logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۳۸
[ شناسه خبر : ۲۲۷۹۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
امام جمعه شهرستان خرمدره:

انجام صحیح مسئولیت در جامعه، بُعدی از ابعاد امر به معروف و نهی از منکر است

انجام-صحیح-مسئولیت-در-جامعه،-بُعدی-از-ابعاد-امر-به-معروف-و-نهی-از-منکر-است
امام جمعه شهرستان خرمدره گفت: هر کس مسئولیت خود در جامعه را به درستی انجام دهد، بُعدی از ابعاد امر به معروف و نهی از منکر را محقق کرده است.

به گزارش موج رسا; حجت‌الاسلام حسینعلی زاهدی‌پور امروز در ویژه‌برنامه مناسبتی محرم با موضوع امر به معروف و نهی از منکر از شبکه استانی اشراق اظهار داشت: بر اساس روایتی از پیامبر اکرم(ص) مسئولیت‌پذیری، اصل مهم زندگی اجتماعی بوده و بر اساس عبارت «کُلّکُم راعٍ وَ کَلّکُم مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ» همه در حوزه مسائل اجتماعی، مسئول هستند.

وی با اشاره به داستان معروفی که جماعتی در یک کِشتی نشسته بودند، خاطرنشان کرد: یک نفر، محلی از کشتی که خودش نشسته بود را سوراخ می‌کرد در حالی که نتیجه این کار در نهایت، پُرشدن کشتی و غرق شدن تمام مسافران آن بود نه اینکه فقط یک نفر غرق شود.

حجت‌الاسلام زاهدی‌پور با اشاره به درگیری جامعه با بیماری کرونا در شرایط کنونی گفت: متاسفانه بعضی‌ها می‌گویند من قوی هستم و مسائل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند در حالی که این جمله غلط است.

کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه تمام مراجع فرموده‌اند که عدم رعایت مسائل بهداشتی، حق‌الناس است، اظهار داشت: همانطور که می‌بینیم برخی ورزشکاران با بدن‌های بسیار قوی و تنومند و بسیاری از قهرمانان را متاسفانه در بیماری کرونا از دست دادیم پس بنابراین معلوم می‌شود که قوی بودن، تفکر بیخود و غلطی است.

وی با بیان اینکه ویروس و میکروب قابل مشاهده نیست که بتوان در برابر آن مقاومت کرد، افزود: نکته مهم بعدی در این رابطه این است که به فرض اگر بنده قوی باشم، آیا دیرگان هم قوی هستند و اگر بنده بهداشت را رعایت نکنم آیا ویروس به دیگران سرایت نمی‌کند؟ و آیا حق‌الناس به گردن من نمی‌آید؟

حجت‌الاسلام زاهدی‌پور با بیان اینکه مساله دین، مهمتر از بیماری کرونا است؛ تصریح کرد: اگر دین در جامعه از بین برود و تعطیل شود و در واقع، معروف و منکر عوض شود جامعه در آن صورت، قواعد دینی را از دست می‌دهد.

امام جمعه شهرستان خرمدره با بیان اینکه یکی از تکیه کلام‌ها این است که «خدا از دین خودش مراقبت می‌کند» گفت: این درست است که خدا از دین خودش مراقبت می‌کند اما باید توجه داشت که قرآن کریم و دین اسلام زمانی در عربستان نازل شد و پیامبر(ص) نیز در عربستان مبعوث شد اما امروز مرکز ثقل اسلام ناب محمدی، ایران اسلامی است.

وی اظهار داشت: این به این دلیل است که عربستانی‌ها قدر اسلام را نشناختند اما ایران، قدرشناس دین اسلام شد و ایران اسلامی، یک جامعه معرفت‌سالار، معرفت‌محور و فرهنگی بود که قدر فرهنگ دینی را دانست.

حجت‌الاسلام زاهدی‌پور با بیان اینکه بر این اساس، فرهنگ دینی جابه‌جا شد، خاطرنشان کرد: گوهر دین از بین نرفت اما از دست عرب‌ها خارج شد چرا که قدر نعمت را ندانستند.

کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه بالاترین مسئولیت‌پذیری در حوزه دینداری است، گفت: به تعبیر جامعه‌شناسان اگر مسئولیت‌پذیری در حوزه دینداری از بین برود، جامعه گرفتار ناهنجاری‌ها می‌شود و در صورتی که هنجار قالب در جامعه نباشد آن جامعه، آشفته شده و انسجام نخواهد داشت و هرج و مرج می‌شود.

وی تصریح کرد: نتیجه اعتقاد به نسبی‌گرایی مانند جوامع غربی می‌شود که در همین بیماری کرونا با وجود دارا بودن بهترین امکانات نتوانستند به آن معنا جامعه خود را در ارتباط با تامین سلامت، کنترل کنند.

حجت‌الاسلام زاهدی‌پور خاطرنشان کرد: در نتیجه، هر کس مسئولیت خود در جامعه را به درستی انجام دهد، بُعدی از ابعاد امر به معروف و نهی از منکر را محقق کرده است.// آ   

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر