logo
امروز : شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۰۶
[ شناسه خبر : ۲۵۶۰۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 10 دقیقه ]
به بهانه ولادت امام حسین(ع) و روز پاسدار؛

پاسداران به تاسی از امام حسین(ع) حافظ انقلاب و اسلام هستند/ سپاه، مجموعه‌ای سازمان‌یافته برای پاسداری از انقلاب اسلامی

پاسداران-به-تاسی-از-امام-حسین(ع)-حافظ-انقلاب-و-اسلام-هستند-سپاه،-مجموعه‌ای-سازمان‌یافته-برای-پاسداری-از-انقلاب-اسلامی
سوم شعبان، سالروز ولادت باسعادت امام حسین(ع) به عنوان روز پاسدار نامیده شده چرا که امام حسین(ع) برای حفاظت از دین جدّش، پیامبر اکرم(ص) خود و خانواده‌اش را فدا کرد و پاسداران نیز حافظ دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران هستند.

به گزارش موج رسا; شعبان یا شعبان‌المعظّم، هشتمین ماه قمری و یکی از پرفضیلت‌ترین و مبارک‌ترین ماه‌ها است که ولادت‌های زیادی در این ماه قرار دارد و نکته جالب اینکه سالروز شهادت هیچکدام از ائمه معصوم و یا اهل بیت(ع) در این ماه قرار نگرفته است. سالروز ولادت باسعادت امام حسین(ع)، حضرت ابوالفضل(ع)، امام سجاد(ع)، حضرت علی‌اکبر(ع) و حضرت مهدی(عج) در این ماه قرار گرفته که به زینت، عظمت و نورانیت شعبان افزوده است. شعبان، ماه پرفضیلتی است و پیامبر(ص) فرموده‌اند که شعبان، ماه من است همچنین ورایت است که ایشان ماه شعبان را روزه گرفته و به رمضان، متصل می‌کردند. روزه مستحبی، استغفار، صدقه دادن و کمک به نیازمندان، صلوات بر پیامبر(ص) و آل او، اقامه نمازهای مستحبی و قرائت مناجات و صلوات شعبانیه از جمله اَعمال مستحب و بافضیلت این ماه بوده و طبق روایت‌ها نجات‌بخش انسان از آتش دوزخ است.

*‌ سوم شعبان، ولادت امام حسین(ع)

سالروز ولادت باسعادت امام حسین(ع) در سومین روز از ماه شعبان قرار گرفته است. سید جوانان اهل بهشت، ریحانه باغ رسالت، یکی از 2 گوشواره عرش خدا، خامس آل عبا، سرور آزادگان جهان، حضرت امام حسین(ع) در سوم شعبانِ سال چهارم هجری در مدینه منوره به دنیا آمد. نام آن حضرت، زینت‌بخشِ تاریخ انسانیت و قیام او سرخط و الگوی قیام‏ها و نهضت‏های جهان است و او یگانه‌آموزگارِ آموزشگاه فداکاری و یکتا استادِ دانشگاهِ شهامت و شهادت است.

نقل است که وقتی خبر ولادت امام حسین(ع) را به پیامبر(ص) دادند، ایشان به خانه حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) رفت و فرمود تا کودک را بیاورند و سپس رسول اکرم(ص) به گوش راست او اذان و به گوش چپ او اقامه گفت. پیامبر اکرم(ص) درباره نواده گرامی خویش فرموده‌اند: «حسین را در دل‏های مؤمنان، محبتی ژرف و پنهان است و او دری از درهای بهشت می‏باشد. سوگند به آن که جانم به دست اوست که حسین در آسمان‏ها، بیش از روی زمین به عظمت یاد می‏شود و او زیور آسمان و زمین است.»

*‌ ولادت امام حسین و روز پاسدار

سالروز ولادت حضرت امام حسین(ع) در تقویم رسمی کشورمان به عنوان «روز پاسدار» نامگذاری شده است. از ولادت امام حسین(ع) در سال چهارم هجرت بود تا رحلت رسول الله(ص) كه 6 سال و چند ماه بعد اتفاق افتاد، مردم از اظهار محبت و لطفى كه پیامبر راستین اسلام(ص) درباره حسین(ع) ابراز مى‌داشت به بزرگوارى و مقام شامخ پیشواى سوم شیعیان آگاه شدند. عالى‏ترین، صمیمى‏ترین و گویاترین رابطه معنوى و ملكوتى بین پیامبر(ص) و حسین(ع) را مى‏توان در جمله «حسینُ منّی و انا من الحسین» از رسول گرامى اسلام(ص) دریافت. ایشان فرمودند حسین از من است و من هم از حسین هستم. در چرایی این جمله شاید بتوان به این دلیل رسید که امام حسین(ع) با قیام عاشورا و فداکاری خود و خانواده‌اش در این قیام از دین جدّش، پیامبر اکرم(ص) دفاع کرد و برای برافراشته ماندن پرچم اسلام به شهادت رسید و شاید به همین دلیل است که پیامبر(ص) فرمودند که منهم از حسین هستم چرا که ایشان می‌دانستند که حسین برای پایدار ماندن دین اسلام، فداکاری خواهد کرد. از آنجا که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز برای پاسداری از ارزش‌های انقلاب و اسلام تشکیل شده به همین دلیل، سالروز ولادت باسعادت حضرت امام حسین(ع) را روز پاسدار نامیده‌اند تا بهانه‌ای برای قدردانی از جانفشانی‌های پاسداران جان‌برکف و همچنین تجلیل از خدمات این نهاد انقلابی در عرصه‌های مختلف در کشور باشد که بخش عظیمی از امنیت و اقتدار امروز کشور را مرهون جانفشانی این عزیزان هستیم.

*‌ سپاه هم در زمینه سخت‌افزار هم در زمینه نرم‌افزار در وادی تعالی و پیشرفت است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در 10 مهر 1398 در دیدار مجمع عالی فرماندهان سپاه فرمودند: در بین پدیده‌های گوناگون بر‌آمده از انقلاب اسلامی که کم هم نیست، سپاه یک خصوصیتی دارد. سپاه، جزء نهادها و پدیده‌های برآمده از انقلاب اسلامی است؛ خصوصیّاتی در آن هست که در سایر برکات ناشی از انقلاب این خصوصیات را انسان، کمتر مشاهده می‌کند.

اوّلاً ولادت سپاه در بحبوحه حوادث و هیجان‌های بزرگ انقلاب بود. بعد، رشد و حرکت سپاه و بلوغ سپاه در تلاطم عظیم حوادث دفاع مقدس واقع شد. در طول این 8 سال دفاع مقدّس، سپاه رشد کرد؛ مثل نوجوانی که به مرحله جوانی، بلوغ و دلاوری می‌رسد.

ایشان گفتند: بعضی از انقلاب‌ها و تحوّلات عظیم سیاسیِ جهانی، خوب شروع می‌شوند، خوب هم رشد می‌کنند اما در یک مقطع حساس دچار انحطاط و سرازیری می‌شوند. این دوراهی برای جامعه و کشور ما در دوران بعد از دفاع مقدس طبعاً پیش آمد. سپاه در این دوران، سربلند از آب در آمد، سربلند خارج شد؛ سپاه دچار فرسودگی نشد، دچار انحطاط نشد؛ عناصر اساسیِ هویتِ خودش را حفظ کرد و به سمت تعالی حرکت کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: یک معیار سنجش وضعیت برای هر سازمان و مجموعه‌ای این است که ما موفقیت‌های آن مجموعه را با ناکامی‌های آن مجموعه بسنجیم و مقایسه کنیم و ببینیم در مواجهه با ما‌موریت‌هایی که داشته، موفقیت‌هایش چقدر است، ناکامی‌هایش چقدر است؛ اگر این را معیار محاسبه قرار بدهیم به نظر بنده سپاه، یکی از پُرافتخارترین مجموعه‌ها است؛ در این محاسبه با این ملاک و معیار که موفقیت‌ها و کامیابی‌هایش بیشتر بوده یا ناکامی‌هایش؛ با این معیار، سپاه خیلی پُرافتخار است.

ایشان با بیان اینکه سپاه هم در زمینه سخت‌افزار هم در زمینه نرم‌افزار در وادی تعالی و پیشرفت و در جاده تعالی و پیشرفت کاملاً جلو رفته و امتحان خوبی پس داده است، گفتند: اعتقاد بنده این است که اوج گرفته و همین هم موجب شده که آمریکا و دستگاه استکبار و آدم‌های بدِ دنیا با سپاه خیلی بد بشوند. ایادی و امتداد آن‌ها در داخل کشور هم (که حالا خیلی قابل توجّه نیستند لکن هستند، وجود دارند) همین ‌جور سعی می‌کنند گوشه و کنار اگر بتوانند، یک نقطه‌ضعفی از سپاه پیدا کنند، آن را درشت کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: آمریکا هم که خب به خیالِ خودش ضربه می‌زند و مثلاً سپاه را تحریم می‌کند؛ این موفقیت‌ها‌ این پیشرفت‌ها و این برجستگی‌ها است که این دشمنی‌ها را جلب می‌کند و این مایه افتخار است؛ کما اینکه عزّت سپاه را هم در چشم افراد، آدم‌ها و حتی دشمن‌ها بالا می‌برد یعنی همین پیشرفت‌ها موجب می‌شود که سپاه در چشم دشمنان چه برسد به دوستان، عزت پیدا کند و عزیز بشود.

*‌ سپاه، یک مجموعه منظم و سازمان‌یافته است

رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین در 25 شهریور 1394 در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامى فرمودند: 4 کلمه درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که هرکدام از این 4 کلمه، یک عمق، مغز و شرحی دارد و این 4 کلمه شامل «سپاه»، «پاسداری»، «انقلاب» و «اسلام» است که جای تعمق دارد.

ایشان با بیان اینکه سپاه، شما هستید، اظهار کردند: پاسداری از انقلاب، مخصوص سپاه پاسداران که نیست؛ همه موظف‌اند (هر انسانی و هر موجود مومنی موظف است) اما خصوصیت سپاه این است که یک سازمان، یک مجموعه منظم و سپاه است. این سپاه بودن، تکیه بر روی نظم و انضباط و کار مدیریتی و نتیجه‌بخش بودنِ هر ذرّه کار است‌. وقتی پراکندگی بود، پریشانی به وجود می‌آید و خیلی از کارها هدر می‌رود اما وقتی سازمان، مجموعه و تشکیلات بود، نظم و انضباط برقرار بود، مثل جدول‌کشی در زیر یک سدّ پُر از آب است که اگر درست انجام بگیرد، یک قطره آب هدر نخواهد رفت و همه به محل مورد نیاز می‌رسد. خصوصیّت سپاه بودن این است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، سازمان‌یافتگی، پیر نشدن و تجدید حیات کردن، منظم بودن، تشکیلاتی بودن، تربیت عناصر جدید درونی و بیرونی، تاثیر بر افکار عمومی و مظهر اقتدار میدانی بودن را از جمله ویژگی‌های سپاه برشمردند و خاطرنشان کردند: شما پاسدارید. پاسداری از انقلاب در واقع نماد اراده انقلابی کشور است؛ اراده‌ی انقلابی، حضور انقلابی؛ هویّت انقلابی. وقتی شما می‌گویید که وظیفه این سازمان، پاسداری از انقلاب است، معنایش این است که اراده انقلاب همچنان مستحکم است و انقلاب، حضور قاطع در عرصه و صحنه دارد. خُب این خیلی معنای مهمی است. انقلاب را نباید محدود کرد به حوادث انقلابیِ مثلاً آغاز انقلاب و شروع انقلاب و روزهای پیروزی انقلاب؛ آن‌ها یک بخشی از انقلاب است. شاید اگر چنانچه کسی معنای انقلاب را درست ملاحظه کند، می‌بیند حرکت انقلابی و نهضت انقلابی، یک بخش کوچکی از مجموعه انقلاب است.

ایشان افزودند: وقتی شما می‌گویید ما پاسدار انقلابیم، معنایش این است که انقلاب زنده است، انقلاب حاضر است، انقلاب موجود است. اگر انقلاب مُرده بود، پاسدار لازم نداشت؛ مُرده که پاسدار نمی‌خواهد؛ پس انقلاب حضور دارد. پس معنای پاسداری انقلاب، متضمن معنای حضور انقلاب است؛ یعنی شما می‌خواهید بگویید انقلاب هست و با قوت و قدرت هم هست.

*‌ سپاه و پاسدار از نگاه امام خمینی(ره)

با پیروزی انقلاب، اشرار و عناصر ضدانقلاب فرصتی پیدا کردند تا با برهم زدن نظم جامعه و ایجاد ناامنی و آشوب به مقاصد سوء خود برسند. بیگانگان نیز به امید بازیافت منافع از دست رفته خود با تمام مقدورات از این ناآرامی‌ها و آشوب‌ها حمایت می‌کردند. نیروهای انتظامی و عوامل امنیتی به دلیل شاکله کلی حاکم بر آن‌ها و فقدان انگیزه و روحیه لازم، قادر به ایجاد امنیت در جامعه نبودند اما امنیت، چیزی نبود که بتوان از آن صرف نظر کرد چرا که ادامه حیات فردی و اجتماعی مردم بر آن استوار بود.

سپاه پاسداران در این عرصه وارد شد و با استفاده از نیروهای مردمی، فضای جامعه را از وجود آشوب و بَلوا آرام کرد. در اهمیت این اقدام، همین بس که اگر چنین فعالیتی صورت نمی‌گرفت، گروهک‌هایی که پیوسته قارچ‌گونه در جامعه می‌روییدند و به هیچ اصل انسانی پایبند نبودند، جامعه را دچار هرج و مرج نموده و مانع تداوم کار نظام اسلامی می‌شدند. بر این اساس، امام راحل مراتب خرسندی خود از سپاه را اینگونه در 29 مرداد 1358 بیان می‌فرمایند: «من از سپاه راضی هستم و به هیچ وجه نظرم از شما برنمی‌گردد. اگر سپاه نبود، کشور هم نبود. من سپاه پاسداران را بسیار عزیز و گرامی می‌دارم.»

مخالفان جمهوری اسلامی که با عصبانیت، نظاره‌گر نقش‌آفرینی سپاه پاسداران در صحنه‌های گوناگون دفاع و حفظ نظام جمهوری اسلامی بودند و محبوبیت پاسداران نزد ملت، سخت آزارشان می‌داد از راه‌های مختلف به تخریب حیثیت این نهاد مقدس مبادرت کردند. نخست کوشیدند عناصری را وارد سپاه کنند و از درون، آسیب‌هایی را بر این اُرگان انقلابی وارد نمایند اما در این تصمیم ناکام ماندند. آن‌ها در تداوم مقابله با انقلاب به تخریب چهره سپاه روی آوردند و از همه مقدورات در این زمینه استفاده کردند. امام راحل به مصاف با این توطئه آمدند و آن را نیز خنثی نمودند. ایشان در این‌باره در 22 دی 1359 می‌فرمایند: «شما باید توجه داشته باشید که هر گروهی که بیشتر مورد حمله بود و این اشخاص منحرف بیشتر به او حمله می‌کردند و می‌کنند، بدانید که این برای ملت مفیدتر است و برای اجانب مضرتر. اگر دیدید که پاسدارها را بیشتر می‌کوبند، بدانید که آن‌ها از پاسدارها زیادتر می‌ترسند.»

امام(ره) در جای دیگری نیز در 29 مهر 1360 فرمودند: «حال، ضدانقلاب و اجانب علاوه بر روحانیت به سپاه حمله می‌کنند. از این حملات، انسان می‌فهمد که سپاه برای اسلام و ایران مفید است.»// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر