logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۷
[ شناسه خبر : ۲۲۷۸۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
در هشتم محرم رقم می‌خورد؛

دلتنگی مردم پایتخت شور و شعور حسینی برای یوم‌العباس

دلتنگی-مردم-پایتخت-شور-و-شعور-حسینی-برای-یوم‌العباس-
به دلیل بروز پیک پنجم کرونا و افزایش تعداد بیماران در استان زنجان و ثبت وضعیت قرمز، یوم‌العباس در زنجان برگزار نمی‌شود.

به گزارش موج رسا; یوم‌العباس برنامه ویژه استان زنجان است که هرساله هزاران عاشق حسینی را از سراسر ایران و برخی کشورهای جهان گرد خود می‌آورد تا در چنین روزی که مختص زنجانی‌ها است، ارادات مردم پایتخت شور  و شعور حسینی به ساحت قمر منیر بنی هاشم عرضه شود.

مردم زنجان که در این روز بزرگ گردهم می‌آیند و اجتماع هزاران نفری را تشکیل می‌دهند و این برنامه عظیم فرهنگی و مذهبی چشم جهانیان را خیره می‌کند اما مردم زنجان دو سالی است دلتنگ حضور در این مراسم هستند چرا که با شیوع بیماری کرونا، یوم‌العباس دیگر برگزار نمی‌شود.

یوم‌العباس در چند سال گذشته چهره جهانی به خود گرفته و ارادتمندان حضرت ابوالفضل العباس (ع) هر ساله از سراسر جهان به زنجان می‌آیند تا میهمان زنجانی‌ها در این روز باشند، یوم‌العباس زنجان هر ساله میزبان مسئولان بلند پایه کشوری است که می‌دانند این روز چقدر در جهان تاثیرگذار است و چشم جهانیان در این روز فقط به زنجان منعطف است.

در سال گذشته به دلیل محدودیت‌های بیماری کرونا یوم‌العباس برگزار نشد اما رزمایشی به بلندای همت مردم زنجان در قالب رزمایش مواسات، همدلی و کمک مومنانه برگزار شد که بازهم زنجان را در محور توجهات قرار داد اما امسال این برنامه نیز به دلیل محدودیت‌های کرونایی امکان برگزاری ندارد و حسینیه اعظم زنجان در لبیک به تاکید مقام معظم رهبری برای جلوگیری از برگزاری تجمعات و دستورالعمل‌های ستاد کرونا یوم‌العباس را برگزار نمی‌کند. 

 

*قدمت 400 ساله یوم‌العباس زنجانی‌ها

عصر روز هشتم محرم هر ساله مردم پایتخت شور و شعور حسینی برنامه‌ای به قدمت 400 سال را در زنجان از مسیر خیابان فردوسی تا امامزاده سید ابراهیم (ع) را برگزار می‌کنند که این مراسم از ساعت 14 تا زمان اذان مغرب برگزار می‌شود در حالی که تجمع همچنان باقی است اما برنامه به اتمام می‌رسد.

عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) با سینه زنی و نوحه خوانی و فریاد "یا حسین" و "یا عباس" به یاد سقای کربلا دسته عزاداری عظیم را برگزار می‌کنند اما امسال یوم‌العباس به غریبانه‌ترین شکل ممکن برگزار نمی‌شود تا زمانی که منحوس‌ترین بیماری قرن از کشور خداحافظی کند.

مدیرروابط عمومی حسینیه اعظم زنجان امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا، اظهار داشت: به دلیل رعایت ابلاغیه‌های ستاد کرونا و به منظور لبیک گویی به مقام معظم رهبری برنامه یوم‌العباس امسال برگزار نمی‌شود.

شهامی با بیان اینکه به دلیل شیوع بیماری کرونا امکان برگزاری یوم‌العباس وجود ندارد، افزود: با وجود برگزاری جلسات متعدد در این زمینه در نهایت ابلاغیه ستاد کرونا دستورالعمل حسینیه اعظم زنجان شد.

وی با اشاره به اینکه با وجود تعطیلی یوم‌العباس از ارادت زنجانی‌ها به ساحت منیر قمر بنی هاشم کم نشده و نمی‌شود، افزود: مردم نذورات خود را همچنان از حسینیه اعظم زنجان دریغ نکرده و حاجتمندان و نذر داران نذورات خود را به حسینیه اعظم زنجان ارائه می‌کنند.

این مسئول بیان داشت: در سال گذشته 4 میلیارد تومان نذورات مردمی جمع‌آوری شد که امسال هم مردم نذورات خود را اهدا می‌کنند.

مدیرروابط عمومی حسینیه اعظم زنجان خاطرنشان کرد: برنامه پخت حلوای چند تنی در حسینیه اعظم زنجان نیز به دلیل شیوع بیماری کرونا امسال برگزار نمی‌شود.

عزاداری مردم زنجان در هشتم محرم مصادف با شب تاسوعای حسینی به عنوان دهمین میراث معنوی کشور ثبت شده و مراسمی منحصر به فرد و بزرگترین میعادگاه عاشقان حسینی در کشور محسوب می‌شود.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر