logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۶
[ شناسه خبر : ۲۶۷۴۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
مدیر حوزه علمیه نورالزهرا(س) خواهران زنجان در گفت‌وگو با موج رسا:

حضرت معصومه(س) تفسیر متفاوتی از هویت زن را ارائه دادند/ حضرت معصومه(س) نشان دادند که در عین عفت و پاکدامنی می‌توان اجتماعی هم بود

حضرت-معصومه(س)-تفسیر-متفاوتی-از-هویت-زن-را-ارائه-دادند-حضرت-معصومه(س)-نشان-دادند-که-در-عین-عفت-و-پاکدامنی-می‌توان-اجتماعی-هم-بود
مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی نورالزهرا(س) خواهران زنجان گفت: حضرت معصومه(س) با شخصیت اسلامی خود، تفسیر سوم و متفاوتی از هویت زن در پیش روی همگان قرار دادند.

زهرا علمی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; ضمن تبریک سالروز ولادت باسعادت حضرت فاطمه معصومه(س)، روز دختر و آغاز دهه کرامت اظهار داشت: اگر بخواهیم از شخصیت حضرت معصومه(س) صحبت کرده و ایشان را به عنوان یک الگو برای دختران جامعه امروز بیان کنیم، یکی از مهمترین ویژگی‌های ایشان این بود که تفسیر سومی از هویت زنانه را به وجود آوردند.

وی با بیان اینکه چند نوع نگاه به زن وجود دارد، خاطرنشان کرد: یک نوع نگاه، زن را صرفاً برای تولید مثل و در چهارچوب خانه و خانواده قرار داده و زن را از حضور در اجتماع منع می‌کند.

علمی‌فرد افزود: نگاه دیگر این است که به‌صورت کاملاً افراطی به زن، اجازه هر نوع فعالیتی بدون قید و بند و به هر قیمتی را می‌دهد.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی نورالزهرا(س) خواهران زنجان گفت: حضرت معصومه(س) با شخصیت اسلامی خود، تفسیر سوم و متفاوتی از هویت زن در پیش روی همگان قرار دادند.

وی ابراز کرد: تفسیر سوم این است که زن شایسته، آن بانویی است که حضور در اجتماع به هیچ وجه آسیبی به عفت و پاکدامنی وی نزند و عفت و پاکدامنی او هم مانع از حضور و نقش‌آفرینی وی در اجتماع نشود.

علمی‌فرد خاطرنشان کرد: این 2 در صورتی قابل جمع با یکدیگر هستند که حضور زن در جامعه به‌گونه‌ای باشد که نه اندام فیزیکی و زنانه بلکه شخصیت، جایگاه و مقام او کانون توجه مردان قرار گیرد و همچنین زن نیز نه اندام فیزیکی بلکه شخصیت مردان را مورد توجه خود قرار دهد.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی نورالزهرا(س) خواهران زنجان تصریح کرد: حضرت معصومه(س) با همین شخصیت زنانه و جایگاه والای خود در سن 28 سالگی و در حالی که مجرد بودند با کاروانی از مردان، یک سفر چند هزار کیلومتری از مدینه تا توس را در پیش گرفتند تا به امام زمان خود بپیوندند.

وی با بیان اینکه این سفر، پیامی در خود داشت، گفت: پیامش این بود که زن در عین اجتماعی بودن می تواند عفیف، محجبه و پاکدامن باشد و بتواند خود و اهداف عالیه‌اش را در عرصه اجتماع به جهانیان، اطرافیان و تمام انسان‌های والا نشان دهد.

علمی‌فرد با بیان اینکه حضرت معصومه(س) الگوی بسیار مناسبی برای دختران جامعه ما هستند، اظهار داشت: ایشان در عین اینکه عفیفه و پاکدامن بودند، فعالیت‌های اجتماعی هم داشتند که فعالیت بسیار مهم ایشان این بود که ولایتمداری و در کنار ولی امر بودن تا آخر عمر را به همه ما نشان دادند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه نامگذاری سالروز ولادت حضرت معصومه(س) به عنوان روز دختر، نامگذاری بسیار بامُسمایی است، خاطرنشان کرد: حضرت معصومه(س) ویژگی‌های زیادی داشتند که یکی از بارزترین آن‌ها این بود که ایشان عالِمه غیرمعلمه بودند.

وی افزود: عالمه غیر معلمه یعنی ایشان دانشمندی بودند که علم را از هیچ جایی و کسی کسب نکرده بودند بلکه خداوند به ایشان هم مانند اهل بیت(ع) عنایت ویژه‌ای کرده بود.

علمی‌فرد گفت: حضرت معصومه(س) در درون وجود خود و بر اثر تقوا و پادکدامنی به جایگاه و مقامی رسیده بودند که دانش ایشان زبانزد همگان بود.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی نورالزهرا(س) خواهران زنجان با اشاره به ویژگی دیگر حضرت معصومه(س) اظهار داشت: یک عالم بسیار والای اهل نجف می‌گوید تعدادی از شیعیان از ایران آمدند و سوالاتی از امام موسی کاظم(ع) داشتند اما وقتی به درب منزل ایشان مراجعه کردند، گفتند که حضرت امام موسی کاظم(ع) در منزل حضور ندارند.

وی با بیان اینکه آن شیعیان به دلیل طولانی بودن مسافت مجبور به برگشت بودند، خاطرنشان کرد: به همین دلیل، نامه‌ها و سوالات دادند اما حضرت معصومه(س) با سن خیلی کم، پاسخ تمام سوالات نوشتند و به آن‌ها دادند.

علمی‌فرد با بیان اینکه این افراد هنگام برگشت در مسیر خود به امام کاظم(ع) برخورد کرده و پاسخ‌ها را به ایشان نشان دادند، افزود: امام کاظم(ع) وقتی به پاسخ‌ها نگاه کردند، فرمودن: « فداها ابوها» .

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: این فرمایش امام کاظم(ع) یعنی ایشان همان کاری که حضرت رسول(ص) با کار خارق‌العاده و تحسین‌برانگیز حضرت زهرا(س) انجام داده بودند را نسبت به حضرت معصومه(س) کردند و این نگاه را داشتند.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی نورالزهرا(س) خواهران زنجان گفت: دختران و زنان جامعه ما برای اینکه به حضرت معصومه(س) تاسی کرده و قدمی در این مسیر بردارند، بهترین راه این است که به دنبال طلب علم حقیقی و الهی باشند به‌خصوص در این زمان که مسیرها برای یادگیری علوم الهی و معارف دینی برای زنان جامعه باز شده و زمینه و بستر آن نیز فراهم است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از الگوهای زنان و دختران در این مسیر، حضرت معصومه(س) است، تصریح کرد: دختران جامعه ما برای تاسی به ایشان نیاز به تقوا و علم دارند که یکی از راه‌های کسب علم، طالب علم حقیقی و الهی بودن است که این امکان در حوزه‌های علمیه برای معرفت دختران و بانوان فراهم شده که هدایت جوامع بشری به دست این بانوان خواهد بود.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر