logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۷:۰۱
[ شناسه خبر : ۲۲۸۶۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 10 دقیقه ]
در آیین تجلیل از هیئات مذهبی زنجان مطرح شد؛

رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی و تلاش مدافعان سلامت 2 بال کنترل بیماری کرونا است

رعایت-حداکثری-پروتکل‌های-بهداشتی-و-تلاش-مدافعان-سلامت-2-بال-کنترل-بیماری-کرونا-است
در آیین تجلیل از هیئات مذهبی استان زنجان که پروتکل‌های بهداشتی ایام محرم را به طور کامل رعایت کرده بودند برگزار شد نسبت به رعایت دقیق پروتکل‌ها در کنار تلاش کادر بهداشت و درمان برای کنترل بیماری کرونا تاکید شد.

به گزارش موج رسا; آیت‌اله علی خاتمی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان عصر دوشنبه در آیین تجلیل از روسا و مدیران هیئات مذهبی استان که پروتکل‌های بهداشتی در ایام محرم را رعایت کردند، ضمن قدردانی از هیئات مذهبی نسبت به رعایت دقیق و عقلانی و بدون برخورد احساسی، منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار داشت: هیئات مذهبی زنجان با شور و شوق بیشتر و با رعایت همه دستورالعمل‌های بهداشتی که هم عقل و هم شرع حکم می‌کرد را رعایت کردند.

وی خاطرنشان کرد: هیئات‌های زنجان در ماه محرم متفاوت با جاهای دیگر بود و به عنوان الگو برای کشور مطرح بود و هم سال گذشته و هم امسال، حرکت خوبی صورت گرفت.

آیت‌اله خاتمی با بیان اینکه بعضی‌ها هم رعایت نکردند، افزود: بعضی از این‌ها نیز توجیه دارند و بعضی‌ها هم برای آن‌هایی که مراعات کردند، خط و نشانی کشیدند و طعنه‌ها زدند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان با بیان اینکه اقتضائات زمان، یک امر عقلانی است، گفت: استدلالی قوی‌تر از این نداریم که امام، پاسدار قران و وحی است و امامان، یک برنامه بیشتر ندارند و تکلیف آن‌ها پاسداری از وحی و قرآن و تبیین و تفسیر و پیاده کردن آن در جامعه است.

وی با اشاره به انتقاداتی که نسبت به دایر بودن مطرب‌خانه‌ها و تعطیلی هیئات مذهبی و مساجد می‌شد، اظهار داشت: کسی که هیات و مسجد را با مطرب‌خانه مقایسه می‌کند، حرف و جوابی ندارد و جوابش در قرآن آمده است.

آیت‌اله خاتمی خاطرنشان کرد: وقتی تمام امامان، یک برنامه دارند اما هر کدام به اقتضای زمان به گونه دیگری رفتار می‌کنند، جلسات ما نیز همین طور بود.

وی افزود: البته بیماری کرونا تذکراتی هم داشت که حواسمان باشد چون یکی از زمینه‌هایی که سبب می‌شود تا انسان قدر نعمت را بداند، نبود آن نعمت است و وقتی نعمت از دست می‌رود، تازه می‌فهمیم که نعمت و فرصت عزاداری در دوران قبل از کرونا چقدر نعمت بزرگ و مهم بود.

آیت‌اله خاتمی با بیان اینکه آنچه که در اینجا مهم بود اینکه عزاداری‌ها تعطیل نباشد، گفت: تلاش اکثر هیئات مخصوصاً هیات‌های شاخص زنجان که ولایی، بصیر و در صحنه هستند بر اساس اقتضائات عمل کردند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: اگر به کسی بگویند 100 سال به صورت تضمینی، پادشاه زمین می‌شوی هیچ انسان حسینی حاضر نیست خادم امام حسین(ع) بودن را با این عوض کند.

وی افزود: روضه‌خوانی افتخار است اما خدمت به امام حسین(ع) را بیشتر خدمت به زائران امام حسین(ع) و عزاداران آن امام می‌دانم.

*‌ هر آنچه در استان انجام شدهف مصوبات ستاد ملی کرونا بوده است

فتح‌اله حقیقی، استاندار زنجان نیز در ادامه این آیین گفت: شرمنده هستیم که تعداد کمی از روسای هیئات را دعوت کردیم اما به دلیل شرایط کرونایی امکان نداشت و مجبور شدیم تعداد محدودی را دعوت کنیم.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه ماه محرم اظهار داشت: ما مسئولین نیز به صورت خانوادگی از ارادتمندان اهل بیت(ع) هستیم و به این سادگی نمی‌توانستیم برنامه‌ها را محدود کنیم و دلگیر هستیم که از زمان شیوع کرونا نتوانسته‌ایم مراسم را مانند قبل، برگزار کنیم اما چه کنیم کار خاصی نمی‌شود انجام داد.

حقیقی با بیان اینکه تمام اقداماتی که طی این مدت از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون در استان انجام شده، مصوبات ستاد ملی کرونا بود که مورد تایید رهبر معظم انقلاب بود که اجرا میکردیم، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتمان، چشم و هم چشمی و نگاه سلیقه‌ای و عدم اجرای مصوبات به صورت یکسان است به طوری که مراسم یوم‌العباس در زنجان مدیریت و پیشگیری می‌شود و شعور حسینی را نشان می‌دهد و اگر این کار انجام نمی‌سد، فاجعه ملی رخ می‌داد در حالی که در جای دیگر اقدامات دیگری انجام می‌شود و رعایت نمی‌کنند.

استاندار زنجان گفت: اگر شما باعث شدید که ما شعور حسینی را نشان دهیم و پروتکل‌ها را رعایت کنیم که پارسال و امسال، نمونه کشور هستیم، کار بدی نکرده‌ایم چرا که الان میزان فوت تجمیعی کشور 2.2 درصد است که این میزان در استان زنجان 1.4 درصد است که این نتیجه همان رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

وی با بیان اینکه 61 دانشگاه و دانشگده علوم پزشکی در کشور داریم، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان جزء 30 دانشگاه اول کشور است اما 2 تست پایلوت (پی‌سی‌آر و سرولوژی)در زنجان انجام شده است.

حقیقی با بیان اینکه تاکنون 450 هزار تست انجام شده است، خاطرنشان کرد: استان دوم بعد از ما نصف ما هم تست نگرفته و یکی از علل کاهش مرگ‌ومیر در استان زنجان و یکی از علل ورود دیر به موج‌ها همین تست ها است.

این مسئول تصریح کرد: تمام این دستاوردها حاصل رعایت پروتکل‌های بهداشتی بوده است در حالی که اگر از میزان مرگ کشوری رعایت می‌کردیم اکنون باید روزانه 9 نفر کشته داشتیم که اینطور نیست.

استاندار زنجان با بیان اینکه زنجان هنوز به قله پیک نرسیده است، گفت: طبیعتا باید شدت بستری‌ها بالا برود اما روند صعودی مراجعات در هفته سوم مرداد نسبت به هفته دوم به صورت کُند است.

وی با بیان اینکه برخورد احساسی و تفسیر شخصی، عوارض دارد، اظهار کرد: هر تجمعی بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی قطعاً آلودگی دارد و هر آلودگی قطعاً بدحالی و هر بدحالی قطعاً فوت دارد.

حقیقی خاطرنشان کرد: یکی از آفت‌ها این است که مصوبات توسط همه افراد به صورت یکسان اجرا نمی‌شود و سپس اعتراض ایجاد می‌شود و انتقاد می‌کنند اما نباید به صورت ساده از موضوع مهم جان مردم، عبور کنیم.

وی افزود: زنجان تاکنون اولین استانی است که بیشترین تعداد بستری‌ها افراد بالای 70 سال بوده در حالی که سایر استان‌ها ترکیبی است و اولین استانی هستیم که بیشترین تعداد فوتی‌ها نیز بالای 70 سال بوده است.

حقیقی با بیان اینکه واکسیناسیون بسیار اهمیت دارد، تصریح کرد: این را بدانیم که واکسیناسیون، قطع زنجیره ابتلا نیست و فردی که واکسینه می‌شود باید بیشتر مواظب باشد بلکه واکسیناسیون به معنای قطع مرگ ناشی از ویروس کرونا است.

استاندار زنجان با بیان اینکه یکی از مشکلات ما این بود که تعدادی از افراد بالای 70 سال برای تزریق واکسن مراجعه نمی‌کردند، گفت: نقشه‌ای برای این کار فراهم شد و با همکاری بسیج و سایر نهادها با مراجعه به منازل از شهروندان خواسته شد که برای واکسیناسیون مراجعه کنند.

وی اظهار کرد: 91درصد افراد 70 تا 74 ساله و 87 درصد افراد 75 تا 79 ساله و 82 درصد افراد بالای 80 ساله استان زنجان واکسینه شده‌اند و در صورت تزریق دوز دوم، کار بسیار راحت می‌شود.

حقیقی با بیان اینکه 2 موضوع اگر در راستای همدیگر حرکت کنند می‌توانیم هم مراجعه سرپایی هم بستری و هم مرگ را کاهش دهیم، خاطرنشان کرد: یک بال این حرکت، بهداشت و درمان و در راس آن تست‌های پی‌سی‌آر مثبت، رهگیری و واکسیناسیون است که استان زنجان در این زمینه جزء بهترین‌ها است.

وی با بیان اینکه بال دیگر این موضوع، رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم است، افزود: اگر این 2 همدیگر را کمک نگنند فایده‌ای ندارد به دلیل اینکه ویروس کرونا درمان ندارد و هر جا رعایت پروتکل‌ها توسط مردم به بالای 90 درصد افزایش یافته و بهداشت و درمان هم وظیفه خود را ناجام داده، بیماری کنترل شده و آسیب‌ها کم بوده است.

حقیقی تصریح کرد: همین الان هم تاکنون زنجان دارای وضعیت مناسبی است اما باید پروتکل‌ها رعایت شود هر چند از 38 به 56 درصد رسیده اما با این نمی‌شود جلوی موج را گرفت بلکه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید به بالای 90 درصد برسد.

*‌ هیات‌های زنجان در مجموع، نمره قبولی گرفتند و مراسم محرم امسال در زنجان با کمترین حاشیه برگزار شد

حجت‌الاسلام سعید احمدی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان نیز در این جلسه گفت: امسال بالغ بر 700 هیاتی که در سامانه طوبی ثبت شده‌اند در شهرها و روستاها در کنار یک هزار مسجد در کل استان خوشبختانه اکثریت مساجد و هیئات برکزاری مراسم داشتند.

وی با بیان اینکه تجربه خوبی در سال گذشته نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی داشتیم، اظهار کرد: به همین دلیل از همان ابتدا تاکید به برگزاری مراسم در فضای باز داشتیم که اکثر هیئات و مساجد در فضای باز و استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی را رعایت کردند.

حجت‌الاسلام احمدی با بیان اینکه دستورالعمل مربوطه برگزاری مراسم در فضای بسته با یک‌پنجم ظرفیت را داده بود، خاطرنشان کرد: اما از همان ابتدا فضای باز را شرط کردیم و هیات‌ها نیز با وجود مشکلاتی که نسبت به فضاسازی و سایر مسائل داشتند تمکین کردند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان افزود: هیئاتی هم بودند که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکردند اما وقتی ما مقایسه می‌کنیم با 700 هیات و مساجدی که اقامه عزا داشتند، تعداد هیئات و مساجدی که رعایت نمی‌کردند به تعداد انگشتان دست می‌رسید.

وی ضمن قدردانی از مسئولان هیئات مذهبی گفت: خوشبختانه امسال با وجود اینکه انتظار نداشتیم اما توانستند در این عرصه کمک کنند تا هم اقامه عزا باشد و هم رعایت‌دستورالعمل‌ها باشد، مراسم زنجان بدون حاشیه بود.

حجت‌الاسلام احمدی با اشاره به ممنوعیت دسته‌روی هیئات در محرم امسال خاطرنشان کرد: دسته‌های شاخص، دستورالعمل‌ها را رعایت کردند و مراسم سالانه خود را به صورت ثابت برگزار کردند و دسته‌هایی بودند که نه تابلو داشتند و نه رسمیت به معنای زیر نظر شورای هیائت مذهبی بودن، داشتند که با 50 تا 100 نفر در بعضی محلات راه افتاد اما با تدبیر نیروی انتظامی و اعضای شورای تامین استان خوشبختانه انتظاری که از فرهیختگی هیات‌ها و مادحین می‌رفت در زنجان خودش را نشان داد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با اشاره به اعزام مبلغ در ایام محرم گفت: 350 نفر اعزام بومی داشتیم و 180 نفر از قم و از طریق دفتر تبلیغات اسلامی در روستاها و شهرها حضور پیدا کردند که در مجموع 530 نفر مبلّغ و مبلّغه می‌شوند.

وی اظهار داشت: استقبال خوبی نسبت به سال گذشته داشتیم به طوری که هر سال هیات‌های زنجان از شب اول محرم، گرم می‌شد اما امسال از همان شب اول محرم، حضور مردم را داشتیم.

حجت‌الاسلام احمدی خاطرنشان کرد: 6 تیم در زنجان هر شب به هیات‌ها نظارت داشتند و در شهرستان‌ها نیز با نظارت فرمانداران و دانشگاه علوم پزشکی نظارت اتفاق افتاد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان گفت: خوشبختانه مراسم محرم امسال در زنجان با کمترین حاشیه برگزار شد و هیات‌های زنجان در مجموع، نمره قبولی را گرفتند.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر