logo
امروز : دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۳
[ شناسه خبر : ۲۵۹۴۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
کارشناس مسائل مذهبی در گفت‌وگو با موج رسا:

مهمانی در ماه خدا با سنت افطاری‌های ساده/ مومنان در برابر روزه‌خوای آشکار بی‌تفاوت نباشند

مهمانی-در-ماه-خدا-با-سنت-افطاری‌های-ساده-مومنان-در-برابر-روزه‌خوای-آشکار-بی‌تفاوت-نباشند
کارشناس مسائل مذهبی گفت: سنت حسنه افطاری ساده، خیلی کم شده که انتظار می‌رود برای رواج آن در مساجد کمک شود و افطاری ساده قبل از اقامه نماز یا بعد از آن در بین مومنان توزیع شود.

حجت‌الاسلام محمد نظری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان ظهار داشت: اهمیت، آداب، رسوم، برکات و فضایل ماه مبارک رمضان از زبان حضرت رسول(ص) در خطبه معروف شعبانیه نقل شده است.

وی با اشاره به چند مورد از این برکات خاطرنشان کرد: رمضان، ماه میهمانی خدا بوده و خداوند در این ماه، بندگانش را تکریم می‌کند و احترام می‌گذارد و گاهی هزاران برابر ثواب برای یک عمل می‌نویسد به‌گونه‌ای که تلاوت یک آیه در ماه مبارک رمضان به اندازه تلاوت یک قرآن کامل ثواب دارد و حتی خواب و نفس کشیدن در این ماه نیز به عنوان تسبیح بیان شده است.

حجت‌الاسلام نظری با بیان اینکه استغفار در این ماه مورد تاکید قرار گرفته است، افزود: پیامبر(ص) می‌فرماید که بدن‌ها در اسارت و گروگان عمل‌ها و گناهان است که استغفار در این ماه، بدن‌ها را از اسارت، آزاد می‌کند همچنین تاکید بر طول سجود شده چرا که شانه‌ها در زیر گناهان، سنگین شده و طولانی کردن سجده‌ها برای سبک کردن دوش انسان‌ها تاکید شده است.

کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه فلسفه بعدی ماه مبارک رمضان در کلام پیامبر(ص) به یاد محرومان و مستضعفان بودن و تصدق برای مستضعفان و محرومین است، گفت: فلسفه روزه گرفتن در روایت این است که روزه برای برقراری عدالت اجتماعی است تا اغنیا مشکلات فقرا را درک کنند و اگر ماه رمضان نبود چه بسا عده‌ای طعم گرسنگی و تشنگی را نمی‌چشیدند لذا تصدق و به یاد فقیران بودن در این ماه مورد توجه و تاکید قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تاکید بعدی پیامبر(ص) افطاری دادن است، اظهار داشت: ایشان در خطبه شعبانیه در برابر فردی که می‌گوید همه ما نمی‌توانیم افطاری بدهیم، می‌فرماید حتی اگر می‌توانید به اندازه نصف خرما از خدا بترسید و مختصر جرعه‌ای در این ماه، افطاری بدهید.

حجت‌الاسلام نظری خاطرنشان کرد: افطاری ساده در بیان رسول خدا(ص) آمده اما متاسفانه تجملات، چشم و هم چشمی و تکلفات باعث شده که سنت افطاری به دلیل هزینه‌های بالا در جامعه، ضعیف شده و از عهده خیلی‌ها خارج است.

کارشناس مسائل مذهبی گفت: این سنت در بین اهل سنت بوده که قبل از نماز مغرب و عشا، مومنان در اطراف مسجدالحرام و مسجدالنبی جمع شده و افطاری ساده در آنجا حتی با چند خرما توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه بزرگان نیز تاکید بر افطاری ساده دارند، خاطرنشان کرد: سنت حسنه افطاری ساده، خیلی کم شده که انتظار می‌رود برای رواج آن در مساجد کمک شود و افطاری ساده قبل از اقامه نماز یا بعد از آن در بین مومنان توزیع شود.

حجت‌الاسلام نظری ابراز کرد: از نهادهای حمایتی نیز انتظار می‌رود به خانواده‌ها و مستمندانی که تحت پوشش آن‌ها هستند به عنوان افطاری کمک کنند تا فرمایش پیامبر(ص) بر زمین نماند.

کارشناس مسائل مذهبی گفت: حضرت امیرالمونین(ع) در پایان این خطبه از پیامبر(ص) می‌پرسند افضل اعمال در ماه رمضان چیست که پیامبر(ص) فرمودند، تقوای شدید از حرام‌های خدا افضل اعمال است.

وی افزود: یعنی تقوا از حرام‌های خداوند و اجتناب از محرمات در ماه مبارک رمضان بافضیلت‌ترین عمل حتی از ختم قرآن، نماز شب و افطاری دادن است که باید رعایت شود.

حجت‌الاسلام نظری با تاکید بر حفظ حرمت ماه مبارک رمضان بیان کرد: از کسانی که به هر دلیل، عذری دارند و نمی‌توانند روزه بگیرند، انتظار می‌رود که حرمت‌شکنی نکرده و تجاهر و تظاهر به روزه‌خواری نکنند که گناه کبیره است.

وی با بیان اینکه مومنین هم بی‌تفاوت از کنار این موضوع رد نشوند، ابراز کرد: مومنان در صورت مشاهده روزه‌خواری در ملاء عام تذکر بدهند تا افراد معذور به‌صورت آشکار روزه‌خواری نکنند. // آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر