logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲:۴۰
[ شناسه خبر : ۲۲۶۹۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
نماینده ولی فقیه در استان زنجان:

پیرغلامان، یک عمر در مسیر زنده نگه داشتن اسلام نقش‌آفرینی کرده‌اند

پیرغلامان،-یک-عمر-در-مسیر-زنده-نگه-داشتن-اسلام-نقش‌آفرینی-کرده‌اند
نماینده ولی فقیه در استان زنجان با بیان اینکه گریاندن مردم، نقش مداحان و اهل منبر و روضه‌خوانان است، گفت: این نقش همواره اسلام را زنده نگه داشته و پیرغلامان، یک عمر در این مسیر، نقش‌آفرینی کرده‌اند.

به گزارش موج رسا; آیت‌اله علی خاتمی شامگاه پنج‌شنبه در هشتمین آیین تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی زنجان اظهار داشت: روایت است که وقتی سیدالشهدا(ع) 3 ساله بود، وارد مسجد پیامبر(ص) شدد که پیامبر اکرم(ص) در آن لحظه در منبر تشریف داشتند و امام حسین(ع) با شوق فراوان به سمت ایشان دویده و در بین راه به زمین افتاد و گریه کرد.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) به محض مشاهده این صحنه از منبر پایین آمده و سیدالشهدا(ع) را از زمین برداشته و بر روی آغوش خود قرار دادند، خاطرنشان کرد: پیامبر در آن لحظه 3 فراز فرمودند.

آیت‌اله خاتمی با بیان اینکه فراز اول این بود که هر کس حسین(ع) را دوست بدارد، خداوند را دوست می‌گیرد و کسی که خداوند را دوست بگیرد حتما حسین را نیز دوست می‌گیرد، افزود: فراز دوم این بود که با حال گریه فرمودند فرزندم حسین را با لب تشنه، شهید می‌کنند.

وی ادامه داد: سال‌های سال است که یا علی(ع) و یا حسین(ع) را به ما یاد داده‌اند و غوغایی که در ایام محرم در شهر ما به پا می‌شود، حکایت از همان فرمایشات پیامبر اکرم(ص) دارد.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان گفت: غوغای محرم و یا حسین(ع)، بالاترین مدال برای کسانی است که در این مسیر، زیسته و خواهند زیست و تا پایان عمرشان با این واژه زیبا و دلنشین، مانوس شده‌اند و خواهند شد.

وی با اشاره به فرمایش پیامبر مبنی بر اینکه شهادت فرزندم حسین(ع) محبت، گرمی و حرارتی در دل مومنان ایجاد می‌کند که تا قیامت، سرد شدنی نیست، اظهار کرد: حدود 1400 سال از واقعه عاشورا می‌گذرد که تاکنون هزار ماه، بنی‌امیه و 530 سال بنی‌عباس و بعد از ان نیز هر کس به‌گونه‌ای تلاش کرده تا این چراغ حسین(ع) را خاموش کند.

آیت‌اله خاتمی بیان کرد: امروز نیز با ابزارهای جدیدف مدرن و فریبنده در تلاش برای خاموش کردن این چراغ هستند اما نتوانسته‌اند چرا که چراغ حسین(ع) ارتباط مستقیمی با ایمان مردم دارد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان با بیان اینکه خوشبختانه شهر ما با عشق، ارادت و محبت به سیدالشهدا(ع) به عنوان پایتخت شور و شعور حسینی نامگذاری شده است، گفت: حتما باید دقت کنیم چرا که اگر این شور و محبت، تبدیل به معرفت شود ماندگار خواهد شد.

وی تصریح کرد: اگر محبت و ارادت به امام حسین(ع) فقط شور و احساس باشد، تربیت‌کننده و جهت‌دهنده نخواهد بود.

آیت‌اله خاتمی اظهار کرد: زندگی ما در روابط اجتماعی، عبادی، همسایگی و روابط انسانی به اندازه خودمان حداقل رنگ و بوی حسینی پیدا کند که تبدیل به معرفت شود وگرنه شور می‌آید و با هیجان هم خاموش می‌شود.

وی با بیان اینکه چند گروه سبب بقای جریان عاشورا و قیام سیدالشهدا(ع) شده‌اند که یکی از آن‌ها علما و محدثین هستند، خاطرنشان کرد: قلم‌ها و دست‌های زیادی شکسته شده و حنجره‌های زیادی بریده شده و سرمایه‌های بسیار بزرگی برای زنده ماندن این جریان، هزینه شده است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان با بیان اینکه حَجّاج 14 سال حکومت کرده است، گفت: 16 بار فقط در زمان حکومت حجاج، بارگاه سیدالشهدا(ع) را تخریب کرده‌اند اما باز هم این جریان زنده مانده است.

وی با بیان اینکه این شیطنت‌ها امروز تبدیل به جنگ نرم شده است، اظهار داشت: دشمن به دنبال پیدا کردن بهانه‌ای برای ایجاد شبهه است.

آیت‌اله خاتمی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با شعرا و مادحین در سال‌های گذشته خاطرنشان کرد: ایشان فرمودند که مداحی 3 کار همزمان است.

وی افزود: این 3 کار عبارت است از تجدید یاد بزرگترین انسان‌های تاریخ، بیان علی‌ترین معارف انسانی و بیان معارف مورد نیاز هر زمان.

آیت‌اله خاتمی ابراز کرد: در فرمایشات امام خمینی(ره) نیز اینطور تعبیر شده که گریه بر امام حسین(ع) گریه عادی نیست و گریه بر مظلوم است و گریه بر مظلوم، فریاد در برابر ظالم است.

امام جمعه زنجان با بیان اینکه گریاندن مردم، نقش مداحان و اهل منبر و روضه‌خوانان است، گفت: این نقش همواره اسلام را زنده نگه داشته و پیرغلامان، یک عمر در این مسیر، نقش‌آفرینی کرده‌اند.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر