logo
امروز : سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۴۶
[ شناسه خبر : ۲۵۶۳۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
به مناسبت سالروز ولادت امام زین‌العابدین(ع)

امام زین‌العابدین(ع)، تبیین‌گر اصالت خاندان خود و رسواکننده یزیدیان/ سیر صعودی الی‌الله جز با جهاد تبیین امکانپذیر نیست

امام-زین‌العابدین(ع)،-تبیین‌گر-اصالت-خاندان-خود-و-رسواکننده-یزیدیان-سیر-صعودی-الی‌الله-جز-با-جهاد-تبیین-امکانپذیر-نیست
امام زین‌العابدین(ع) همراه با حضرت زینب کبری(س) بعد از واقعه کربلا، خطابه‌های تبیین‌کننده‌ای در هنگام اسارت داشتند که سبب جلوگیری از فراموشی و تحریف قیام عاشورا شد و این همان جهاد تبیین است که رهبر انقلاب اسلامی امروز به آن تاکید دارند.

به گزارش موج رسا; حضرت امام علی ابن الحسین، زین‌العابدین(ع)، چهارمین امام شیعیان در پنجم شعبان‌المعظّم سال 38 هجری قمری در مدینه به دنیا آمد. امام سجاد(ع) که سجده‌ها و مناجات‌هایش سبب این لقب شده در واقعه عاشورا به همراه پدرش امام حسین(ع) در کربلا حضور داشت اما به دلیل بیماری نتوانست به میدان برود و لذا همراه با اهل بیت(ع) اسیر و به کوفه و شام رفت اما شهید نشدن امام زین‌العابدین در کربلا بنا بر مصلحت الهی بود چرا که ایشان در کوفه و شام، فرصت خطابه پیدا کرد و اجازه نداد که قیام سیدالشهدا(ع) مورد تحریف و فراموشی قرار گیرد. امام زین‌العابدین(ع) در شام و در حضور یزید، اجازه پیدا کرد تا خطابه‌ای ایراد کند که در ضمن آن به معرفی خود و خاندانش و ذکر مصائبی پرداخت که در کربلا بر آن‌ها رفته بود.

تعلیمات حضرت امام زین‌العابدین(ع) بیشتر به شکل دعا و نیایش است و اثر معروف ایشان، صحیفه سجادیه نام دارد که به شکل نیایش، نگاشته شده و رساله حقوق نیز از دیگر آثار آن امام بزرگوار است.

*‌ امام زین‌العابدین(ع) در کوفه

هنگامی‌که امام سجاد(ع) را نزد عبیدالله بن زیاد (حاکم کوفه) آوردند، مجادله‌ای بین او و ابن زیاد درگرفت. نَقل است که وقتی ابن زیاد، نام ایشان را پرسید، امام سجاد(ع) گفت: من علی هستم. ابن زیاد سؤال کرد: مگر خدا علی بن الحسین را نکُشت؟! امام(ع) پاسخ داد: برادری داشتم که مردم او را کُشتند. ابن زیاد تکرار کرد که خدا او را کشته‌است اما امام سجاد(ع) با استناد به آیه‌ای از قرآن کریم دلیل آورد که خداوند، مردگان را قبض روح می‌کند به این معنا که مردم، برادرم را کشتند و خدا او را قبض روح کرد. ابن زیاد خشمگین شد و حکم قتل امام را صادر کرد اما با سخنان حضرت زینب(س) از این تصمیمش منصرف شد.

*‌امام زین‌العابدین در شام

سیدجعفر شهیدی (مورخ شیعه) نوشته است که امام زین‌العابدین(ع) به‌همراه سایر اُسرا به نزدِ خلیفه وقت (یزید ابن معاویه) در شام برده شد و در مسجد این شهر در پاسخ به شخصی که از طرف خلیفه، قصد بدنام کردن اهل بیت(ع) را داشت، خطبه‌ای ایراد کرد و ضمن معرفی خود، پدر و جدّش به مردم، اظهار داشت: آنچه یزید بر زبان‌ها انداخته، درست نیست. پدرم خارجی نبوده و قصد نداشته بین مسلمانان تفرقه ایجاد کند یا در بلاد اسلام، فتنه برانگیزد. او برای حق و به دعوت کوفیان، قیام کرد تا دین را از بدعت‌هایی که در آن گرفتار بود، بزُداید و به سادگی و اخلاص عصر جدّش رسول خدا(ص) برگرداند.

سیدجعفر شهیدی می‌نویسد که امام سجاد(ع) از یزید اجازه می‌خواهد تا بر منبر شود و سخنی چند که موجب خشنودی خدا باشد به مردم بگوید. خطبه امام سجاد(ع) عبارت است از بزرگداشت خاندانش و ذکر مصائبی که بر آن‌ها در واقعه کربلا رفته است اما هنوز سخنِ امام، تمام نشده بود که مؤذن به «اشهد ان لا اله الا الله» رسید و امام زین‌العابدین(ع) به یگانگیِ خداوند گواهی داد و وقتی مؤذن به «اشهد انّ محمداً رسول‌الله» رسید از یزید پرسید: «آیا محمد(ص)، جدِّ من است یا جدِّ تو؟» این مورخ شیعه در مورد اینکه چرا امام زین‌العابدین(ع) در این خطبه به معرفی خود و نسبتش با رسول خدا(ص) پرداخته است، می‌گوید: مردم شام از مرکز اسلام دور بودند و از روشِ پیامبر(ص) و جایگاه اهل بیتِ وی آگاهی نداشتند یعنی مردم شام، پیامبر اسلام(ص) را درک نکرده بودند و روش اصحاب او را نمی‌دانستند. برخی از صحابه پیامبر(ص) هم که به شام رفته بودند، صاحب نفوذ نبودند. برای همین مردم شام روش معاویه و اطرافیانش را سنت مسلمانی می‌دانستند و کارهای آنان را تایید می‌کردند.

رسول جعفریان (مورخ شیعه) نیز اهمیت این خطبه را در این می‌داند که معاویه و امویان همیشه سعی داشتند خاندان حسین(ع) را ذُریّه علی(ع) بنامند و اجازه ندهند آن‌ها خودشان را به پیامبر(ص) منتسب کنند. این شناسایی جدیدِ مردم شام از امام سجاد(ع) و پدرانش، زمینه برخورد خصمانه مردم، نظیر توهین و پرتاب سنگ را کمتر کرد. همچنین امام زین‌العابدین(ع) با ذکر مصائبی که در کربلا بر خاندانش رفته بود و با شعارهایی چون «أنا ابن المجزور الرأس من القفا» و «أنا ابن العطشان حتی قضی» به معرفی خود و خاندانش پرداخت که موجب گریه و آلام حضار شد و بعد از این بود که یزید در این مجلس برای کسب وجهه مردمی، گناهِ کشتار کربلا را به گردن ابن زیاد انداخت و اهل بیت(ع) را با احترام، راهی مدینه کرد.

*‌ جهاد تبیین

همانطور که گفته شد، خطابه و سخنرانی و تبیین امام زین‌العابدین(ع) در کنار خطبه‌خوانی‌های شجاعانه حضرت زینب کبری(س) در کوفه و شام سبب آشکار شدن حقایق و رسوا شدن دشمنان شد و همچنین باعث شد تا واقعه عظیم کربلا از اذهان، فراموش نشده و به تحریف سپرده نشود چرا که آنان، شاهدان عینی واقعه کربلا و قیام عاشورا بودند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز چند وقتی است که تاکید بر جهاد تبیین در راستای معرفی نظام مقدس جمهوری اسلامی و رسوا کردن تحریف دشمنان تاکید دارند و جنگ امروز را جنگ ترکیبی بیان می‌کنند که علاج آن جهاد تبیین است.

*‌ سیر صعودی الی الله جز با جهاد تبیین، امکانپذیر نیست

حجت‌الاسلام سیدعلیرضا تکیه‌ای، رئیس ستاد اعتکاف کشور در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: قطعاً جهاد تبیین در یک یا چند زاویه، منحصر نیست و جهاد تبیین باید پوششی باشد و تمام زوایای مثبت نظام اسلامی را در بر گیرد.

وی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی دارای شعب خاص خود و فراوانی سوژه‌ها است و در همه این شعب نیز دارای توفیق بوده است، اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی در هیچ کجا بی‌توفیق نبوده شاید در برخی بخش‌ها کم‌توفیق بوده باشد اما بی‌توفیق نیست بلکه در جاهایی توانسته قله‌ها را فتح کند، جاهایی مانند جامعه‌سازی در دامنه و میانه راه در حال صعود است و در جاهایی مانند تمدن‌سازی نیز هنوز در آغاز راه است.

حجت‌الاسلام تکیه‌ای با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های زیادی کاملاً قله را فتح کرده است، تصریح کرد: از آن جمله می‌توان به موفقیت بر استکبار جهانی، رودررویی با صهیونیسم بین‌الملل، شکستن طاغوت زمان، شکستن طاغوت زمان خودش در درون نظام و شکستن تابوی فتنه در منطقه مانند به ثبت رساندن مقاومت و ایستادگی در مقابل جریانات ضد بشری و ضد دینی اشاره کرد که بحمدالله با انگشت نمی‌توان احصا کرد چرا که تعدادشان زیاد است.

وی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی فقط در یک بُعد مقاومت که نماد ارزشمند آن شهید حاج قاسم سلیمانی شد، چندین فراز دارد، خاطرنشان کرد: شهید حاج قاسم سلیمانی در بُعد مقاومت توانست معنویت، استقامت، موفقیت، عواطف و محبت، پررنگ کردن گرایش‌های دینی و مقابله با سکولاریسم و بی‌خدایان را در منطقه در قالب یک پَک ایجاد کند.

رئیس ستاد اعتکاف کشور گفت: جهاد تبیین، یک جریان قطعی است که اجرای آن خیلی ضروری و البته زمان‌بر است که همه پژوهشگران، دانشمندان، سخنوران و اهالی قلم و رسانه همه باید وقت گذاشته و به آن بپردازند.

وی با بیان اینکه به دلیل فراوانی موضوع، کلی‌گویی در خصوص جهاد تبیین، سخت شده تا چه رسد به تجزیه و مثال زدن، اظهار داشت: فقط در همین یک مورد یعنی شهید حاج قاسم سلیمانی، رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند که شهید سلیمانی، یک مکتب است.

حجت‌الاسلام تکیه‌ای با بیان اینکه مکتب شهید سلیمانی از «ما ملت امام حسینیم» و مکتب حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) است، خاطرنشان کرد: بنابراین فراوانی ارزش‌های آسمانی، دینی و انقلابی وجود دارد و جهاد تبیین کاملا جلوه‌گری می‌کند.

وی تصریح کرد: جهاد تبیین اگر انجام نشود، قابل اغماض نیست و حتی پشیمانی از عدم انجام آن نیز قابل جبران نیست چون نسل جدید از موهبت‌های به‌دست‌آمده در نظام مقدس جمهوری اسلامی، آگاهی کافی ندارند.

حجت‌الاسلام تکیه‌ای با بیان اینکه نسل جدید نمی‌دانند که از کجا به کجا رسیده‌ایم، افزود: ما روز برای حفظ چهاردیواری کشورمان در حد مرزها چالش داشتیم و 8 سال، درگیر مرزهای غربی و جنوبی بودیم اما امروز مرزهای درگیری ما کل منطقه است.

وی ادامه داد: روزی اسرائیل، دور ما کمربند امنیتی درست کرده بود اما امروز به فضل الهی ما با کمک مردم منطقه، دور اسرائیل کمربند امنیتی ایجاد کرده‌ایم.

رئیس ستاد اعتکاف کشور گفت: البته برخی‌ها در داخل گاهی، قدر نظام جمهوری اسلامی را نمی‌دانند اما بیرون از مملکت به‌خوبی قدرشناسی می‌کنند.

وی ابراز کرد: اگر جهاد تبیین از درون بجوشد و وسوسه‌های داخلی با استکبار هماهنگ نباشد، کاری خواهد شد، کارستان؛

حجت‌الاسلام تکیه‌ای اظهار داشت: امیدواریم رسانه‌ها، طلبه‌ها، پژوهشگران و تمام جریانات همسو و انقلابی، دست در دست داده و فرمایش باند و دغدغه جدی رهبر معظم انقلاب مبنی بر جهاد تبیین را در همه زوایا بین تمام اقشار و در بخش‌های مختلف جامعه انجام دهند تا هم رشته‌ها پنبه نشود و هم آینده کشور تضمین شود چرا که وظیفه ما سیر صعودی الی الله است و به سوی خدا می‌رویم اما این سیر، جز با جهاد تبیین امکانپذیر نخواهد بود.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر