل کرده‌اند. امام محمدباقر(ع) شاگردان زیادی تربیت کرده و جنبشی علمی پدید آوردند که در دوره امامت فرزندشان (امام جعفر صادق«ع») به اوج خود رسید.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر