logo
امروز : جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۰
[ شناسه خبر : ۲۵۸۹۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
نایب‌رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان در گفت‌وگو با موج رسا:

مشکل قیمت و توزیع نهاده و افزایش مصرف در آستانه نوروز سبب گرانی گوشت قرمز شد

مشکل-قیمت-و-توزیع-نهاده-و-افزایش-مصرف-در-آستانه-نوروز-سبب-گرانی-گوشت-قرمز-شد
نایب‌رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان در خصوص گرانی گوشت قرمز در ایام پایانی سال و آستانه عید نوروز گفت: کمبود دام داریم چون در قیمت و توزیع نهاده‌ها مشکل داریم و از طرفی ارز ترجیحی حذف می‌شود.

مظاهر یوسفی‌امیری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; در خصوص دلایل گرانی گوشت قرمز و دام زنده در ایام پایانی سال گذشته و در آستانه عید نوروز اظهار داشت: این امر دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد اما متاسفانه بحث گرانی در مقاطع مختلف شامل کالاهای مختلف می‌شود که گوشت قرمز هم یکی از آن‌ها است.

وی با بیان اینکه متاسفانه دولتمردان برنامه‌ریزی مدون برای ورود به بازار ندارند، خاطرنشان کرد: دولتمردان به جای اینکه فعالانه وارد بازار شده و تصمیم‌گیری کنند، منفعلانه وارد می‌شود. برای مثال؛ وقتی روغن با کمبود در بازار مواجه می‌شود به دلیل رفتار منفعلانه، منتظر می‌مانند و بعد از احتکار و گران شدن قیمت، واردات را افزایش داده و با اقدامات مختلف بعد از مدتی، قیمت‌ها را کاهش می‌دهند.

یوسفی‌امیری با بیان اینکه متاسفانه بخش خصوصیِ سوءاستفاده‌کننده همیشه جلوتر از دولت حرکت می‌کند، افزود: همین که دولت، قیمت روغن را حل می‌کند، سوءاستفاده‌کنندگان از طرف دیگر به سمت کالای دیگر مثل برنج می‌روند و چون بخش سوءاستفاده‌کنندگان همیشه جلوتر از دولت هستند این روند همچنان ادامه دارد و هر از گاهی شامل یک کالا می‌شود.

نایب‌رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان با بیان اینکه دلیل بعدی می‌تواند این باشد که دولتمردان از در بخش خصوصی، منافع می‌برند، گفت: دولت اگر بخواهد جلوی هر چیزی را می‌تواند بگیرد و لذا زمانی نمی‌خواهد جلوی کاری را بگیرد که منافع خودش زیر سوال می‌رود و این احتمال در افزایش قیمت‌ها وجود دارد.

وی اظهار داشت: در گوشت قرمز نیز همانطور که گفته‌اند قرار است ارز ترجیحی نهاده‌های دامی حذف کنند که اگر این تصمیم، اجرایی شود و ارز به نهاده‌ها تخصیص نیابد چون بخش خصوصیِ سوءاستفاده‌کننده، جلوتر از دولت است همین اعلام خبر حذف ارز سبب کمبود گوشت قرمز در بازار و افزایش قیمت می‌شود.

یوسفی‌امیری با بیان اینکه از طرفی هم نظارت‌ها بر بازار ضعیف است، خاطرنشان کرد: تنبیه باید باعث تغییر رفتار شود اما جریمه‌ای که در نظارت بر بازار صورت می‌پذیرد به خاطر تغییر رفتار صنف نیست بلکه به عنوان منبع درآمدی برای دولت بوده و هدف، تغییر رفتار صنف نیست.

وی افزود: به همین دلیل تنبیه‌ها هم هیچ وقت جواب نمی‌دهد و هر اندازه که میزان جرایم بالا می‌رود، جای نگرانی دارد چرا که این جریمه به‌صورت غیرمستقیم از جیب مصرف‌کننده، تامین می‌شود.

یوسفی‌امیری ابراز کرد: در خصوص قیمت گوشت قرمز، کمبود دام داریم چون در قیمت و توزیع نهاده‌ها مشکل داریم و برای کشاورز و دامدار، صَرف نمی‌کند و در زمستان به دلیل نداشتن نهاده، اکثراً دام‌های خود را می‌فروشند و از طرفی هم ارز ترجیحی حذف می‌شود و مصرف گوشت قرمز در پایان سال و آستانه نوروز نیز بالا می‌رود و در نتیجه سوءاستفاده می‌کنند و قیمت‌ها را بالا می برند.

نایب‌رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان با تاکید بر حفظ حرمت اصناف توسط بازرسان بازار گفت: بسیاری از اصناف، کسبه منصف و معتمد بازار هستند و از نحوه بازرسی بازرسان و ناظران، گلایه دارند.

وی با بیان اینکه بازرس برای بازرسی می‌رود و در همان ابتدا هنوز جرمی مشخص نشده است، اظهار داشت: بازرسان و ناظران با نحوره رفتار و برخورد خود باید احترام صنف را نگه دارند و بررسی‌ها نیز با نهایت احترام انجام شود.

یوسفی‌امیری با بیان اینکه رفتار بازرسان باید محترمانه و با بررسی دقیق باشد، خاطرنشان کرد: برخی اصناف از رفتار نامناسب بازرسان گلایه داشتند و می‌گویند مثل اینکه قتل اتفاق اتفاده که بازرسان با 2 خودرو به واحد صنفی آمده و به‌صورت دستوری برخورد می‌کنند که موجب ناراحتی اصناف شده است.

وی تاکید کرد: نظارت و بازرسی بر اصناف باید با رفتار مناسب و با نهایت دقت در بررسی قانونی اتفاق بیفتد تا باعث برنامی اصناف معتبر نشود.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر