logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۸
[ شناسه خبر : ۲۳۳۸۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
گزارش موج رسا به مناسبت اربعین حسینی؛

جسم‌ها در خانه؛ دل‌ها در کربلا

جسم‌ها-در-خانه؛-دل‌ها-در-کربلا
پیاده‌روی اربعین حسینی در سال 1400 نیز مانند سال گذشته تحت تاثیر شیوع ویروس منحوس کرونا قرار گرفته و بسیاری از دلدادگان حسینی، محروم از حضور در این مراسم هستند اما از منزل، ادب و ارادت خود به سیدالشهدا(ع) را ابراز می‌کنند.

به گزارش موج رسا; مظلومیت امام حسین(ع) و اهل بیت مکرم و یاران باوفای آن حضرت در عاشورای سال 61 هجری به اندازه‌ای است که مصائب وارده بر ایشان و همچنین اهل و عیالش پس از واقعه عاشورا پس از گذشت قرن‌ها هنوز از اذهان فراموش نشده و همین مظلومیت سبب شده تا سیدالشهدا(ع) تنها امامی است که مراسم اربعین در سوگ و عزای ایشان برگزار می‌شود. بسیاری از شیعیان در کشورمان از اول محرم تا 20 صفر(مصادف با اربعین حسینی)، پیراهن سیاه عزا را از تَن درنمی‌آورند و عزادار خون پاک امام حسین(ع) هستند. گفته می‌شود خانواده سیدالشهدا(ع) که پس از حادثه عاشورا به اسارت یزیدیان درآمده بودند تا روز اربعین (چهلمین روز شهادت امام و یارانش) به کربلا بازگشتند و به عزاداری بر سر مزار شهیدان پرداختند.

اربعین یعنی 40 روز پس از شهادت امام حسین(ع)، خانواده آن امام یعنی کاروان اسرا از شام به مدینه بازگشتند و همچنین جابر ابن عبدالله انصاری (صحابی پیامبر(ص) در این روز از مدینه به کربلا رسید تا به زیارت قبر امام حسین(ع) بشتابد و او نخستین کسی است که قبر امام را زیارت کرد.

آنچه مسلّم است اینکه اربعین یا همان چهلمین روز شهادت امام حسین(ع) و 72 تَن از یاران باوفای ایشان همواره به صورت باشکوه برگزار شده و بسیاری از مسلمانان در روز اربعین حسینی با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) می‌روند.

در اقصی نقاط میهن عزیزمان در روز اربعین به عزاداری می‌پردازند و برپایی مجالس روضه‌خوانی، سینه‌زنی، زنجیرزنی و احسان از جمله مراسم خاص این روز است. علاوه بر مراسم عزاداری، اغلب مردم ایران در ماه‌های محرم و صفر مقید به رعایت آدابی از جمله اینکه از زمان‌های قدیم در این 2 ماه رَخت عزا بر تن می‌کنند و هیچ‌گونه مجالس شادی و سرور برگزار نمی‌کنند.

*‌ پیاده‌روی اربعین

هر چند پیاده‌روی اربعین بنا بر روایت‌های مختلف، سابقه‌ای بسیار طولانی دارد اما این راهپیمایی عظیم میلیونی که بیش از 20 میلیون نفر در آن شرکت می‌کردند طی چند سال اخیر به یکی از بزرگترین اجتماعات تاریخ تبدیل شده و خیل عظیم عاشقان را به سمت مرقد مطهر امام حسین(ع) می‌کشاند که البته 2 سال است ه این موضوع تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا کمی برای زائران حسینی محدود شده است.

زائران معمولاً مسیر شهر نجف تا کربلا را با پای پیاده پیموده و به یاد کاروان اسرای کربلا خود را به بین‌الحرمین می‌رسانند. مسیر نجف تا کربلا بیش از 80 کیلومتر است که معمولاً زائران این مسیر را در 3 روز می‌پیمایند و موکب‌ها نیز در طول مسیر از راهپیمایان پذیرایی می‌کنند و آن‌ها را در داخل موکب‌ها اسکان می‌دهند.

*‌ نظر بزرگان پیرامون روز اربعین

رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره اهمیت پاسداشت و بزرگداشت روز اربعین حسینی فرموده‌اند: «شروع جاذبه مغناطیسی حسینی در روز اربعین است. جابربن عبدالله انصاری را از مدینه بلند می‌کند و به کربلا می‌کشد، این همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن‌های متمادی در دل من و شما هست.»

آیت‌الله محمدتقی بهجت فومنی(ره) درباره نقش پیاده‌روی روز اربعین می‌فرماید: «روایت دارد که امام زمان(عج) که ظهور فرمود، 5 ندا می‌کند به اهل عالم، اَلا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین قَتَلُوهُ عَطشاناً، اَلا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین سحقوه عدوانا، ... امام زمان(عج) خودش را به واسطه امام حسین(ع) به همه عالم معرفی می‌کنند ... بنابراین در آن زمان باید همه مردم عالم، حسین (ع) را شناخته باشند...، اما الان هنوز همه مردم عالم، حسین (ع) را نمی‌شناسند و این تقصیر ماست، چون ما برای سیدالشهدا (ع) طوری فریاد نزدیم که همه عالم صدای ما را بشنود، پیاده‌روی اربعین، بهترین فرصت برای معرفی حسین(ع) به عالم است.

آیت الله صافی گلپایگانی خاطرنشان می‌کند: حضور میلیونی زائران با پای پیاده از شرق و غرب و دور و نزدیک به سوی کربلای مقدس، کنگره عظیمی است که به دنیا اعلام می‌کند راه حسین(ع) و اهداف او جاودان و فراموش‌ناشدنی است و شهدای این راه، شهدای حق و شهامت و قهرمانی هستند. خداوند آن‌ها را با اصحاب حسین(ع) محشور کند که جان خود را فدای حسین (ع) کردند و رحمت خدا بر آن‌ها و جان پاکشان باد.

آیت‌الله شبیری زنجانی آرزو می‌کند که روزی از زائران حرم باشد. ایشان پیاده‌روی اربعین را تجلی عظمت شیعه می‌داند و می‌گوید: من آرزو داشتم توان جسمی‌ام به قدری بود که می‌توانستم در پیاده‌روی شرکت کنم در حالی که هر لحظه بر عظمت حماسه پیاده‌روی اربعین حسینی در سرزمین کربلای معلی افزوده می‌شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی نیز بر شکوه راهپیمایی اربعین حسینی زائران اباعبدالله(ع) تاکید دارد و می‌گوید: این حرکت عظیم بی‌نظیر است، سوگواران حضرت سیدالشهدا(ع) از نجف و دیگر نقاط با پای پیاده به سمت کربلای معلی در حرکت هستند و غوغای عجیبی را به‌پا کرده‌اند و باید این را حفظ کرد. وی با تاکید براینکه مراقب باشیم مبادا کسانی با بدعت‌ها و برنامه‌های نادرست خود این عظمت و شکوه را زیر سؤال ببرند، خاطرنشان می‌کند: مراسم سوگواری امام حسین(ع) سرمایه بزرگی است که بسیار می‌توان از آن استفاده کرد. ما به چنین سرمایه‌ای افتخار می‌کنیم و معتقدیم باید با تمام وجود از این سرمایه غنی حراست و پاسداری کرد.

آیت الله نوری همدانی، اجتماع ۲۰ میلیونی شیعیان جهان در عزاداری اربعین را اجتماعی بی‌نظیر می‌خواند و می‌گوید: اجتماع اربعین حسینی، نمایش قدرت اسلام، ایمان و نظام است. مهمترین شعار این اجتماع بزرگ به تبعیت از سرور آزادگان جهان، شعار هیهات من الذله است. وی با اشاره به بی نظیر بودن این اجتماع بزرگ، تصریح می‌کند: بعد از این اجتماع حدود ۲۰ میلیونی، اجتماع ۲ تا ۳ میلیونی حج تمتع قرار دارد که هر 2 مایه مباهات مسلمانان هستند.

امام محمدباقر(ع) فرمودند: زیارت قبر رسول خدا(ص) و زیارت مزار شهیدان و زیارت مرقد امام حسین(ع)، معادل است با حج مقبولی که همراه رسول خدا(ص) به جا آورده شود. (مستدرک‌الوسائل، جلد یک، صفحه 266/ کامل‌الزیارات، صفحه 156)

امام موسی کاظم(ع) فرمودند: کمترین ثوابی که به زائر امام حسین(ع) در کرانه فرات داده می‌شود این است که تمام گناهان بخشوده می‌شود. به شرط اینکه حق و حرمت ولایت آن حضرت را شناخته باشد. (مستدرک‌الوسائل، جلد 10 ، صفحه 236 به نقل از کامل‌الزیارات، صفحه 138)

امام جعفر صادق(ع) فرمودند: جایگاه قبر امام حسین(ع) دری از درهای بهشت است. (کامل‌الزیارات، صفحه 271 ، باب 89)

امام جعفر صادق(ع) در جای دیگری فرمودند: کسی که از منزلش بیرون آید و قصدش زیارت قبر حضرت حسین ابن علی(ع) باشد؛ اگر پیاده رود، خداوند منان به هر قدمی که برمی‌دارد، یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو می‌فرماید. (بحارالانوار، جلد 98، صفحه 28/ المزار، شیخ مفید، صفحه 30/ کامل‌الزیارات، صفحه 132)

*‌ پیاده‌روی اربعین در شرایط کرونایی

شیوع ویروس منحوس کرونا از اسفند سال 1398 تمام فعالیت‌ها و برنامه‌های ملی- مذهبی را تحت تاثیر خود قرار داده و حتی سبب تعطیلی طولانی مدت مشاغل و عدم برگزاری مراسم تجمعی نظیر دسته‌های عزاداری حسینیه و زینبیه اعظم زنجان شده و همچنین پیاده‌روی اربعین را نیز تحت تاثیر قرار داده است. از انجایی که مصوبات ستاد ملی کرونا حسب فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی، لازم‌الاجراست و همه باید به آن عمل کنند، لذا ایشان در 31 شهریور سال 1399 در ارتباط تصویری با شرکت‌کنندگان در آیین تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس فرمودند: حالا بحث اربعین پیش آمده، بعضی‌ها خُب عاشق امام حسین(ع) هستند، عاشق اربعین‌اند؛ [خُب،] معلوم است، همه ما [هستیم]؛ حالا خیلی از شماها که خودتان رفته‌اید، بنده که محروم بودم و مشتاق هم بودم -گر چه دوریم به یاد تو سخن می‌گوییم- امّا خب رفتن برای راه‌پیمایی اربعین فقط متوقّف به صلاحدید مسئولان ستاد ملّی مربوط به کرونا است. اگر گفتند نه -که تا الان گفتند نه- باید همه تابع باشند، همه باید تسلیم باشند. اینکه مثلاً فرض کنید ما بلند شویم برویم لب مرز اظهار ارادت به حضرت بکنیم، نه [نمی‌شود]؛ از داخل خانه اظهار ارادت کنیم. دو سه زیارت مهم روز اربعین وارد است؛ روز اربعین، همه مردم بنشینند زیارت اربعین را با حال، با توجّه بخوانند و شِکوه کنند پیش امام حسین(ع) و بگویند یا سیّدالشّهداء، ما دلمان می‌خواست بیاییم، نشد، وضع این جوری است تا یک نظری بکنند، یک کمکی بکنند.

حضور ایرانی‌ها در پیاده‌روی اربعین سال 1400 نیز تحت تاثیر بیماری کرونا قرار گرفت و افراد معدود و آن هم با محدودیت‌هایی نظیر سفر هوایی، تزریق 2 دُز واکسن و تست pcr منفی عازم این سفر شده‌اند.

به دلیل محدودیت حضور ایرانیان در پیاده‌روی اربعین حسینی، برنامه‌ای با عنوان «جاماندگان» به یاد پیاده‌روی اربعین حسینی شامل پیاده‌روی خانوادگی از سد خاکی گاوازنگ به سمت مزار شهدای گمنام زنجان برگزار می‌شود و موکب‌هایی نیز در این مسیر جهت پذیرایی و اسکان عزاداران حسینی، مستقر شده‌اند.

مراسم پیاده‌روی جاماندگان حسینی از ساعت 17 روز یک‌شنبه (4 مهر) آغاز شده و تا نماز مغرب و عشا امشب (دوشنبه 5 مهر) ادامه دارد.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر