logo
امروز : پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۰
[ شناسه خبر : ۲۵۸۱۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
کارشناس مسائل مذهبی در گفت‌وگو با موج رسا:

ظرفیت‌های آموزشی و پژوهشی در بخش‌های مختلف برای تحقق شعار سال مورد توجه قرار گیرد

ظرفیت‌های-آموزشی-و-پژوهشی-در-بخش‌های-مختلف-برای-تحقق-شعار-سال-مورد-توجه-قرار-گیرد
کارشناس مسائل مذهبی گفت: تحقق شعار سال، پازل چندبخشی است که دولت، مجلس شورای اسلامی، مردم و خود شرکت‌های دانش‌بنیان وظایفی برای عملیاتی شدن این شعار دارند تا منحصر به بیلبورد، بنر و سربرگ نامه‌ها نشود

حجت‌الاسلام بهنام محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به نامگذاری سال جدید به عنوان تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار داشت: امسال نیز بر محور تولید رقم خورده اما تولیدی که دانش‌بنیان باشد.

وی خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب، محوریت را بر حسب تولید بر مبنای دانش‌بنیان قرار داده‌اند چرا که شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های موفقی بوده‌اند.

حجت‌الاسلام محمدی افزود: با توجه به حمایتی که رهبر انقلاب قبلاً نیز از نخبگان داشتند، موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان را تایید می‌کند.

کارشناس ارشد الهیات گفت: معمولا شرکت‌های دانش‌بنیان را افراد نخبه، اداره می‌کنند و این شرکت‌ها برای کسانی است که فارغ‌التحصیل دانشگاهی بوده و ایده‌هایی دارند که عملی نشده است.

وی اظهار داشت: شرکت‌های دانش‌بنیان، مقدمه‌ای می‌شوند برای اینکه ایده‌ها و برنامه‌های دانشجویان فارغ‌التحصیل، عملیاتی شود.

حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه ما منحصر به محصولات خاصی نیستیم، خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه‌های مختلفی فعال هستند که پررنگ‌تر هم می‌توانند شوند.

وی در پاسخ به اینکه چه عواملی می‌تواند شرکت‌های دانش‌بنیان را حمایت کرده و فعالیت آن‌ها را به نتیجه برساند، ابراز کرد: اولین عامل، مصوبات مجلس شورای اسلامی است که می‌تواند با مصوباتی که دارد و می‌تواند داشته باشد، حمایت‌های مهمی را در زمینه راه‌اندازی و تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان به وجود آورده و حمایت‌های ویژه‌ای داشته باشد.

حجت‌الاسلام محمدی گفت: مجلس شورای اسلامی با مصوبات خود می‌تواند تسهیل کند که شرکت‌های دانش‌بنیان زودتر در زمینه‌های مختلفی مثل داروسازی، لوازم خانگی و حتی پوشاک تاسیس شوند.

کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه برخی تولیدات مثل لوازم خانگی باید پشتوانه قوی داشته باشند، اظهار داشت: به‌خصوص اینکه اخیراً مسئولان نیز اشاره داشتن، می‌توان گفت در زمینه خودروسازی هم شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند پیشقدم شوند و ایده‌های خود را عملیاتی کنند.

وی با تاکید بر اینکه تحقق شعار سال، تنها به بیلبورد، بند و سربرگ نامه‌ها نباید اکتفا شود، خاطرنشان کرد: شعار سال به‌صورت یک پازل است که در عمل باید اجرا و محقق شود و این پازل از چند بخش تشکیل شده است.

کارشناس ارشد الهیات و کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه یک بخش، وظیفه دولت است، گفت: بخشی وظیفه مردم، بخشی خود شرکت‌های دانش‌بنیان و بخشی هم مجلس شورای اسلامی است.

وی اظهار داشت: مورد توجه قرار دادن ظرفیت‌های آموزشی و پژوهشی در همه بخش‌های اقتصادی اعم از صنعتی، کشاورزی و خدماتی می‌تواند تکمیل‌کننده این پازل باشد.

حجت‌الاسلام محمدی خاطرنشان کرد: به‌کارگیری نخبگان و فارغ‌التحصیلان در رشته‌های مختلف، ارائه تسهیلات ویژه‌ای که مربوط به دولت است و مشوق‌های مالیاتی برای شرکت‌های فعال دانش‌بنیان، ارائه تسهیلات دیگر مانند زمین رایگان نیز بخش دیگری از اقدامات مربوط به دولت است تا این شرکت‌ها بتوانند توسعه پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: الان شرکت‌های دانش‌بنیان به‌صورت انگشت‌شمار در استان‌ها فعال هستند و ظرفیت‌هایی که دارند می‌تواند از طریق ارائه تسهیلات مذکور و تزریق نیروهای نخبه گسترده‌تر شود.

کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به وظایف مردم گفت: مردم می‌توانند یا حمایت‌های همه‌جانبه خود در استفاده از تولیدات داخلی و تشویق دیگران به استفاده از تولیدات داخلی در تحقق شعار سال، سهیم باشند.

وی با بیان اینکه خود شرکت‌های دانش‌بنیان نیز وظایف خیلی مهمی دارند، تصریح کرد: اگر دولت و مردم، حمایت کردند اما حرکتی از شرکت‌های دانش‌بنیان دیده نشد، پازل ما ناقص می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدی افزود: وظایف شرکت‌های دانش‌بنیان عبارت است از توسعه فعالیت‌ها که خود را نباید محدود کنند بلکه فعالیت‌های خود را باید گسترده‌تر کنند.

وی ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان علاوه بر گسترش فعالیت‌ها به پژوهش‌های خودشان هم عمق ببخشند و مهمتر اینکه کیفیت تولیدات خود را افزایش دهند.

حجت‌الاسلام محمدی ابراز کرد: اگر امروز نمره شرکت‌های دانش‌بنیان ۸۰ است، تلاش کنند تا خود را به ۱۰۰ برسانند و رقابت بین شرکت‌های دیگر را داشته باشند‌.

فعال فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه بخشی از وظایف مربوط به مجلس شورای اسلامی است، گفت: مجلس می‌تواند شرکت‌های دانش‌بنیان را اولویت قرار داده و تسهیلاتی که نیاز است از طریق دولت در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گیرد را به عنوان یک قانون مصوب کند.

وی افزود: مصوبه دیگر این است که منابعی که شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز دارند با قیمت ارزان‌تر در اختیارشان قرار گیرد تا فعالیت‌شان بهتر از گذشته شود.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر