logo
امروز : دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۰۵
[ شناسه خبر : ۲۵۷۲۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
به مناسبت سالروز ولادت حضرت علی‌اکبر(ع) و روز جوان؛

الگوی جوانان؛ شبیه‌ترین مخلوقات به خاتم مرسلین/ ایمان و اطاعت حضرت علی‌اکبر(ع) به عنوان جوان سرزنده و بصیر در تاریخ بشریت می‌درخشد

الگوی-جوانان؛-شبیه‌ترین-مخلوقات-به-خاتم-مرسلین-ایمان-و-اطاعت-حضرت-علی‌اکبر(ع)-به-عنوان-جوان-سرزنده-و-بصیر-در-تاریخ-بشریت-می‌درخشد
حضرت علی‌اکبر(ع)، شبیه‌ترین مخلوقات به پیامبر اکرم(ص) و بزرگترین فرزند امام حسین(ع) است که سالروز ولادت ایشان به عنوان روز جوان نامگذاری شده و الگوی جوانانی است مدیریت فردای جامعه به دست آنان خواهد بود.

به گزارش موج رسا; حضرت علی‌اکبر(ع)، یکی از فرزندان امام حسین(ع) و طبق برخی روایت‌ها بزرگترین فرزند ایشان است که به عنوان شبیه‌ترین مردم از لحاظ خَلق، خُلق و منطق به پیامبر اسلام(ص) معرفی شده و سیدالشهدا(ع) فرمودند: «هر وقت مشتاق دیدن پیامبر(ص) می‌شدیم به او (علی‌اکبر) نگاه می‌کردیم. سال دقیق تولد حضرت علی‌اکبر(ع) مشخص نیست اما در مقتل مقرم، تاریخ تولد ایشان 11 شعبان سال ۳۳ هجری ذکر شده و از این رو در تقویم جمهوری اسلامی ایران نیز ۱۱ شعبان به عنوان «روز جوان» نامگذاری شده است و سن حضرت علی‌اکبر(ع) در هنگام شهادت طبق روایت‌های مختلف به ترتیب ۱۸، ۲۳ و ۲۵ و حتی 28 نقل شده است. در زیارت عاشورا پس از سلام بر امام حسین(ع) و قبل از سلام به اصحاب آن حضرت، سلام جداگانه‌ای نیز به علی ابن حسین داده شده که برخی احتمال داده‌اند، منظور از علی ابن حسین در این سلام، حضرت علی‌اکبر(ع) است.

*‌ ایمان و اطاعت حضرت علی‌اکبر(ع) به عنوان جوان سرزنده و بصیر در تاریخ بشریت می‌درخشد

حجت‌الاسلام مهدی بیگ‌محمدی، کارشناس مسائل مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ اظهار داشت: حرکت‌هایی که امامین انقلاب به عنوان روز جوان، روز زن، روز مرد و... مطرح کرده‌اند، زمینه‌های بسیار خوبی است تا مطالب آنچنان که باید تبیین شود.

وی با بیان اینکه جوانان، صاحبان امروز جامعه و مسئولان فردای مملکت هستند، گفت: جوان امروز ساخته می‌شود تا فردا مسئول شود و شاید بتوان به این شکل گفت که آینده جامعه، شخصیت، حیثیت و کمال جامعه ما به دست آن‌هایی رقم خواهد خورد که امروز جوان هستند.

حجت‌الاسلام بیگ‌محمدی خاطرنشان کرد: جوانان امروز ما باید بسیار مراقب خود باشند چون امیدوار به این جوانان هستیم و فردای جامعه را جوانان می‌چرخانند.

وی افزود: بنابراین جوانان باید احساس مسئولیت کنند، عزت ببینند، تکریم شوند و مورد توجه مسئولان قرار گیرند و همچنین خوراکی به جوانان باید داده شود که این جوان، آینده مملکت را خواهد ساخت.

کارشناس مسائل مذهبی گفت: حضرت علی‌اکبر(ع) جوان نمونه‌ای در عالم خلقت بود که ایمان، اطاعت و بصیرت او به عنوان یک جوان سرزنده، بصیر و مطیع ولایت در تاریخ بشریت می‌درخشد.

وی اظهار داشت: وقتی این جوان در جامعه ما تبیین شود، جوانان دیگر هم از او الگو می‌گیرند و اگر جوان از یک الگوی مناسب برای خود سرمشق بگیرد، قطعاً مایه امیدواری است و میتوان خوشحال بود که این جامعه، فردا به دست چه کسانی اداره خواهد شد.

حجت‌الاسلام بیگ‌محمدی با تاکید بر اینکه امید آینده مملکت به جوانان است که به دست آن‌ها اداره می‌شود، ابراز کرد: از جوانان انتظار داریم با رفتار زیبا و حساب‌شده و بصیرتشان ما را خوشحال کنند تا بیشتر به آینده امیدوار باشیم و جوانان آنچنان خود را بسازند و تربیت شوند که فردای کشور را با افتخار اداره کنند و ما برای این جوانان ببالیم.

وی با بیان اینکه در بعضی موارد دیده می‌شود که جوانان، بی‌هوا حرکت کرده و بدون بصیرت، اظهاراتی می‌کنند و برخی مسائل را بدون اطلاع مطرح می‌کنند که مایه نگرانی است، خاطرنشان کرد: جوانان باید خودشان را طوری بسازند که امیدوار شویم و به آن‌ها افتخار کنیم و عیدی جامعه برای جوانان این باشد که در مسیر بصیرت، منطق و عقلانیت قرار گیرند تا خود را بسازند و در آینده جامعه را نیز خوب بسازند.

*‌ طراوت و بهار عُمر، دوران جوانی است

آیت‌الله علی خاتمی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان در خطبه‌های نماز جمعه 20 اسفند با اشاره به 11 شعبان، سالروز ولادت حضرت علی‌اکبر(ع) که در تقویم کشورمان به عنوان روز جوان نامگذاری شده است، گفت: طراوت، نشاط و بهار عمر، دوران جوانی است و خاصیت بهار نیز لطافت، سبزی، گل و آرامش بوده که در ادامه منجر به ثمر و میوه می‌شود.

وی با اشاره به آیه 23 سوره مبارکه احزاب (من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله...) خاطرنشان کرد: حضرت علی‌اکبر(ع) الگوی جوانان است و این آیه نیز در خصوص کسانی نازل شده که با خدای خود عهد بسته‌اند.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه امام حسین(ع) در هنگام به میدان رفتن حضرت علی‌اکبر(ع) در روز عاشورا آیه فوق را نخواندند بلکه آیه «اصطفی» (آیه 33 سوره مبارکه آل عمران) را خواندند، افزود: بسیاری از بزرگان می‌گویند این آیه، نشان و دلیل بر مقام والا و حتی عصمت حضرت علی‌اکبر(ع) بود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان خطاب به جوانان ابراز کرد: تا زمانی که جوان هستید به فکر ادب، خودسازی، علم و معرفت باشید که در دوران جوانی راحت است.

*‌ حضرت علی‌اکبر(ع) در سن جوانی به بالاترین درجات انسانیت و کمال نائل شد

آیت‌الله محمد حاج‌ابوالقاسم دولابی، نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری نیز گفت: حضرت علی‌اکبر(ع) شخصیتی است که در سن جوانی به بالاترین درجات و مراتب انسانیت و کمال، نائل شده و در رتبه مجاهدان، مبارزان و انقلابیون صدر اسلام قرار گرفت.

وی با بیان اینکه حضرت علی‌اکبر(ع) به‌حق، الگوی بسیار مناسبی برای جوانان به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: حضرت علی‌اکبر(ع) شخصیتی است که در سن جوانی به بالاترین درجات و مراتب انسانیت و کمال، نائل شده و در رتبه مجاهدان، مبارزان و انقلابیون صدر اسلام قرار گرفت.

آیت‌اله دولابی افزود: ایشان به عنوان جوان مجاهد و انقلابی صدر اسلام در کنار پدر بزرگوارشان حضرت سیدالشهدا(ع) به شهادت رسیدند.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه نقل شده که حضرت علی‌اکبر(ع) در خلقت، گفتار و خلق‌وخو شبیه‌ترین اشخاص به پیامبر خدا(ص) بودند، گفت: از همین نکته می‌شود اینطور استفاده کرد که یک جوان حتی در سنین جوانی می‌تواند مجسمه خلق‌وخو، رفتار و کردار نبی مکرم اسلام(ص) باشد.

وی با بیان اینکه زیباترین ویژگی برای یک جوان، مشابهت با برترین مخلوقات خدا یعنی خاتم‌الانبیا(ص) است، اظهار داشت: ما می‌توانیم با اقتدا به حضرت علی‌اکبر(ع) مسیری را در برابر جوانان عزیزمان باز کنیم که با اقتدا به آن حضرت، شباهت تام به خاتم و اشرف مخلوقات پیدا کنند.

*‌ عناوین هفته جوان

جوان برومند حضرت امام حسین(ع) با فداکاری‌های خود در روز عاشورا جاودانه شد و درس‌های بسیاری را به جوانان داد لذا سالروز ولادت حضرت علی‌اکبر(ع) در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به عنوان «روز جوان» نامگذاری شده و در این ایام، هفته‌ای با عنون هفته جوان، گرامی داشته و با برگزاری جشنواره جوان برتر از جوانان برتر در بخش های مختلف تجلیل می‌شود که البته این برنامه طی سال‌های اخیر تحت تاثیر ویروس منحوس کرونا قرار گرفته اما نکته جالب در مورد امسال اینکه سال 1400 دارای 2 هفته جوان است که یکی در ابتدای سال و در فروردین بود و دیگری در انتهای سال و اسفند است.

بر اساس اعلام معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، عناوین روزهای دومین هفته جوان سال ۱۴۰۰ بدین شرح است:

شنبه ۲۱ اسفند «جوان ایرانی، ایران آینده و راهبران گام دوم انقلاب»

یک‌شنبه ۲۲ اسفند «جوان ایرانی، جهاد تبیین و دستاوردهای انقلاب»

دوشنبه ۲۳ اسفند (مصادف با سالروز ولادت حضرت علی‌اکبر(ع) و روز جوان) «جوان ایرانی، امید به آینده و نسل ما می‌توانیم»

سه‌شنبه ۲۴ اسفند «جوان ایرانی، حکمرانی نوین و مشارکت اجتماعی»

چهارشنبه ۲۵ اسفند «جوان ایرانی، خانواده پایدار و زندگی سالم»

پنج‌شنبه ۲۶ اسفند «جوان ایرانی، مطالبه‌گری و مسئولیت اجتماعی»

جمعه ۲۷ اسفند (مصادف با سالروز ولادت امام زمان«عج») «جوان ایرانی، هویت، مهدویت»

تقویت جایگاه جوانان در افکار عمومی، توجه ویژه مسئولان و تصمیم‌گیران در سطوح ملی و استانی به موضوعات مربوط به جوانان و اهتمام برای رفع مسائل آن‌ها، توانمندسازی جوانان و ارتقای نشاط و امید به آینده، خودباوری و هویت در بین جوانان، ایجاد ارتباط سازنده میان جوانان با یکدیگر و جوانان با مسئولان، اطلاع‌رسانی برنامه‌های حوزه جوانان و ارائه گزارش‌های انجام شده در این حوزه از اهداف بزرگداشت هفته جوان است.

بنا بر اعلام پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، جشن روز جوان در تمام استان‌های کشور (مصادف با ولادت حضرت علی‌اکبر«ع») برگزار می‌شود که لازمه آن و تمام برنامه‌های این هفته، رعایت مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا و بر اساس تشخیص و تصمیم مدیرکل ورزش و جوانان استان‌ها خواهد بود و مسئولیت نظارت بر تمام برنامه‌ها بر عهده ادارات کل ورزش و جوانان استان‌ها است.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر