logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۷
[ شناسه خبر : ۲۲۳۰۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
کارشناس مسائل مذهبی در گفت‌وگو با موج رسا:

روز عرفه، فرصت آشنایی بیشتر با خداوند متعال است

روز-عرفه،-فرصت-آشنایی-بیشتر-با-خداوند-متعال-است
کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه روز عرفه، فرصت آشنایی بیشتر با خداوند متعال است، گفت: نکته مهمی که در این روز عزیز و شب عید وجود دارد این است که یک روز قبل از عید آمادگی پیدا می‌کنیم که نفس خود را قربانی کرده و به پیشگاه خداوند متعال تقرب جوییم.

حجت‌الاسلام علی ناصر در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به نهم ذی‌الحجه، روز عرفه و نیایش اظهار داشت: روز عرفه و قربان شاید به عنوان عید در تقویم‌های ما مطرح شده اما خیلی از علما با برگرفتن از کلام هل بیت(ع) این روز را به عنوان یک عید بسیار مهم برای ما یادآوری کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در دعاهایی که از اهل بیت(ع) نقل شده از جمله حضرت امام سجاد(ع) که می‌فرمایند «اللّهم هذا یومٌ عرفه یومٌ شَرّفتَه و کرّمتَه» یعنی عرفه، روزی است که خداوند متعال به این روز، شرافت و کرامت داد.

حجت‌الاسلام ناصر افزود: علاوه بر اَعمالی که در روز عرفه برای ما توصیه شده از جمله غسل و روزه این روز که در روایت آمده که کفاره 70 و حتی 90 سال و بیشتر را دارد و همچنین زیارت قرائت دعای عرفه سیدالشهدا(ع)، عرفه به عنوان یک عید مهم نیز برای ما مسلمانان ارزش و اهمیت دارد.

کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه عرفه به عنوان روز راز و نیاز، مناجات و عشق‌بازی با خداوند متعال است، گفت: برخی از علما و محققین بر این نظرند و البته این مطلب هم برگرفته از کلام اهل بیت(ع) است که اگر کسی روزه بگیرد و این روزه، باعث ضعف شخص شود که نتواند دعای عرفه را بخواند، قرائت دعا به روزه مستحبی اولویت دارد.

 

*‌ عدم تجمعات، مانعی برای دست برداشتن از ارتباط با خداوند نمی‌شود

وی با بیان اینکه عید عرفه هر سال یک ویژگی و شکوه خاصی داشت، اظهار کرد: همه‌ساله تجمعاتی داشتیم که این تجمعات هم در صحرای عرفات بود که متاسفانه 2 سال است که به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا تجمع معنوی و بامعرفت در روز معرفت و محبت خداوند برقرار نمی‌شود و تجمعی اتفاق نمی‌افتد و امسال نیز صدای مناجات حجاج به گوش نمی‌رسد.

حجت‌الاسلام ناصر افزود: در کنار برگزاری مراسم دعای عرفه در صحرای عرفات در تمام شهرها و در مساجد، بقاع متبرکه امامزدگان حسینیه‌ها تجمعاتی داشیم که سال گذشته بسیار کمرنگ بود و امسال نیز با توجه به وضعیت کرونایی در حد بسیار محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود ضمن اینکه مردم از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی نیز می‌توانند از این مراسم بهره‌مند شوند.

وی با تاکید بر اینکه دعای عرفه، فرصت ویژه‌ای برای ارتباط با خداوند متعال است، تصریح کرد: عدم برگزاری برنامه‌های تجمعی نمی‌تواند مانع از این شود که دست از این معنویت و ارتباط با خداوند برداریم و حتی می‌توان به تنهایی در منزل و در کنار خانواده و اقوام و خویشان نیز این فریضه را به جا آورد.

کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه روز عرفه، فرضت آشنایی بیشتر با خداوند متعال است، گفت: نکته مهمی که در این روز عزیز و شب عید وجود دارد این است که یک روز قبل از عید آمادگی پیدا می‌کنیم که نفس خود را قربانی کرده و به پیشگاه خداوند متعال تقرب جوییم.

وی اظهار کرد: روایت داریم که فرصتی که در روز عرفه در صحرای عرفات و در هر جایی که راز و نیاز و ارتباط بندگان به صورت ویژه با خداوند متعال برقرار شود اگر شب قدر را به اندازه خودمان نتوانستیم درک کنیم، خداوند روز عرفه را برای ما قرار داده که به اندازه شب قدر در این روز عزیز می‌توانیم با خداوند متعال و در پیشگاه خداوند عرضه بداریم.

حجت‌الاسلام ناصر ابراز کرد: امیدواریم به برکت روز عرفه، اهل بیت(ع) و به‌خصوص دعای عرفه، قلم عفو به تمام دعاها و خطاهای ما کشیده شود.

 

*‌ دعای عرفه، سراسر معرفت است

کارشناس مسائل مذهبی گفت: دعای عرفه‌ای که حضرت امام حسین(ع) در روز عرفه قرائت کردند، سراسر معرفت است.

وی اظهار داشت: اگر دعای عرفه را کمی با توجه بخوانیم، مشاهده می‌کنیم که سیدالشهدا(ع) دعا را با راز و نیاز و حمد و سپاس به نام خداوند شروع می‌کند و در عالم خلقت زمین و آسمان و حتی اعضا و جوارح انسان، صحبت می‌کند و به عاشقانه‌هایی می‌رسد که امام حسین(ع) می‌گوید «خدایا! تو کسی هستی که ...» و با این عبارت، صفات خداوند را می‌شمارد و در ادامه می‌گوید «من هم کسی هستم که در مقابل تو هیچ هستم»

حجت‌الاسلام ناصر با بیان اینکه امام حسین(ع) روش عشق و عاشقی با خداوند متعال را در این دعا به ما یاد می‌دهد، افزود: امیدواریم بتوانیم نهایت بهره را از این روز عزیز داشته باشیم.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر