logo
امروز : یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۱۴
[ شناسه خبر : ۲۶۵۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
اقتصادی که چین و ترکیه را مقاوم می‌کند

ضربه مسگران به صنعت مس استان/ واردکنندگان مس به زنجان از خود مجموعه صنعت مس هستند

ضربه-مسگران-به-صنعت-مس-استان-واردکنندگان-مس-به-زنجان-از-خود-مجموعه-صنعت-مس-هستند

عابدین یوسفی طالبی یکی از تولیدکنندگان مس که فرزندان خود را به دلیل فرار از کابوس بیکاری به شغل مسگری هدایت کرده نسبت به واردات مس از ترکیه و دیگر کشورها شکایت می‌کند، انگار خبر ندارد که وارد کنندگان مس برخی از همین صنعتگران هستند.

به گزارش موج رسا; صنعت مسگری حاصل سال‌های رنج و زحمت هنرمندان زنجان است که این روزها کم کم به روزهای خوب خود برمی‌گردد اما در همین حین برخی با مهیا دیدن فضا واردات را آسان ترین راه دانسته و به دنبال سود بیشتر هستند.

گرچه ظرافت و هنر به کار رفته در تولیدات ظروف مسی زنجان در ایران زبانزد است اما گاهی واردات جنس بی کیفیت از سایر کشورها و فروش با نام مس زنجان تهدیدی جدی برای این صنعت است.

انواع قابلمه، دیگ دیزی، پارچ آب، ماهی‌تابه، کتری، قوری، لیوان، قهوه و شیرجوش، بشقاب پلوخوری و خورشت خوری، پیاله، سماور، قندان، کاسه، انواع سینی، آجیل‌خوری و میوه‌خوری حاصل تلاش صنعتگران زنجانی است که می‌تواند در سفره‌ها و منازل ایرانیان جای ظروف شیشه‌ای را بگیرد.

امروز عده‌ای از جوانان فارغ التحصیل بعد از اینکه امیدها را در پیدا کردن شغل در بازار نابسمان اقتصادی کشور و رکود سنگین کمرنگ می‌بینند به سراغ صنعت مس رفته‌اند تا شاید با رونق گرفتن صنعت مس جیب‌شان نیز رونق بگیرد.

یکی از فروشندگان ظروف مسی بازار زنجان می‌گفت: به دلیل وضعیت بد اقتصادی چند شغل را عوض کرده و در هریک زیانهای متعددی دیدم، در بازار مسکن و ساخت و ساز مشغول بودم رکود سنیگن در این بازار مرا به بازار صنایع دستی و فروش مس سوق داد که امیدواریم در این حرفه نیز شکست نخورم.

وی افزود: مس زنجان رونق گرفته و کم کم جوانان نیز به سراغ این صنعت آمده‌اند، صدای چکش مسگران به گوش می‌رسد اما نگرانی ما از بابت کسانی است که راه را برای واردات مس از سایر کشورها باز گذاشته‌اند.

صنایع دستی در استان زنجان سابقه دیرینه دارد، از چارق، چاقو و ملیله گرفته تا مس با بهترین کیفیت در استان تولید می‌شود اما هیچ کدام در آن جایگاه واقعی خود نیستند، چاقوی زنجان دیگر آن برش سابق را ندارد و تولیدات بی کیفیت خارجی بلای جانش شده‌اند.

این روزها در مجلس طرح 14 ماده‌ای حمایت از هنرمندان و استادکاران صنایع دستی مطرح است و نمایندگان ملت می‌خواهند ضمن تسهیل موضوع بیمه هنرمندان صنایع دستی حمایت‌هایی نیز از این قشر داشته باشند.

یکی از تولید کنندگان مس به موج رسا می‌گوید: عدم حمایت خیلی‌ها را در ورود به چنین حرفه‌هایی ناامید کرده است، زمانی بنده در کار فرش بودم اما باید بگویم که این صنعت نیز در استان از بین رفت ما در صنعت فرش موفق بودیم و در تمامی نمایشگاه‌های داخلی و خارجی شرکت می‌کردیم اما حمایتی از ما نشد و مجبور شدیم کنار بکشیم.

اسدالله‌ درویش‌امیری استاندار مازندرانی استان زنجان نیز گویا به مظلومیت صنعتگران زنجانی پی برده که در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی می‌گوید:  در حوزه فرش استان زنجان برند نداریم و فرش دستی زنجان با نام فرش استان­‌های دیگر به فروش می‌­رسد.

با وجود شهرت چاقوی زنجان ولی برندی برای آن وجود ندارد و چاقوی  چینی 90 درصد چاقوی جهیزیه عروس­‌های ایرانی است، سخن استاندار زنجان جای بسی تامل دارد و آن اینکه چه کسی باید جلوی واردات چاقوی بی کیفیت چینی را بگیرد تا این 90 درصد به صنعتگران استان اختصاص یابد و بیشتر جوانان استان نیز به سمت این صنعت قدیمی بروند.

ظرفیت‌های بزرگی در استان زنجان علاوه بر مس وجود دارند که تولید کفش در هیدج یکی از آنها است، با وجود اینکه 42 سال از عمر این صنعت در شهر هیدج می­‌گذرد اما هنوز در کشور شناخته شده نیست.

بستن راه‌های واردات صنایع دستی از جمله چاقو و مس می‌تواند تعداد زیادی شغل برای همین جوانان که امروز به دلیل عدم حمایت در بیکاری به سر می‌برند باشد.

یکی از مسگران زنجانی با بیان اینکه ظرف مسی ترکیه و حتی هند وارد استان می‌شود گفت: ما از مسئولان حمایت نمی‌خواهیم ولی درخواست داریم لااقل از واردات جلوگیری کنند تا تولیدکنندگان و کارگران داخلی ضرر نکنند.

یحیی رحمتی در مورد واردات مس حرف دیگری می‌زند، او در گفت‌وگو با موج رسا گفت: محصولاتی که از ترکیه به زنجان می‌آیاد نسبتی با محصولات استان ندارد.

وی افزود: همان افرادی که این گلایه‌ها را می‌کنند بدانند که وارد کنندگان مس از مجموعه صنعت مس هستند، مسگران مهمترین ضربه‌ را از خود صنتعگران مس می‌خورند و کس دیگری جرات واردات ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان تصریح کرد: به وقتش اعلام خواهم کرد که چه کسی مس خارجی را به استان وارد می‌کند.

رحمتی با تاکید بر اینکه واردات همین مقدار مس نیز نگران کننده است و مطلوب نیست، اظهار داشت: تولید کنندگان بدانند که وارد کنندگان از خود مجموعه مس هستند و سر و صدای واردات خارج از مجموعه صنعت مس نیست.

علی الماسی

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر