logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۴
[ شناسه خبر : ۲۲۱۶۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
کارشناس مسائل مذهبی مطرح کرد

نقش امام جواد (ع) در آماده سازی مردم برای دوران غیبت

نقش-امام-جواد-(ع)-در-آماده-سازی-مردم-برای-دوران-غیبت
کارشناس مسائل مذهبی گفت: امام جواد (ع) در آماده سازی مردم برای دوران غیبت نقش بسیار تاثیر گذاری داشتند و زمینه پذیرش این دوران را فراهم کردند.

حجت‌الاسلام علی ناصر امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; با تسلیت ایام شهادت امام جواد (ع)، اظهارداشت: امام جواد (ع) دارای ویژگی‌های خاصی بودندکه با توجه به موقعیت زمانی در دوران ایشان وظیفه هدایت جامعه را برعهده گرفتند.

وی با بیان اینکه پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام امام علی (ع) به عنوان جانشین ایشان هدایت شیعیان را برعهده داشتند، افزود: یکی از فعالیت‌های ائمه معصوم (ع) آماده‌سازی جامعه شیعی برای دوره غیبت امام زمان (عج) بود.

این مسئول خاطرنشان کرد: امام جواد (ع) نیز با وجود سن و سال کم و دوره کوتاه امامت، هدایت شیعیان را بر عهده گرفته و  زمینه سازی لازم را برای ظهور منجی عالم بشریت انجام دادند.

کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به اینکه محبین اهل بیت عصمت و طهارت (ع) قبل از به امامت رسیدن امام جواد (ع) با پدیده مهدویت از صدر اسلام آشنا بودند، افزود: اما در طول دوران امامت ائمه معصومین (ع) نیز افرادی بودند که ادعای مهدویت کرده و گاهی افرادی را دور خود جمع کردند.

حجت‌الاسلام ناصر خاطرنشان کرد: در همه دوران زندگی اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به ویژه امامان متاخر زمینه‌سازی برای دوران غیبت وجود داشت اما از زمان ولایت عهدی امام رضا (ع) زمانی که ایشان از مدینه به سمت طوس حرکت کرد این آماده سازی با سرعت بیشتری آغاز شد.

وی با بیان اینکه جریان حرکتی امام رضا برای تقویت جریان اعتقادی در بسترهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی موثر بود، افزود: این گسترش باعث شد تا امام جواد (ع) نیز مردم را برای ظهور آماده کنند.

این مسئول تصریح کرد: مقابله با فرقه‌های انحرافی و تقویت باورهای مهدوی از دیگر اقدامات امام جواد (ع) بود که موجب شد تا این جریان‌ها نتوانند بحث مهدویت را خدشه دار کنند.

کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به اینکه با شهادت امام رضا (ع) مامون خیالش راحت بود که کسی در عرصه سیاسی همچون ایشان نمی‌تواند به مبارزه ادامه دهد، افزود: اما با این وجود از امام جواد (ع) که می‌ترسید شیعیان دور ایشان جمع شوند، غفلت نکرد.

حجت‌الاسلام ناصر خاطرنشان کرد:  مامون در نخستین اقدام امام جواد (ع) را به بغداد فرا خواند و دخترش را به عقد ایشان در آورده و این امام همام را زیر نظر داشت تا مردم و شیعیان تحت تاثیر ایشان قرار نگیرند.

وی با بیان اینکه امام جواد (ع) ادامه دهنده جنبش علمی و نرم افزاری بود که از دوران امام باقر (ع) و امام صادق (ع) آغاز شده بود، افزود: در گیری بین خلفای عباسی و موجب شد تا مردم بیشتر با معارف دین و مهدویت آشنا شوند.

این مسئول یادآور شد: امام جواد وارث جنبش علمی دوران امام باقر (ع) و امام صادق (ع) بود و حداقل 130 حدیث از مسائل مختلف از ایشان نقل شده است که نشان می‌دهد ایشان در مسائل انحرافی جامعه سختترین مواضع را اتخاذ می‌کردند.

کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به فعالیت جریان‌های انحرافی در دوران امام جواد (ع)، بیان داشت: وظیفه امام جواد سخت بود اگر چه ایشان زمینه پذیرش امامت حضرت مهدی (عج) را فراهم کرد و زمانی که ایشان در 5 سالگی به امامت رسیدند شیعیان تعجب نکردند اگر چه برخی مخالفان حرکت‌هایی را انجام دادند.

حجت‌الاسلام ناصر انجام کارهای تشکیلاتی و تقویت سازمان وکلاتی در بین افراد خاص را از اقدامات مهم امام جواد (ع) عنوان کرد و افزود: ایشان وکلای خاصی را در شهرها و مناطق مختلف به عنوان نماینده برگزیده بودند تا به خواسته‌های دینی و اعتقادی مردم رسیدگی کنند.

وی گفت: زمینه سازی امام جواد (ع) موجب شد تا در دوران غیبت صغری 4 نائب خاص پیام و کلام حضرت مهدی (عج) را به گوش مردم برسانند و مردم از این موضوع تعجب نکنند.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر