logo
امروز : دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۱
[ شناسه خبر : ۲۵۵۵۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 11 دقیقه ]
گزارشی به مناسبت مبعث حضرت رسول اکرم(ص)؛

برانگیختگی برای دعوت به توحید و اخلاق حسنه/ استقامت در برابر مستکبران، دستور پیامبر(ص) و قرآن کریم است

برانگیختگی-برای-دعوت-به-توحید-و-اخلاق-حسنه-استقامت-در-برابر-مستکبران،-دستور-پیامبر(ص)-و-قرآن-کریم-است
بعثت حضرت رسول(ص) در ادامه و تکمیل سلسله انبیا است و با توجه به آیات قرآن کریم چند پیام، هدف و فلسفه دارد.

به گزارش موج رسا; 27 رجب، سالروز بعثت پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) و ندای دلنشین «اِقرأ بِاسمِ ربّکَ الّذی خلق» است که یکی از اعیاد بزرگ مسلمانان به شمار می‌رود و دین مسلمانان در این روز با برانگیختن محمد امین به پیامبری، تکامل یافت. بعثت پیامبر گرامی اسلام هم از ابعاد مختلف قابل بررسی است و هم درس‌های متعددی برای همه زمان‌ها و عصرها دارد.

*‌ حساسیت و ظلم مستکبران به دلیل دعوت توحیدی است

حجت‌الاسلام محمد نظری، کارشناس مسائل مذهبی و مدرس حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ اظهار داشت: بعثت حضرت رسول(ص) در ادامه و تکمیل سلسله انبیا است و با توجه به آیات قرآن کریم چند پیام، هدف و فلسفه دارد.

وی با بیان اینکه قرآن کریم در سوره نحل درباره اهداف بعثت انبیا می‌فرماید برای هر امت، پیامبری مبعوث کرده‌ایم و همه انبیا 2 هدف عالی و کلی دارند که شامل عبودیت خداوند و نفی طاغوت است، گفت: عبودیت خداوند شامل نماز، روزه، خمس، زکات و سایر مسائل عبادی است و نفی طاغوت نیز همان نفی عبودیت طاغوت‌ها و اجنتاب از طاغوت است که لازمه آن شناخت طاغوت، مقاومت در برابر طاغوت، داشتن قدرت در برابر طاغوت و تسلیم همه انسان‌ها در برابر خداوند سبحان است.

حجت‌الاسلام نظری با بیان اینکه نفی طاغوت برای طواغیت زمان، حساسیت‌برانگیز است، خاطرنشان کرد: طواغیت وقتی تبعات ایمان به خداوند را دانستند در مقابل انبیا از جمله پیامبر اکرم(ص) مقابله کردند که نمونه آن شعب ابی طالب است.

وی افزود: به آن‌هایی که نظام و انقلاب اسلامی را متهم به چنگ‌اندازی به چهره جهان و ابرقدرت‌ها می‌کنند، می‌گوییم که آیا رسول اعظم(ص) سلاح هسته‌ای یا موشک‌های دوربُرد داشت؟ و یا فقط پیام دعوت به توحید داشت؟

حجت‌الاسلام نظری تصریح کرد: جُرم حضرت رسول(ص) و مسلمانان در مکه فقط تبلیغ دین اسلام بود و طبق فرمایش آیت‌الله جوادی آملی، زد و خورد نبود بلکه کارشان فقط خورد بود و پیامبر(ص) و مسلمانان یک‌طرفه از دشمنان می‌خوردند چون اذن جهاد در مکه وجود نداشت و محاصره شعب ابی طالب و سایر ظلم‌ها نیز فقط به دلیل موضع‌گیری مستکبران، مشرکان و طواغیت در برابر اصل پیام توحید است.

*‌ دستور قرآن و پیامبر، استقامت و مقاومت در برابر مستکبران است

کارشناس مسائل مذهبی و مدرس حوزه علمیه گفت: جریان تحریف، انقلاب و نظام اسلامی و اسلام ناب را متهم به جنگ‌طلبی می‌کند و با این کار در دنیا حساسیت ایجاد کرده در حالی که این کذب است.

وی بیان کرد: واضح و روشن است که حضرت رسول(ص) در مکه معظمه و حتی در مدینه اصلاً به دنبال تنش و درگیری نبودند بلکه فقط دعوت توحیدی داشتند اما اصل دعوت به توحید ناب برای مستکبران حساسیت‌برانگیز است و اتفاقاً حساسیت مستکبران در برابر نظام و انقلاب اسلامی نیز به همین دلیل است که تحریم‌ها، فشارها و سختگیری‌هایی شبیه سختگیری‌ها علیه حضرت رسول(ص) و مسلمانان را بر ما روا می‌دارند که البته این‌ها نشانی از نشانه‌های حقانیت نظام اسلامی و اسلام ناب محمدی است.

حجت‌الاسلام نظری با بیان اینکه حضرت رسول(ص) از امت می‌خواهد که در برابر مستکبران، مقاومت و استقامت کنند، ابراز کرد: خداوند  در سوره هود می‌فرماید «ای پیامبر! استقامت کن همچنان که مامور شده‌ای و آن‌هایی که به تو ایمان آورده‌اند نیز استقامت به خرج دهند.» لذا توحید و استقلال و بندگی خدا برای مسلمانان هزینه دارد و برای مستکبران حساسیت‌برانگیز است.

*‌ اخلاق حسنه و مهربانی از مهمترین ابزارهای موفقیت پیامبر(ص) است

وی با اشاره به بُعد معنویت در بعثت پیامبر(ص) خاطرنشان کرد: حضرت رسول اکرم(ص) می‌فرمایند «من مبعوث شده‌ام تا کرامت‌های اخلاقی را تکمیل کنم.» کرامت‌های اخلاقی، مصادیق زیادی دارد اما اصل این است که گرایش‌های افعال اخلاقی در انسان‌ها درونی باشد.

کارشناس مسائل مذهبی افزود: ایشان در حدیث دیگری می‌فرمایند «خداوند به من وصیت کرد که عفو کنم کسی که به من ظلم کرده و وصل کنم با آن کس که با من قطع کرده و ببخشم آن کسی که من را محروم کرده.» این‌ها مصادیقی از کرامت‌های اخلاقی رسول اعظم(ص) است که قرآن کریم نیز شهادت می دهد مبنی بر اینکه ای پیامبر! شما در اثر رحمت خداوند سبحان به مردم، مهربان و نرم‌خو شدید و اگر سخت‌دل، خشن و تندخو می‌شدید حتماً مردم از دور و اطراف شما پراکنده می‌شدند.

وی تصریح کرد: یعنی قرآن کریم به صراحت بیان می‌کند که اخلاق حسنه، نرم‌خویی، مهربانی و گذشت از مهمترین ابزارهای موفقیت حضرت رسول خاتم(ص) است و پیامی دارد که حاملان پرچم رسول و داعیان به سوی کمال و انسانیت که اخلاق نبوی است؛ استفاده کنند چرا که که فطرت انسانی به این کمال، مایل و راغب است.

*‌ قرآن کریم، حامل گفتمان تمدن اسلامی است

حجت‌الاسلام نظری در خصوص شخصیت و عظمت حضرت رسول(ص) خاطرنشان کرد: حضرت امیرالمومنین(ع) در خطبه اول نهج‌البلاغه بعد از اشاره به فلسفه بعثت تمام انبیا می‌فرمایند «فلسفه انبیا و بعثت پیامبر(ص) برانگیختن فطرت‌های انسان، نشان دادن گوهرهای درونی انسان‌ها، به یادآوری نعمت‌های فراموش شده و نشان دادن نشانه‌های قدرت خداوندی به انسان‌ها است. لذا خداوند با بعثت پیامبر به وعده‌ای که از اول خلقت و از اول بعثت انبیا داده بود، عمل کرد و پیامبر(ص) را به عنوان افضل انبیا برای تکمیل نبوت مبعوث کرد.»

مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه قرآن حکیم به عنوان یادگار رسول اعظم(ص) به مردم تبیین شده که حامل گفتمان تمدن اسلامی است که رهبر معظم انقلاب نیز چند سال است که در بیانیه گام دوم انقلاب و سایر فرمایشات تبیین کرده‌اند، گفت: قرآن کریم، محتوای معنوی و علمی تمدن اسلامی است که امت اسلامی را در حد خود برای توید خداوند متعال دعوت می‌کند لذا قرآن کریم، منشور معنویت، رشد، کمال، استقلال، عزت، عظمت و قدرت امت اسلام و بشریت است.

وی ابراز کرد: انسان با مراجعه به قرآن کریم می‌بیند که راوی و حامل راز و رمز سعادت زندگی انسان در دنیا و آخرت، استقلال، مقاومت، جهاد، شهادت، کرامت انسانی و کرامت اخلاقی، سِیر الی الله، بینش درست الهی، جهان‌بینی الهی، انسان‌شناسی و جهان‌شناسی در آن قرار دارد و کتاب کامل است.

حجت‌الاسلام نظری خاطرنشان کرد: در آیات 57 و 58 سوره یونس آمده که برای شما(مومنان) از طرف خداوند سبحان، شفا و رحمت و هدایت و شفا برای دل‌ها آمده و سپس فرموده به این خوشحال باشید که این از آن چیزی که شما جمع کرده‌اید، بهتر است.

وی با بیان اینکه قرآن کریم طبق تعبیر حضرت آیت‌الله جوادی آملی، شناسنامه انسان کامل است، اظهار داشت: حضرت رسول(ص) فرموده‌اند آن کسی که قرآن را بخواند و بفهمد و دوباره فکر کند که نعمتی بالاتر از آن به کس دیگری داده شده، نعمت بزرگ خداوند را کوچک شمرده و نعمت کوچک خداوند را بزرگ شمرده است.

*‌ رسالت بعد از پیامبر(ص) نیز ادامه دارد

مدرس حوزه علمیه و کارشناس مسائل مذهبی گفت: پیام بعثت و ادامه بعثت پیامبر(ص) این است که بیشتر به قرآن کریم مراجعه کنیم.

وی با بیان اینکه پیام دیگر بعثت، احساس رسالت اجتماعی و مسئولیت اجتماعی تمام انسان‌ها است، اظهار داشت: وقتی خداوند به نبوت، خاتمه داده به معنی این نیست که انسان، مستقل و بی‌نیاز از وحی چرا که این تفسیر انحرافی، خطرناک و هواپرستانه از خاتمیت است.

حجت‌الاسلام نظری افزود: معنای خاتمیت این است که انسان به این حد رسیده که کامل‌ترین و عالی‌ترین پیام الهی را بگیرد که تحریف نخواهد شد و انسان‌ها حامل این پیام هستند که ضمن اعتراف به ایمان آوردن، پیام الهی یعنی قرآن کریم را به بشریت ابلاغ کنند.

وی اظهار داشت: امت اسلامی، رسالتی در ادامه نبوت حضرت رسول(ص) دارد که نبوت تجدید نمی‌شود اما رسالت ابلاغ این پیام به جهان بر عهده امت اسلامی است و مبادا در این زمینه غفلت و کوتاهی کرده و ارتداد به گذشته کنیم.

مدرس حوزه علمیه و کارشناس مسائل مذهبی با تاکید بر اینکه خداوند در قرآن کریم هشدار داده مبنی بر اینکه پیامبر(ص)، رسول و مبلّغ است، گفت: یعنی فرموده که اینطور نباشد که بعد از اینکه پیامبر(ص) از دنیا رفت، شما به گذشته خود برگردید بلکه رسالت، باقی است و شما هم در مقابل خداوند سبحان مسئول هستید و حضرت رسول(ص) فقط پیام‌رسان الهی است و رسالت شما در جای خود ثابت است و وظیفه‌تان است که این رسالت را اعلام کنید.

وی تاکید کرد: قرآن کریم خطاب به مسلمانان می‌فرماید به شکرانه اینکه حضرت رسول(ص)، شما را از جهالت خارج کرده، شما نیز در مقابل بشریت مسئولیت دارید که این پیام را منتشر کنید و اگر مرتد شوید، خداوند عزت را از شما می‌گیرد لذا باید این پرچم را حفظ کنیم.

*‌ بعثت پیامبر(ص) یادآور برافراشته شدن پرچم اخلاق حسنه است

شیخ بهنام محمدی، کارشناس مسائل مذهبی و کارشناس ارشد الهیات نیز در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه دین مبین اسلام با عید سعید مبعث، ظهور پیدا کرد و بعثت پیامبر(ص) آغاز دین اسلام است، گفت: یکی از مهمترین ابعاد مبعث، مربوط به حکمت است.

وی با اشاره به آیه «اُدعوا الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه» خاطرنشان کرد: یکی از ابعاد بعثت در کنار حکمت، دعوت به عدل و اجرای عدالت است.

محمدی اظهار داشت: بعثت پیامبر(ص)، یادآور برافراشته شدن پرچم اخلاق و حُسن خلق است و ترویج اخلاق و عدالت با بعثت پیامبر گرامی اسلام(ص) رویکرد روشن‌تری پیدا کرد.

کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه مردم قبل از دعوت پیامبر(ص) به اسلام، درگیر خرافات خیلی زیادی بودند، گفت: پیامبر(ص) با دعوت مردم به دین اسلام با این خرافات اضافی که هیچگونه مبنای علمی و دینی نداشت، مبارزه کردند.

*‌ ساخت مسجد، یکی از مهمترین اقدامات پیامبر(ص) در مدینه بود

وی با بیان اینکه پیامبر(ص)، گنجینه‌ای از علم، معرفت، حکمت، رحمت، عدل، برادری و برابری است، ابراز کرد: همانطور که در تاریخ اسلام هم ذکر شده، یکی از مهمترین اقداماتی که پیامبر گرامی اسلام(ص) با ورود به مدینه انجام دادند، دستور ساخت و بنا نهادن مسجد بود.

محمدی با بیان اینکه مسجد قبا اولین مسجدی بود که در اسلام و به دستور حضرت رسول(ص) ساخته شد، بیان کرد: موارد و مکان‌هایی در دین اسلام به عنوان نماد و نشانه محسوب می‌شوند که مهمترین آن‌ها مسجد است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز ارزش نهادن به مکان مقدس مسجد، خیلی مطرح بود.

*‌ نقش محوری مسجد در جمهوری اسلامی ایران

وی با بیان اینکه مساجد در دوران دفاع مقدس، نقش خیلی محوری داشتند، گفت: مردم با حضور در مساجد، هماهنگ شده و در آنجا جمع شده و از مساجد به جبهه‌ها اعزام می‌شدند.

کارشناس ارشد الهیات با بیان اینکه مسجد از جمله نمادهایی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گسترش زیادی پیدا کرد، اظهار داشت: بعضی از نمادها مانند مسجد، نماد مکانی هستند اما بعضی از نمادها معنوی بوده و به مناسک معروف هستند. مناسک عبادی که مسلمانان با انجام دادن آن علاوه بر اینکه یک نماد را مطرح کرده و عملی را انجام می‌دهند، فرهنگ غنی دسن مبین اسلام را نیز ترویج می‌کنند.

وی با بیان اینکه عمل به مناسک از جمله برگزاری نمازهای جماعت و جمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کشورمان بیشتر نمایان شد، خاطرنشان کرد: البته اقدام پیامبر(ص) در مدینه فقط به ساخت مسجد، ختم نشد بلکه ایشان بعد از ساختن مسجد، فعالیت‌های خود از جمله اقامه نماز جمعه را در آن آغاز کردند.

محمدی با بیان اینکه این رویه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز طبق حرکت‌های معنوی پیامبر(ص) در کشورمان اجرا شد، افزود: نماز جمعه و اَعمال دیگری مثل برنامه معنوی اعتکاف در کشورمان اجرا می‌شود که اثری از آن‌ها قبل از پیروزی انقلاب نبود و با این اتفاقات مبارک بود که جوانان سوق پیدا کرده و بیش از پیش با دین مبین اسلام آشنا شدند.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر