logo
امروز : دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۰
[ شناسه خبر : ۲۷۰۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
هشدارهای نگران کننده رئیس هیئت بدنسازی زنجان:

99 درصد مکملهای ورزشی عرضه شده در کشور تقلبی هستند/ خرید و فروش مکملهای زیرپله‌ای قاچاق در زنجان

99-درصد-مکملهای-ورزشی-عرضه-شده-در-کشور-تقلبی-هستند-خرید-و-فروش-مکملهای-زیرپله‌ای-قاچاق-در-زنجان

رئیس هیئت بدنسازی و پرورش اندام استان زنجان با اشاره به مصرف مکملهای تقلبی توسط ورزشکاران گفت: بیشتر داروهای نیروزای مضر در خود داروخانه‌ها عرضه می‌شود.

مهران زرگری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به وضعیت باشگاه‌های ورزشی در استان زنجان اظهار کرد: اکثر باشگاه‌های ما جزو باشگاه‌های پاک هستند و ما نیز در سینمارها و دوره‌های آموزشی روشنگری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه توجیه مدیران باشگاه‌ها در دستور کار هیئت پرورش اندام استان زنجان است افزود: ما به اندازه کافی مربی آموزش دیده در استان داریم و اگر باشگاه‌هایی بخواهند بی توجهی کنند برخورد لازم انجام خواهد شد.

رئیس هیئت بدنسازی و پرورش اندام استان زنجان با اشاره به اینکه ما چتر نظارتی خود را به تمامی باشگاه‌ها گسترش داده‌ایم، ابراز کرد: کادر آموزشی موجود در باشگاه‌ها باید دارای کارت مربیگری از فدراسیون بدنسازی باشند.

وی با اعلام اینکه برای هر باشگاه سه مربی دارای مدرک مربیگری داریم، خاطرنشان کرد: کسانی که حتی قهرمان ملی هستند اما دوره مربیگری را طی نکرده‌اند اجازه مربیگری ندارند.

زرگری تصریح کرد: ما جلوی عرضه مکملهای ورزشی در باشگاه‌ها را گرفته‌ایم و تاکید کرده‌ایم که در صورت مشاهده عرضه مکملها در باشگاه‌ها به شدت با آن برخورد خواهد شد و این ممنوعیت به صورت بخشنامه ابلاغ شده است.

وی با اشاره به مصرف مکملهای ورزشی و غذایی توسط ورزشکاران رشته بدنسازی و پرورش اندام عنوان کرد: 99 درصد مکملهایی که در سطح کشور عرضه می‌شود تقلبی هستند، یعنی ورزشکار هم پولش را تباه می‌کند و هم سلامتی خود را از دست می‌دهد.

رئیس هیئت بدنسازی و پرورش اندام استان زنجان اضافه کرد: منظور بنده کل مکملهای موجود از جمله قاچاق و غیرقاچاق است، متاسفانه برخی مکملها برچسب سازمان غذا و دارو را نیز دارند اما تست دوپینگ ورزشکار بعد از استفاده از این مکملها مثبت اعلام می‌شود.

وی بیان کرد: عقیده بنده این است که اگر تغذیه و استراحت ورزشکار مناسب باشد و تمرینات اصولی انجام دهد نیاز به استفاده از هیچ نوع مکملی را ندارد، مگر در دهه 30 و 40 ورزشکاران بدنسازی مکمل مصرف می‌کردند که این روزها ورزشکاران پیشرفت را در مصرف مکمل می‌دانند؟.

زرگری با بیان اینکه ما مخالف مصرف مکمل نیستیم، اظهار داشت: اگر بناست یک ورزشکار مکملی را استفاده کند باید متخصصین امر تجویز کنند و از طرفی آن مکمل تقلبی نباشد.

وی تاکید کرد: درخواستی که ما از علوم پزشکی زنجان، اداره کل ورزش و جوانان و اماکن داریم این است که جلوی عرضه مکملهای تقلبی و داروهای مضر را بگیرند، ما تا حدی ظرفیت داریم، اگر نظارتها و گزارشات ما ضمانت اجرایی نداشته باشد قطعا ما نیز دلسرد خواهیم شد.

رئیس هیئت بدنسازی و پرورش اندام استان زنجان با اعلام اینکه مراکز غرمجاز عرضه مکمل در استان زنجان وجود دارد، عنوان کرد: باید جلوی فعالیت این مراکز گرفته شود، برخی داروهای نیروزای مضر در خود داروخانه‌ها عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه آن چیزی که بیشتر سبب نگرانی شده عرضه برخی داروها در کنار مکملهای ورزشی و غذایی است، نکته اینجاست این عرضه خارج از باشگاه‌ها انجام می‌شود و کسی تا به امروز جلوی آن را نگرفته است.

زرگری با بیان اینکه باید کارگروهی در استان متشکل از علوم پزشکی ، اداره کل ورزش و جوانان، هیئت پزشکی ورزشی و اماکن تشکیل شود، اظهار داشت: عرضه و مصرف مواد نیروزا و مکملها باید به صورت علمی بررسی شود، پلمب کردن چند مغازه مشکل را به صورت کامل حل نمی‌‎کند چرا که معضل بزرگتر از اینها است.

وی با اشاره به اینکه ما نظارت‌های خود را نسبت به باشگاه‌های آلوده افزایش داده‌ایم، افزود: متاسفانه برخی باشگاه‌ها تبدیل به مرکز تزریقاتی شده‌اند باید پرسید که این داروها چرا بدون هیچ نظارتی در سطح شهر و در برخی موارد در داروخانه‌ها عرضه می‌شود.

رئیس هیئت بدنسازی و پرورش اندام استان زنجان بیان کرد: متاسفانه برخی مربیان این جرات را پیدا کرده‌اند که به جای ارائه برنامه تمرین برنامه تغذیه به ورزشکار می‌دهند، چیزی که بنده به عنوان کارشناس ارشد تغذیه این جرات را به خودم نداده‌ام و در این راستا از ورزشکاران خواهش می‌کنیم برنامه‌های تغذیه را فقط از متخصصان تغذیه دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه برداشتن دوره‌ها از نظر بنده بی معنی است، خاطرنشان کرد: رسم غلطی که در بین ورزشکاران پرورش اندام رواج یافته این است که مربی خوب را آن مربی می‌دانند که دوره خوب می‌دهد.

زرگری با اینکه در برخی داروخانه‌ها اکسی متولون به ورزشکاران عرضه شده است، گفت: عوارض این داروها گریبان ورزشکار را خواهد گرفت و مسئولان باید در این زمینه هوشیار باشند.

وی با اشاره به افسردگی ورزشکاران بعد از دوره‌های استروئیدی ابراز کرد: مصرف داروهای نیروزا رابطه مستقیمی با اعتیاد دارند که در آینده با برگزاری سمیناری این موضوع را باز خواهیم کرد، قهرمانان بسیاری بعد از دوره قهرمانی اکنون در کمپ‌های ترک اعتیاد هستند.

رئیس هیئت بدنسازی و پرورش اندام استان زنجان با تاکید بر اینکه مسئولان به این مضوعات ورود جدی داشته باشند، تصریح کرد: باید دید در داروخانه‌ها چه می‌گذرد و از طرفی زیرپله‌ها مکملهای قاچاق و تقلبی عرضه می‌شود که سلامتی ورزشکار را تهدید می‌کند.

وی بیان کرد: در یکی از آزمایش‌ها و آنالیزهای انجام شده مشخص شد که داروی استفاده شده دارای موادی بوده که در کارخانه سیمان استفاده می‌شود، ورزشکار با مصرف این مواد تاوان سختی می‌دهد.

زرگری اظهار داشت: دولت باید وارد موضوع مکملهای ورزشی شود و با چند شرکت معتبر قرارداد ببندد تا این چنین مکملهای تقلبی با جان ورزشکاران بازی نکنند، هیچ کس مخالف استفاده از مکمل نیست اما مکملی که اصل باشد.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر