logo
امروز : شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۱۸
[ شناسه خبر : ۲۵۹۵۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 9 دقیقه ]

اتفاقات اوکراین بیش از آنکه نظامی باشد، رسانه‌ای است

اتفاقات-اوکراین-بیش-از-آنکه-نظامی-باشد،-رسانه‌ای-است
صدرالحسینی با بیان اینکه پوتین با اقدام نظامی جسورانه در برابر آمریکا و غرب ایستاده، گفت: پوتین معادلات قدرت را در اروپا و غرب به هم زده است.

به گزارش موج رسا; سیدرضا صدرالحسینی کارشناس ارشد مسائل منطقه در گفتگو با جهان نیوز در آستانه چهلمین روز از جنگ در اوکراین درباره آخرین تحولات این جنگ و ادامه آن اظهار داشت: روسیه به اوکراین حمله کرد یا بهتر بگوییم پرچم دفاع از امنیت ملی خود را در کی‌یف به اهتزاز درآورد و تا آستانه جنگ و تهدید هسته‌ای با اروپا و آمریکا پیش رفت. اینکه گفته شود اوکراین باتلاقی است که آمریکایی‌ها روسیه را فریب دادند تا با فرورفتن در آن، واشنگتن فاتحه یکی از دو رقیب جهانی خود (روسیه و چین) را زودتر از موعد مقرر بخواند، یک توهم است. واقعیت آن است روسیه با دفاع از امنیت ملی خود فصل جدیدی از تحولات جهانی را رقم زد و زنگ پایان دوران جنگ سرد را به صدا درآورد.

اگر آمریکایی‌ها حماقت کنند ابعاد این جنگ از کاربرد سلاح‌های متعارف خارج می‌شود

وی در ادامه با بیان اینکه اکنون در غرب شاهد یک منازعه جدی هستیم، توضیح داد: منازعه‌ای که اگر آمریکایی‌ها حماقت کنند ابعاد این جنگ از کاربرد سلاح‌های متعارف خارج می‌شود و یک جنگ تمام عیار هسته‌ای با گرمای آتش جنگ هسته‌ای و با طعم گس نشت و اشاعه مواد رادیواکتیو را شاهد خواهیم بود.

این جنگ پایان توهم هژمونی آمریکا بر جهان است
کارشناس ارشد مسائل منطقه با تاکید بر اینکه این جنگ پایان توهم هژمونی آمریکا بر جهان و آغاز فصل جدیدی در روابط و مناسبات و قطب‌بندی‌های بین الملل است، خاطرنشان کرد: پوتین می‌گوید: «جنگ اوکراین پاسخ به یک تهدید علیه امنیت روسیه است. ادامه گسترش ناتو را به شرق نمی‌پذیریم، ۵ مرحله ناتو را تا مرزهای ما گسترش دادید. ما هر کاری توانستیم برای عادی‌سازی روابط با غرب انجام دادیم. اما جز دروغ، فریب و نیرنگ چیزی ندیدیم. ما در اوکراین داریم به یک تهدید پاسخ می‌دهیم. ما مشغول صیانت از امنیت خود هستیم»

صدرالحسینی با بیان اینکه پوتین با اقدام نظامی جسورانه در برابر آمریکا و غرب ایستاده، گفت: پوتین معادلات قدرت را در اروپا و غرب به طور خاص و در جهان به طور اعم به هم زده است. بعید می‌دانم رهبران دنیا منطق پوتین را برای دفاع از امنیت مردم روسیه نپذیرند و در میدان و منطق دیپلماسی و چندوچون روابط بین‌الملل به‌ویژه در حوزه امنیت کسی نمی‌تواند روس‌ها را بی‌هیچ دلیلی محکوم کند.

اثر تحریم‌های غرب علیه روسیه

وی درباره تاثیر تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه روسیه، بیان کرد: می‌توان انتظار این را داشت که در کوتاه مدت تحریم‌های اقتصادی بر اقتصاد روسیه تاثیر منفی بگذارد. تنش‌های ژئوپلیتیکی، تهدیدات بیشتر تحریم و یا تحدیدهای تحریمی برای کشوری مانند روسیه با منابع طبیعی فراوان، فن‌آوری و نیروی کار ماهر، می‌توانند اثر معکوس داشته باشند. به طور خلاصه، روسیه تقریبا تمام فاکتورهای مورد نیاز خود را برای پیشرفت، به دلیل تحریم‌ها دارد. این کشور مجبور خواهد شد که بر روی نقاط قوت نسبی خود، از توانمندی‌های تکنولوژیکی گرفته تا منابع، سرمایه‌گذاری کند.

کارشناس ارشد مسائل منطقه با اشاره به پیامدهای احتمالی تحریم‌های راهبردی برای روسیه و چین، خاطرنشان کرد: تحریم‌های اقتصادی اعمال شده علیه روسیه توسط غرب بدون شک می‌تواند دردناک باشد، اما تاثیرات سیاسی تحریم‌ها کمتر از اثرات اقتصادی آن مشخص است. در حالی که عوامل اقتصادی به نفع موفقیت تحریم‌ها عمل می‌کنند، عوامل سیاسی شناسایی شده تأثیرات مبهم و منفی بر احتمال موفقیت تحریم‌ها دارند.

تحریم‌ها علیه روسیه می تواند پوتین را قوی‌تر کند

صدرالحسینی با تاکید بر اینکه تحریم‌ها می‌توانند باعث اتحاد بیشتر بین چین و ‌روسیه شوند، توضیح داد: این تحریم‌ها در کشور هدف حتی ممکن است تأثیر معکوس داشته باشند و روسیه – و رئیس جمهور آن – را حتی قوی‌تر از قبل کنند. از طرف دیگر، چین و روسیه تمام آنچه را که برای تولید محصولات نهایی که قبلا وارد می‌کردند، در اختیار دارند. در واقع، جایگزینی واردات در حال حاضر بهره‌وری را در چندین بخش کلیدی از جمله مهندسی، پتروشیمی، صنایع سبک، داروسازی و کشاورزی و غیره می‌تواند افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه تحریم روسیه و تهدیدات بالقوه علیه چین سبب تسریع همکاری بیشتر دو کشور با کشورهای حوزه بریکس (برزیل، هند، چین و آفریقای جنوبی) و همچنین سازمان همکاری شانگهای خواهد شد، افزود: البته در شرایط کنونی سرمایه‌گذاری مشترک کشورهای ثروتمند عربی در روسیه، افزایش صادرات و واردات از هند و ایران از موقعیت‌هایی است که روسیه به آنها نیز فکر کرده است. لذا تحریم‌های غرب علیه روسیه نه تنها ممکن است در تغییر وضعیت اوکراین ناکام باشد، حتی ممکن است این تحریم‌ها به تحول ساختاری روسیه که مدت‌ها در انتظار آن بوده، کمک شایانی کنند.

صدرالحسینی با بیان اینکه بحران اوکراین و عملیات ویژه‌ای که روسیه در این کشور انجام داده یکی از پیچیده‌ترین تحلیل‌ها را به دنبال داشته، تصریح کرد: پیچیدگی این بحران به میزانی است که هیچ یک از تحلیلگران مسائل سیاسی و استراتژیک به راحتی و صراحت نمی‌توانند همه ابعاد این بحران را مورد توجه قرار دهند.

بحران اوکراین ریشه تاریخی دارد

وی در ادامه با بیان اینکه بحران اوکراین یک سابقه سی ساله دارد و نقش مزورانه، آشکار و پنهان غرب به ویژه آمریکا و انگلیس در آن بسیار پر رنگ است، خاطرنشان کرد: در بسیاری از تحلیل‌ها شروع بحران اوکراین را از ورود نظامی روسیه به این کشور مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند، در حالی که  این مسئله ریشه تاریخی دارد و برمی‌گردد به زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی که از آن تاریخ بدعهدی‌ها و عدم توجه به توافقنامه‌های فی مابین روسیه و غرب(ناتو) این شرایط را برای یکی از نقاط مهم دنیا (اوراسیا) ایجاد کرده است. این بحران می‌تواند شروع یک تحول بزرگ در شکل‌گیری هندسه قدرت باشد.

اتفاقاتی که در اوکراین افتاده بیش از آنکه نظامی باشد، رسانه‌ای است
کارشناس ارشد مسائل منطقه با اشاره به اینکه در طول 40 روز گذشته مشاهده شده که شفافیتی در ارائه گزارشات میدانی وجود ندارد، گفت: در طول این مدت اگر آمار و ارقام رسانه‌های غربی را در کنار هم قرار دهید نباید هیچ منطقه و ساختمان آسیب ندیده‌ای در اوکراین دیده شود. اما از طرفی مشاهده می‌شود که اقدامات نظامی روسیه علیه اوکراین فقط معطوف به مراکز نظامی و زیرساخت‌هایی بوده که می‌توانسه تحت اختیار غرب علیه امنیت ملی روسیه قرار گیرد. باوجود این تعارضاتی که امروز دیده می‌شود، می‌توان گفت اتفاقاتی که در اوکراین افتاده بیش از آنکه نظامی باشد، رسانه‌ای است و به نظر می‌رسد یک حمله سخت و سنگین شناختی در رسانه‌های غربی علیه قدرت شرق در حال شکل‌گیری است.

صدرالحسینی با بیان اینکه همه گزارشات رسانه‌ای غرب حکایت از جنایات جنگی در اوکراین دارد، توضیح داد: اما این واقعیت در میدان مشاهده نمی‌شود و بر این اساس باید توجه داشت که اولا مذاکراتی که بین روسیه و اوکراین در حال برگزاری است به نقاط قابل قبولی رسیده و دوم اینکه حرکات و گزارشات مشکوک آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها نشان دهنده این است که ظاهرا غرب مایل است در این بحرانی که خودش به صورت غیر شفاف ایجاد کرده، مرداب و گردابی برای روسیه ایجاد شود و علاقمند به پایان یافتن این بحران نیست. نوع ارسال سلاح و حمایت‌های شدید رسانه‌ای که از اوکراین صورت می‌گیرد و پوشش خبری محدود درباره دو منطقه استقلال خواه اوکراین نشان دهنده این است که ظاهرا آمریکا و غرب علاقمند به پایان جنگ نیست.

آمریکا علاقمند به اتحاد کشورهای اروپایی نیست

وی با اشاره به یکی از مهمترین دلایل آمریکا برای پایان نیافتن جنگ در اوکراین، گفت: آمریکا علاقمند به اتحاد کشورهای اروپایی نیست و در این شرایط می‌تواند شکاف بیشتری را در بین این کشورها ایجاد کند. از طرفی آمریکا به دنبال وابستگی بیشتر اروپا به خودش است. در حال حاضر نشانه‌های قابل توجهی در حوزه‌های نظامی و اقتصادی وجود دارد که آمریکا در حال گسترش تسلط خود به اروپا می‌باشد.

کارشناس ارشد مسائل منطقه با تاکید بر اینکه آمریکا و همپیمانان اروپایی آن‌ می‌خواهند با ارسال سلاح و تحریک مردم و دولت اوکراین این جنگ را به طور مستمر در این منطقه داشته باشند، گفت: اگر شروط چندگانه روسیه از جمله غربی نبودن و ضد روسی نبودن دولت اوکراین و عدم تهدیدآفرینی از جانب این کشور برای روسیه در این جنگ به نتیجه برسد به نظر می‌رسد روسیه کار را تمام شده قلمداد کند. اما آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که هم روسیه نتواند به اهداف خودش در مناطق مختلف برسد و هم اروپا در این منطقه سرگرم باشد و وابستگی اروپا به انرژی و همچینین مسائل سیاسی به آمریکا افزایش یابد.

زلنسکی به دنبال طولانی شدن جنگ است

صدرالحسینی در پایان درباره اصرار رئیس جمهور اوکراین برای ارسال سلاح به این کشور، تصریح کرد: یکی از دلایل اصرار زلنسکی برای ارسال سلاح طولانی شدن جنگ و آسیب دیدن افراد بیشتری در این رابطه است تا بتوانند روسیه را در محافل بین‌المللی محکوم کرده و اقدامات روسیه را در غالب جنایت جنگی برشمارند که در راستای اهداف آمریکا می‌باشد. آنچه که در این 40 روز مشخص شده این است که روسیه علاقمند به گسترش جنگ در مناطق مختلف اوکراین و آسیب رساندن به مردم اوکراین نیست. تلاش روسیه بر این مسئله معطوف است که بیشتر حملاتش به نقاط نظامی و برای از بین بردن توانمندی نظامی اوکراین صرف شود.

منبع: مشرق

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر