logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱:۱۷
[ شناسه خبر : ۲۲۱۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

خانه پدری امام خمینی(ره) در شهر خمین+تصاویر

خانه-پدری-امام-خمینی(ره)-در-شهر-خمین+تصاویر

خانه پدری امام خمینی (ره) در خمین یکی از بناهای عظیم و مثال زدنی دوره قاجاریه در بافت تاریخی خمین بشمار می روداین خانه زیبا وبزرگ نمونه ای از معماری خانه های ایران می باشد.

به گزارش موج رسا; به نقل از  هرمز؛ خانه پدری امام که درحاشیه شمالی رودخانه خمین در محله قدیمی سرپل قرار دارد، میراث تار‌یخی با ارزشی است که مورد بازدید خیل عظیمی ازایرانگردان و جهانگردان می باشد و بدون تردید در آینده نیزمشتاقان ‌بسیاری را به خود جلب خواهدکرد. این خانه از بناهای دوره قاجاراست و حدود۱۵۰ سال قدمت دارد. معماری این بنا نیز همانند معماری خانه های ایران متناسب با اقلیم خمین واستان مرکزی ساخته شده است و مصالح اصلی به کار رفته در آن نیز ازخشت ،گل وچوب است.

 این بنا توسط پدربزرگ حضرت امام، مرحوم حاج سید احمد درسال ۱۲۵۵ قمری از شحصی ‌به نام محسن خان به قیمت ۹۰ تومان خریداری شده است. برادر بزرگ حضرت امام در خاطراتشان نقل کرده‌اند، این خانه پناهگاه مردم در روزهای ناخوش حمله یاغیان به خمین بوده است.

این بنای تاریخی حدود ۲۵۰۰ متر مربع مساحت دارد و شامل ۵بخش؛ حیاط اندرونی، حیاط بیرونی، حیاط دارای شبستان، حیاط موروثی امام (ره) و واحدهای ارتباطی و خدمات است.

حضرت آیت الله خمینی (ره) در یکی از اتاق‌های حیاط دار شبستان این خانه پا به عرصه گیتی گذاشت. این خانه در ابتدا دارای ۲ درب ورودی - خروجی بود اما بعدها بر حسب ضرورت ۵ ورودی دیگر با آن اضافه شد. از خصوصیات این خانه، ارتفاع سطح خانه نسبت به کف حیاط آن است. به طوری که دیگر قسمت‌های مسکونی آن روی مصطبه (کرسی) قرار گرفته‌اند. نوع مصالح ساختمانی این خانه در ابتدا، گل و خشت بوده ولی نما و روکش برخی از قسمت‌ها از جنس سنگ می‌باشد.

خانه حضرت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۷۵ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۱۷۴۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 

انتهای پیام/

منبع خبر: راه دانا

فرم ارسال نظر