logo
امروز : پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۲۷
[ شناسه خبر : ۲۳۸۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
روزه داری به سبک زنجانی ها؛

آداب مردم زنجان در ماه رمضان/ آمادگی برای دومین شب احیا

آداب-مردم-زنجان-در-ماه-رمضان-آمادگی-برای-دومین-شب-احیا

مردم استان زنجان همچون مردم سایر استان های کشور دارای آداب و رسوم خاصی در ماه رمضان به ویژه شب های قدر هستند.

به گزارش موج رسا;مردم استان زنجان ماه رمضان را فرصت مغتنمی برای عبادت، خودسازی و تهذیب روح و نفس می‌دانند و خود را از ماه‌های رجب و شعبان برای شرکت در ضیافت الهی  آماده می‌کنند.

مومنان این خطه با غبارروبی از مساجد، امامزاده‌ها، تکایا و منازل و خرید اقلام و مایحتاج ضروری خود، از روزهای پایانی ماه شعبان رسما به پیشتاز رمضان، ماه نزول قرآن می‌روند. روزه‌داری مومنین زنجان معمولا همزمان با آخرین روز ماه شعبان‌المکرم و برخی مواقع نیز یک هفته قبل از آغاز ماه رمضان، آغاز می‌شود و عیدسعید فطر خاتمه می‌یابد .

درطول ماه رمضان که به زبان ترکی "اوروشلیق" خوانده می‌شود مساجد، اماکن مقدس و نمازخانه‌های این استان مملو از جماعت روزه‌داری می‌شود که ‌با انگیزه‌ی تکمیل عبادت و کسب فیض بیشتر، نمازهای یومیه را به‌جماعت اقامه می‌کنند.

 

*قرآن خوانی در ماه رمضان

 فعالیت‌های دینی و مذهبی در این ماه در شهرها و روستاهای استان به‌اوج خود می‌رسد و کلاس‌های ویژه قرایت، تفسیر و تعلیم قرآن، جلسات احادیث، علوم دینی و فقهی به‌طور گسترده در اماکن مقدسه و منازل مردم برگزار می‌شود .

آحاد مختلف مردم این استان از قدیم‌الایام اعتقاد دارند، ماه رمضان با خود خیر وبرکت می‌آورد و اعضای خانواده‌ای که‌در آن روزه‌خوار بدون عذر موجه وجود داشته باشد از نعمات و برکات بیکران ضیافت خداوندی محروم می‌شوند. مردم این منطقه در شب‌های قدر نیز با برپایی آیین‌های ویژه و خاصی از قبیل دعا و نیایش، شرکت در محافل معنوی دعای جوشن کبیر ، دعای فرج امام زمام و ابوحمزه، اقامه نماز هفت قل‌هواللهی، حضور درمساجد و تکایا و قرآن‌سرگرفتن، ‪ ۱۹ و ‪ ۲۱ و ‪ ۲۳ ماه مبارک رمضان را گرامی می‌دارند. خواندن سوره‌های عنکبوت ، روم ، دخان و قدر از دیگر باورهای کهن مردم این استان است که در شب‌های قدر عملی می‌شود .

برپایی جشن و شادی در شب بیست و هفتم ماه رمضان (شب قتل ابن ملجم مرادی) تا هنگام سحر و خوردن کله‌پاچه‌ای که همراه با سیر پخته شده‌است برای افطار و سحری در این شب نیز جزیی از باورهای مردم زنجان را تشکیل می‌دهد. دوختن کیسه برات " برات کیسه‌سی" در آخر ماه رمضان به تعداد اعضای خانواده نیز از آداب ورسوم مردم این منطقه است و مادر خانواده این کیسه را درمسجد و بین دو نماز ظهر و عصر و دعاهای تعقیبات نماز ، با پارچه‌ی سفید چلواری و نخ و سوزن کارنکرده می‌دوزد. برای بریدن نخ و پارچه‌ی این کیسه به‌جای چاقو و قیچی از دندان‌ها استفاده و یک سکه‌ی "پول " نیز در قسمت پایین آن قرار داده می‌شود .

 

*دوختن کیسه برات

به‌اعتقاد زنجانی‌ها اگر این کیسه‌ها توسط پنج زن سیده که اسامی آنها فاطمه یا یکی‌از القاب حضرت زهرا (س) باشد لمس شود، برکت و نعمت خدا به‌همراه این کیسه‌ها به خانه‌های آنان وارد می‌شود و اعضای خانواده به آرزوی خود می‌رسند .

خواندن نماز مغرب و عشا پس از قرائت دعا و آیاتی از قرآن کریم چون سوره‌ی مبارکه قدر به‌تعداد سه یا هفت بار قبل‌از خوردن اولین لقمه افطاری از دیگر آداب و رسوم زنجانی‌ها به‌شمار می‌رود و روزه‌داران این دیار معمولا افطار خود را با خرما و یا نمک باز می‌کنند .

زنجانی‌ها در سال‌های دور که وسایل ارتباطی چون رادیو و تلویزیون به‌ندرت و تنها در منازل تعدادی از متمولین شهر یافت می‌شد، زمان افطار را با استفاده از رشته‌های نخ سیاه و سفید تعیین می‌کردند. به‌همین منظور دو رشته نخ سیاه و سفید را در مقابل چشم قرار داده و زمانی که چشم قادر به تشخیص این دو رنگ از هم نمی‌شد، افطار می‌کردند.

 آش کشک، آش ترش، شیربرنج، آش بلغور ، تاس کباب ، فرنی، کله پاچه، حلوا، آبگوشت کوفته ، کالاجوش ، پیاز آب، سوپ، رنگینک و انواع خورشت‌ها از جمله غذاهایی است که برای افطاری و سحری خانواده‌ها طبخ می‌شود .

نان‌چایی ، بربری ، فتیر ، شیرمال روغنی و شیرین ، زولبیا وبامیه و پشمک نیز از جمله نان‌ها و شیرینی‌های سنتی است که بیشتر در ماه مبارک رمضان در این استان پخت و عرضه می‌شود.

زنجانی‌ها همچنین عادت دارند در ایام ماه مبارک رمضان، کدورت و اختلاف‌های فیمابین را برطرف و نسبت به‌هم محبت بیشتری ابراز کنند چراکه معتقدند لطف خدا بیشتر شامل حال کسانی می‌شود که دل مومن روزه‌داری را شاد می‌کند .

تهیه و توزیع مایحتاج عمومی از قبیل برنج ، روغن، گوشت و آرد بین افراد و خانواده‌های نیازمند در آستانه‌ی ماه مبارک رمضان و همزمان با شب‌های قدر نیز از دیگر آدابی است که‌از سالیان دور بین زنجانی‌های رایج است .

 

 

*آمادگی زنجان برای برگزاری شب قدر

حجت الاسلام فخر الدین خدابنده لو  در خصوص برنامه های شب های قدر اظهار داشت: مراسم شبهای قدر در بیش از ۳۰ امامزاده شاخص استان  زنجان و بقاع متبرکه برگزار می شود.

وی گفت: سخنرانی، مداحی و قرائت دعای جوشن کبیر و قرآن از برنامه های شاخص این شبها است و این برنامه طبق سنوات گذشته تا وقت سحر ادامه دارد.

این مسئول با بیان اینکه در امامزاده ها و بقاع متبرکه نیز قرائت قرآن کریم به صورت جمع خوانی در استان زنجان اجرا می شود،افزود: خوشبختانه استقبال مردم به خصوص جوانان از این فضای معنوی بسیار عالی است.

وی با اشاره به اینکه توجه به این برنامه های معنوی باعث تقویت باورهای دینی مردم می شود و در کاهش آسیبهای اجتماعی هم موثر است،خاطرنشان کرد:طی ماه مبارک رمضان همزمان با برگزاری مراسم شب قدر، نمایشگاه مشاوره و حجاب و عفاف هم بر پا بوده و در استان زنجان از اول ماه مبارک رمضان طرح ضیافت الهی برگزار شده است.

 

*فعالیت 41 پایگاه حامی یاب در شب های قدر

صفری مدیرکل کمیته امداد استان زنجان نیز گفت: 41 پایگاه حامی یابی نیزبه صورت ویژه شبهای قدر در مساجد و بقاع متبرکه استان مستقرمی شوند.

 

*پلیس امنیت شب های قدر را تامین می کند

"جعفر کردلو" جانشین فرماندهی انتظامی استان زنجان نیز اظهار داشت: پلیس تمهیدات لازم را برای تامین نظم و امنیت هم استانی های در شبهای قدر اندیشیده است.

وی با اشاره به اینکه نیروهای پلیس استان در شب‌های لیالی قدر در آماده باش کامل هستند،گفت: پلیس در این شب‌ها با راه‌اندازی گشت‌های ویژه در مناطق مختلف بصورت محسوس و نامحسوس در خدمت مردم خواهند بود. 

کردلو با بیان اینکه پلیس در راستای تامین نظم و امنیت مطلوب شبهای قدر، تمهیدات ترافیکی و انتظامی لازم را، اتخاذ کرده است،افزود: پلیس اقدامات گسترده‌ای را به منظور پیشگیری از جرایم در شب‌های قدر در دستور کار دارد.

*آمادگی انتقال خون استان در شب های قدر

"سیامک اسدی" رئیس سازمان انتقال خون استان زنجان اظهار داشت: اهدای خون منافاتی با روزه داری ندارد و بر این اساس افرادی که وعده سحری خود را به صورت کامل صرف کنند می توانند نسبت به اهدای خون مبادرت کنند.

وی با بیان اینکه طی ماه مبارک رمضان سال گذشته استقبال شهروندان زنجانی از اهدای خون خوب بود، ادامه داد:متقاضیان اهدای خون باید حداقل ۱۸ و حداکثر ۶۵ سال سن و حداقل ۵۰ کیلوگرم وزن داشته باشند.

اسدی با بیان اینکه پایگاه انتقال خون زنجان در ماه رمضان  آماده پذیرایی از مردم است،افزود: شهروندان می‌توانند شیفت صبح از ساعت ۸.۳۰ تا ۱۲.۳۰ و بعد از افطار نیز به مرکز انتقال خون زنجان در سعدی وسط مراجعه کرده و خون اهداء کنند.

رئیس سازمان انتقال خون استان زنجان با بیان اینکه ۹۴ درصد اهدا کنندگان خون در استان زنجان را مردان و مابقی را زنان تشکیل می دهند، گفت: در ماه مبارک رمضان سال گذشته یک هزار و ۹۰۵ نفر برای اهدای خون به پایگاهای انتقال خون زنجان مراجعه کردند که از این تعداد یک هزار و ۴۹۷ نفر موفق به اهدای خون شدند.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر