logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰:۵۷
[ شناسه خبر : ۲۳۴۸۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
کارشناس مسائل مذهبی در گفت وگو با موج رسا مطرح کرد؛

برخورد عقلانی با مسائل، ویژگی‌ منحصر به فرد امام حسن مجتبی(ع)

برخورد-عقلانی-با-مسائل،-ویژگی‌-منحصر-به-فرد-امام-حسن-مجتبی(ع)-
کارشناس مسائل مذهبی گفت: برخورد عقلانی با مسائل یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد امام حسن مجتبی(ع) محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام جواد جعفری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهارداشت: این ایام بهانه‌ای برای بازسازی سیره ائمه معصومین(ع) و  مقدمه‌ای برای نزدیکی به ایشان محسوب می‌شود.

وی افزود: یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های امام حسن مجتبی (ع)، جود و بخشش و کمک به نیازمندان ست و این حضرت در طول زندگی پر بار خود چندین بار همه اموال و گاهی نصف اموال خود را به فقرا بخشیده‌اند.
رئیس حوزه‌های علمیه استان زنجان ادامه داد: اگرچه ما نمی‌توانیم مثل ائمه اطهار(ع) چنین بخشش‌هایی را انجام دهیم مگر افراد استثنایی که کمک‌های قابل ملاحظه‌ای را انجام می‌دهند، اما باید به قدر وسع خویش به نیازمندان کمک کرد.
کارشناس مسائل مذهبی خاطرنشان کرد: دستگیری از نیازمندان در بین عامه مردم بیشتر رقم‌های بسیار پایین است و برای پرداخت صدقه و کمک به مراکز نیکوکاری از کمک‌های ۵ تا ۱۰ هزار تومانی استفاده می‌کنند اما سیره امام حسن مجتبی(ع) نشان می‌دهد که برای دستگیری از نیازمندان باید گاهی اموال خود را بخشید.
حجت‌الاسلام جعفری برضرورت توجه به ویژگی بارز بخشش و جود امام حسن مجتبی(ع) در جامعه تاکید کرد و گفت: مبلغ صدقه و کمک به نیازمندان باید قابل توجه باشد مگر اینکه فرد واقعا از استطاعت مالی برخوردار نباشد.
وی یادآورشد: افرادی که دارای تمکن مالی هستند باید در نوع کمک رسانی خود تجدید نظر کرده و دستگیر واقعی نیازمندان همچون امام حسن مجتبی(ع) باشند چرا که خوشحال کردن مومن به معنای گره گشایی از مشکلات و دستگیری است.
رئیس حوزه‌های علمیه استان زنجان برخورد عقلانی با مسائل را یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد امام حسن مجتبی(ع) عنوان کرد و گفت: بر اساس روایتی اگر قرار بود عقل به شکل یک انسان مجسم شود به شکل امام حسن مجتبی(ع) در می‌آمد.
کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: کل خلقت امام حسن مجتبی (ع) بر اساس عقلانیت است و سیره ایشان در دوران پیچیده سیاسی و اجتماعی داشتن بصیرت بسیار خاص بود تا عامه مردم آن را درک کنند که متاسفانه در آنزمان اتفاق نیفتاد و امروزه هم گاهی قضاوت‌های اشتباهی از جمله اینکه ایشان جنگ طلب نبود در خصوص ایشان می‌شود.
حجت‌الاسلام جعفری خاطرنشان کرد: این تحلیل که امام حسن مجتبی(ع) صلح کردند هرگز به این معنا نیست که امام حسن حال جنگیدن نداشتند و نمی‌خواستند بجنگند بلکه موقعیت حساس زندگی ایشان می‌طلبید که چنین رفتاری را داشته باشند.
وی با بیان اینکه در سیره و تاریخ زندگی امام حسن مجتبی(ع) به خوبی مشاهده می‌کنیم که ایشان به دلیل وجود دشمنان بسیار از جمله در بین یاران نزدیک خویش از زیر لباس خود زره می‌پوشیدند، افزود: امام حسن مجتبی(ع) این کار را انجام می‌داد تا مبادا شیعیان در اثر تهدید دشمن خنجری به ایشان وارد کنند.
رئیس حوزه‌های علمیه استان زنجان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در روز اربعین، بیان داشت: جهاد تبیینی به این معناست که حقایق برای مردم روشن شده و دشمنان نتوانتد فضا آلوده کنند بلکه باید به عامه مردم حقایق و پیشرفت‌ها گفته شود.
کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: جامعه دوران امام حسن مجتبی(ع) جامعه سختی بود و دشمن با تبیلغات مکرر موجب شده بود حتی بزرگان لشکر ایشان از وی فاصله بگیرند که در اثر این رفتار و غفلت مردم ایشان مجبور به صلح شد در حالی که بعدا همین مردم امام را مقصر دانستند.
حجت‌الاسلام جعفری یادآورشد: در دوران امام حسن مجتبی(ع) افراد خودشان خیانت کرده و کنار می‌کشیدند و در نهایت امام را مقصر می‌دانستند که این وضعیت در جامعه امروز ما مشهود است و گاها افراد وظایف خود را انجام نمی‌دهند و نظام را مقصر  عقب‌افتادگی عجیبی می‌دانند که از سوی دشمن تبلیغ می‌شود.
وی گفت: سیره برخورد عقلانی و دور از احساسات ولو اینکه جامعه نمی‌تواند درک کند با واکاوی مسایل نیاز امروز جامعه است.//ن
 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر