logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۵۹
[ شناسه خبر : ۲۵۹۸۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
آشنایی با قاری و مدرس ممتاز بین‌المللی قرآن کریم از زنجان؛

چهره بین‌المللی، حاصل تشویق والدین و علاقه از کودکی به قرآن کریم/ تنها قاری جهان اسلام که قرآن کریم را به 3 شیوه به‌صورت استودیو ارائه کرده است

چهره-بین‌المللی،-حاصل-تشویق-والدین-و-علاقه-از-کودکی-به-قرآن-کریم-تنها-قاری-جهان-اسلام-که-قرآن-کریم-را-به-3-شیوه-به‌صورت-استودیو-ارائه-کرده-است
علاقه به شنیدن صوت و نواهای قرآن کریم از دوران کودکی و تشویق والدین در این مسیر سبب شد تا امروز به یک چهره ممتاز بین‌المللی در قرائت و تدریس قرآن کریم تبدیل شود.

به گزارش موج رسا; قاری و مدرس بین‌المللی قرآن کریم، اولین فردی است كه در تاريخ مسابقات قرآنی استان زنجان موفق به كسب مقام اول كشوری شد و از او می‌توان به عنوان كسی ياد كرد كه بعد از ۲۰ سال وقفه در حوزه قرآنی استان، ديدگاه مسئولان كشور نسبت به حوزه قرآن کریم در استان زنجان را تغيير داد. يوسف قاسمی، موفقيت خود را در درجه اول، حاصل زحمات پدر و مادر خود می‌داند و می‌گوید: من در خانواده‌ای مذهبی تربيت يافته‌ام و با توجه به علاقه ذاتی به قرآن و استعدای كه خداوند متعال در اين زمينه به بنده عطا كرده بود از همان دوران كودكی و نوجوانی، وارد وادی قرآن کریم شده و در ادامه به‌طور تخصصی به رشته قرائت قرآن پرداختم كه در اين راستا پدر و مادرم را اولين اساتيد خود می‌دانم و از آن عزيزان و همچنين خانواده‌ام كه بهترين حامی من در اين راستا است، قدردانی می‌كنم.

وی علاوه بر قرآن کریم در رشته‌های دیگر از جمله زبان انگلیسی دارای مدرک کارشناسی بوده و کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی و دکتری رشته روانشناسی تربیتی است. در ادامه با این قاری و استاد قرآن کریم که از بزرگترین افتخارات استان زنجان است، بیشتر آشنا می‌شوید.

*‌ عجین شدن با قرآن از دوران کودکی

استاد حاج یوسف قاسمی در سال 1365 در خانواده‌ای مذهبی در زنجان، دیده به جهان گشود و علاقه خود به صوت قرآن و شنیدن نواهای قرآنی را از همان دوران کودکی نشان داد به‌طوری که این علاقه وافر منجر به یادگیری سریع خواندن قرآن در سن 5 سالگی در وی شد. یوسف قاسمی با تشویق فراوان پدر و مادر این مسیر را ادامه داده و کم‌کم در کلاس‌های آموزش قرآن و جلسات قرآن شرکت کرد و دوره مقدماتی تجوید را نزد اساتیدی همچون مهدی انصاری و محسن حیدری طی کرد و با توجه به استعداد درخشانی که از خود نشان داد در مدت زمان اندکی، اصول اولیه و مبنایی تلاوت قرآن را فرا گرفت و در دوران نونهالی و نوجوانی با حضور در جلسات قرآن، علاقه‌مند به تلاوت استاد مصطفی اسماعیل شده و به تقلید از این استاد گرانقدر پرداخت. استماع تلاوت‌های استاد مصطفی اسماعیل و تقلید از ایشان شاکله تلاوت یوسف قاسمی را شکل داد و موجب پیشرفت قابل توجه و بیش از پیش او را فراهم آورد.

آشنایی با استاد مرحوم علی‌اکبر کفعمی که از اساتید پیشکسوت استان زنجان به شمار می‌رفت، تاثیر به‌سزایی در انگیزه بالای وی برای دست یافتن به قله‌های پیشرفت تلاوت قرآن داشت چرا که با حضور در جلسات قرآن و کلاس آموزشِ اختلاف قرائاتِ استاد کفعمی در همان سنین نوجوانی مسلط به اختلاف قرائات شد و همچنین در کنار آن از مباحث اخلاقی آن استاد فقید نیز بهره جُست. قاسمی با حضور مستمر در جلسات قرآن استاد حاج محمود رنگرز و با تشویق‌های فراوان وی این روند را ادامه داده و با مباحث متعدد صوت و لحن قرآن کریم آشنا شد. استاد رنگرز به عنوان اولین استاد وی در زمینه صوت و لحن به شمار می‌رود و پس از ایشان، اساتیدی همچون استاد احمد ابوالقاسمی، استاد غلامرضا شاه‌میوه و استاد محسن خُدّام‌حسینی تاثیر به‌سزایی در پیشرفت این قاری باانگیزه داشت.

یوسف قاسمی، تنها قاری قران کریم است که در 3 رشته متعدد قرآنی قرائت تحقیق، ترتیل و ابتهال دارای رتبه ممتاز در کشور است. همچنین وی در زمینه تحصیلات علمی نیز چهره موفقی بوده و فارغ‌التحصیل رشته زبان انگلیسی است و از اساتید برجسته این رشته به شمار می‌رود. از کارهای شاخص این استاد جوان تلاوت قرآن کریم می‌توان به تهیه و تولید لوح فشرده ترتیل استودیویی کل قرآن کریم اشاره کرد که با سبک و سیاقی متفاوت و تلفیقی از موسیقی عربی و فارسی تلاوت شده و مورد استقبال اقشار مختلف جامعه قرار گرفته است. وی تاکنون شاگردان و مربیان فراوانی را تربیت و به جامعه قرآنی معرفی کرده است. قاسمی در سال‌های متمادی، رتبه‌های ممتاز در رشته‌های مختلف کسب کرده و هم‌اکنون عضو شورای عالی قرآن مقام معظم رهبری و دبیر آموزش و پرورش است و سال‌هاست که عاشقان و علاقه‌مندان به مباحث تلاوت قرآن کریم در جلسات هفتگی از حضور این استاد گرامی بهره‌مند می‌شوند. وی علاوه بر معلمی، دروس روانشناسی و زبان انگلیسی در مجامع علمی و دانشگاهی و تدریس سطوح عالی قرائت قرآن کریم را نیز تدریس می‌کند و چندین مقاله علمی – پژوهشی در مجلات معتبر علمی به چاپ رسانده است.

*‌ بخشی از افتخارات و مقام‌های کسب‌شده

همانطور که گفته شد استاد حاج یوسف قاسمی دارای افتخارات و مقام‌های متعدد در حوزه قرآن کریم در مقاطع متعدد بوده که به بخشی از آن‌ها در ذیل اشاره می‌شود:

1-‌‌‌‌ نفر اول مسابقات قرائت قرآن کریم دانش‌آموزان سراسر کشور در سال 1379

2- نفر دوم مسابقات سراسری قرائت قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه در سال 1381

3- نفر اول مسابقات سراسری ترتیل قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه در سال 1384

4- نفر اول مسابقات قرائت قرآن کریم دانشجویان سراسر کشور در سال 1384

5- نفر دوم مسابقات قرائت قرآن کریم دانشجویان سراسر کشور در سال 1386

6- نفر اول مسابقات سراسری قرائت قرآن کریم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در سال 1390

7- نفر اول مسابقات استانی ابتهال سازمان اوقاف و امور خیریه در سال‌های 1389 ، 1390 و 1391

8- نفر ممتاز مسابقات سراسری ابتهال سازمان اوقاف و امور خیریه در سال 1389

9- قاری نمونه و برگزیده شورای عالی قرآن و عضو شورای عالی قرآن مقام معظم رهبری

10- توفیق تلاوت قرآن کریم در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در سال 1381

11- سفیر قرآنی جمهوری اسلامی ایران از جانب مقام معظم رهبری جهت تلاوت و تبلیغ قرآن کریم در کنگره عظیم حج تمتع در سال 1390

12- سفر به کشورهای متعدد به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران جهت تلاوت، تدریس و تبلیغ قرآن کریم

13- همکاری با صدا و سیما و تهیه برنامه‌های مختلف آموزشی به عنوان مدرس و کارشناس

14- تهیه و تولید لوح فشرده ترتیل استودیویی کل قرآن کریم

15- داوری مسابقات متعدد قرآنی

16- مدیرعامل موسسه برهان

17- عضو بنیاد ملی نخبگان

18- مدرس زبان‌های خارجه در مجامع دانشگاهی و موسسات علمی

19- مترجم مسئولان و دیپلمات‌ها و میهمانان خارجی

*‌ انتشار نرم‌افزار «آیات موضوعی قرآن کریم»

نرم‌افزار «آیات موضوعی قرآن کریم» با صدای دکتر یوسف قاسمی (قاری ممتاز و بین‌المللی استان زنجان) حدود 2 سال قبل در فضای مجازی منتشر شد. این نرم‌افزار ویژه علاقه‌مندان به تدبر در آیات الهی با صدای یوسف قاسمی مدیر موسسه برهان وحی استان زنجان راه‌اندازی شده و از طریق کافه بازار قابل دسترسی برای علاقه‌مندان است.

نرم‌افزار «آیات موضوعی قرآن کریم» دارای بخش‌ها و قابلیت‌های مختلف مانند فهرست، منتخب، مشاهدات و جست‌وجوی آیات موضوعی بوده و دارای ۱۵۰ موضوع به همراه تدبر و ترجمه شامل ستایش از تحقیق در کسب برترین اعتقاد، نفی تقلید در اعتقادات، نفی پیروی از گمان در اعتقادات، هماهنگی اجزای آفرینش، دلیل یگانگی خالق، جزای خود عمل، خیر و مصلحت بندگان، امتحان و آزمایش، حسابرسی انسان از اعمال خویش و... است.

*‌ تولید اپلیکیشن تلاوت کل قرآن کریم به 3 شیوه برای نخستین بار در جهان اسلام توسط قاری بین‌المللی و ممتاز زنجانی

یکی از فعالیت‌های یوسف قاسمی (قاری ممتاز و بین‌المللی قرآن کریم)، تولید اپلیکیشن ترتیل و تحدیر قرآن کریم و دوره کامل تحقیق قرآن کریم است که اواخر سال 1400 با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان و برخی دیگر از مسئولان استان رونمایی شد. یوسف قاسمی، تنها قاری قرآن در جهان اسلام است که کل قرآن کریم را در 3 شیوه تلاوت تحقیق، ترتیل و تحدیر، ضبط و ارائه کرده و همچنین تنها قاری قرآن کریم است که در 3 رشته قرائت، ترتیل و ابتهال، حائز رتبه برتر در مسابقات سراسری اوقاف شده است.

قاری ممتاز بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه تولید اپلیکیشن از سال 1398 آغاز و تا سال 1400 طول کشیده است به خبرنگار موج رسا؛ گفت: این اثر با حمایت ادارات کل تبلیغات اسلامی و اوقاف و امور خیریه استان زنجان تولید شده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا پیش از این نیز چنین اپلیکیشنی در ایران طراحی و ساخته شده است، اظهار داشت: ضبط و ارائه تلاوت کل قرآن کریم با 3 شیوه تحدیر، ترتیل و تحقیق از قاری واحد در جهان اسلام موجود نیست و این اپلیکیشن، اولین موردی است که تولید شده است.

قاسمی خاطرنشان کرد: اپلیکیشن ترتیل، تحقیق و تحدیر قرآن کریم از طریق بازار، قابل دانلود بوده و عموم مردم، اساتید، قاریان، حافظان قرآن کریم و فعالان و مدرسان قرآن مجید می‌توانند از این اپلیکیشن استفاده کنند.

به گزارش موج رسا؛ استاد حاج یوسف قاسمی، تنها قاری قرآن در جهان اسلام است که قرائت قرآن کریم به 3 شیوه ترتیل، تحقیق و تحدیر را به‌صورت استودیو ارائه کرده و از این بابت، قاری واحدی در جهان اسلام وجود ندارد. ضمن اینکه قرائت به روش‌های ترتیل و تحدیر در این اپلیکیشن آمده که در جهان اسلام نظیر ندارد و مزیت اپلیکیشن این است که مخاطب (کاربر) اختیار دارد که شیوه شنیدن صوت هر آیه را انتخاب کند که از کدام نوع قرائت باشد.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر