logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰:۲۷
[ شناسه خبر : ۲۱۸۳۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
آید زِ حرم دوای دردم بگذار کبوتر تو گردم؛

ارادت غیرقابل انکار اهل سنت به امام رضا(ع)

ارادت-غیرقابل-انکار-اهل-سنت-به-امام-رضا(ع)
اهل تسنن ارادتی بزرگ و مملوء از عشق به اهل بیت عصمت و طهارت به ویژه امام رضا(ع) داشته و معتقدند که عمل به سیره رضوی راهگشای بسیاری از مشکلات است.

به گزارش موج رسا; نام پیامبر و اهل‌بیتش که می‌آید، فرقی نمی‌کند ایرانی و غیر ایرانی باشی، هرکس از هر جای این کره خاکی باشد کافی است بداند تکه‌ای از بهشت در ایران بوده که مدفن بهترین انسان‌هاست دیگر تاب و قرار ماندن ندارد خود را به مشهد می ‌رساند تا دلش آرام گیرد.

ایرانی‌ها چه شیعه باشند چه ارمنی و اهل تسنن، امام هشتم را صاحب کشور می‌دانند، برایش جایگاهی والا قائل بوده و برای برآورده شدن حاجات او را ضامن درگاه الهی می کنند به گونه ای که حرم امام رضا(ع) همواره پناهگاه تمامی مذاهب و فرقه‌های اسلامی به شمار می رود.

در این میان اهل تسنن ارادتی بزرگ و مملوء از عشق به اهل بیت عصمت و طهارت به ویژه امام رضا(ع) داشته و معتقدند که "ائمه اطهار به دلیل عصمت و پاکی شان همیشه مورد احترام تمام فرقه های اسلامی هستند."

وجود امام رضا (ع) برای ایران اسلامی مایه افتخار است 

مولوی عبدالرحیم ریگیان پور، امام جمعه اهل سنت میرجاوه در گفت و گو با خبرنگار ما ضمن تبریک ایام به مناسبت دهه کرامت و ولادت اسوه اخلاق و ادب، عرفان، معنویت، امام رضا(ع) و خواهر بزرگوارش حضرت معصومه(س)، بیان کرد: در حقیقت این واقعه یک رویداد بسیار مهم و فرصتی برای تقویت وحدت شیعه و سنی و خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان اسلام است.

وی افزود: پیامبر (ص) درباره صالحان و مردان بزرگ همچون امام رضا (ع) که اهل تقوا، علم و معنویت عرفان هستند، بسیار سخنان و احادیث فرموده و امروزه کسانی که به اهل‌بیت رسول‌الله(ص) و امامان و اولیا محبت دارند، در روز قیامت رفیق آن جماعت می شوند و مورد شفاعت آنان قرار خواهند گرفت.

امام جمعه اهل سنت میرجاوه تصریح کرد: امام‌ رضا (ع) در منظر علمای اهل‌سنت از جایگاه رفیع و مقامی والایی برخوردار است، در حقیقت تنها قلب‌ های شیعیان، شیفته آن حضرت نیست.

وی خاطرنشان کرد: مأمون در هر جا که احتمال می داد دانشمندی باشد و توانایی مناظره و مباحثه با امام رضا(ع) را داشته باشد به مجلس خویش دعوت می کرد و او را با آن حضرت وارد مذاکره می کرد و در واقع او در این زمینه تلاش های فراوانی داشت  تا اندیشمندان و نظریه پردازان فرقه ها و گروه های مختلف اسلامی و غیراسلامی در مباحثه علمی بر آن بزرگوار پیروز شوند، امام رضا(ع) در تمام آن جلسات و مناظره ها غلبه می کرد و در پایان، طرف مقابل به فضیلت و برتری و دانش بی کرانش اعتراف می کرد.

عشق و محبت غریب القربا شیعه و سنی نمی شناسد

این خطیب جمعه عنوان کرد: همه امت های اسلامی بر این باور هستند که کرامات یکی از ویژگی های ممتاز اولیا حق بوده که می توان به مواردی چون تقرب و محبت با خداوند، رابطه مستقیم با معبود اشاره داشت.

وی اضافه کرد: برخی رفتارها و عادات امام هشتم (ع) به صورت خارق العاده بوده و در حقیقت به اختیار خداوند به بزرگانی چون آن بزرگوار القا می شده که بخشی از معجزات و کرامات آن حضرت به شمار می رفته است  و مردم عادی از انجام آن کارها عاجز بودند.

ریگیان پور بیان کرد: امام رضا (ع) در نزد خداوند متعال از ارزش و جایگاه والایی برخوردار است و به خاطر همین موقعیت ویژه به درگاه الهی از این بزرگوار می خواهم که واسطه  آمرزش گناهان و حل مشکلات جامعه شود.

وی اضافه کرد: ایران اسلامی به وجود نازنین امام رضا(ع) در مشهد مقدس مفتخر بوده و تنها امامی است که در کشور ما از نسل پیامبر (ص) حضور دارد.

این خطیب جمعه تصریح کرد: محبت امام رضا(ع) شیعه و سنی نمی شناسد و برادران اهل سنت هم همچون تشیع به اهل بیت (ع) عشق و علاقه و ارادت دارند.

عمل به سیره امام رضا(ع) راهگشای حل مشکلات

مولوی عبداله حسن زهی، امام جمعه اهل سنت هامون در گفت وگو با خبرنگار ما بیان کرد: اهل سنت ارادت خاصی به امام رضا(ع) داشته و ایشان را یکی از مراکز ولایت می دانند.

وی افزود: در شاخه های مختلفی امام رضا(ع) به عنوان ولی الله است و اهل سنت اراده ویژه ای به این امام همام و کرامات آن دارند.

این عالم اهل سنت ادامه داد: امروز برای از بین بردن مشکلات موجود مسئولان باید از سیره و روش ایشان الگو بگیرند.

وی تصریح کرد: امام رضا(ع) ساده زیست بود و با تمام اقشار مختلف مردم در ارتباط بود  وبه آنها رسیدگی می کرد، امروز باید به این مهم همگان توجه کنند.

حسن زهی گفت: ائمه اطهار و اهل بیت پیامبر(ص)  به دلیل عصمت و پاکی شان همیشه مورد احترام تمام فرقه های اسلامی هستند.  

 امام جمعه اهل سنت هامون ادامه داد: باید در سایه تمسک و توسل به ائمه اطهار و اطاعت از ولایت فقیه برای تقویت معنویت و باورهای اسلامی تلاش کرد.

امام رضا(ع) الگوی ادب و کمال

مولوی عنایت اله رسولی زاده، امام جمعه اهل سنت مینان شهرستان سرباز نیز بیان کرد: شجاعت و صراحت، اخلاق عالی، پرهیزکاری، تقوا، سخاوت، صبر و مقاومت و ساده زیستی از جمله ویژگی های بارز امام رضا(ع) است به گونه ای که الگوی ادب و کمال در جامعه هستند و باید از سیره و منش ایشان در زندگی بهره برد.

وی با تاکید بر این مطلب که امام رضا(ع) را با عنوان امام رئوف می‌شناسیم، افزود: الگو از سیره و منش این امام همام راهگشای حل مشکلات است و می تواند توطئه دشمن را خنثی کند.

شیعه و سنی محب اهل‌بیت هستند

رسولی زاده با بیان اینکه اهل‌سنت ارادت خاصی به امام رضا(ع) داشته و شیعه و سنی محب اهل‌بیت هستند، گفت: دهه کرامت فرصت مناسبی برای تاسی از رفتار بزرگان دین است که با عطوفت و مهربانی با هم رفتار کنیم تا خداوند همه ما را با وحدت و همدلی در مقابل دشمنان اسلام پیروز کند.

وی تصریح کرد: اهل‌سنت ارادت خاصی به امام رضا(ع) داشته حتی در روایات متعددی هم به این مهم اشاره شده است؛ در این زمینه مردم ایران حول محور ائمه اطهار و پیامبر (ص) حرکت کرده و میزبانی از امام رضا(ع) را مایه افتخار و عزت خود می دانند.

 این عالم اهل سنت ادامه داد: اهل سنت ارادت خاصی به امام رضا(ع ) داشته به گونه ای که هرگاه شخصی به مشهد برای کاری می‌رود اعتقاد دارد باید به زیارت ایشان مشرف شود.  
 
 کرامات امام رضا(ع) باور مشترک شیعه و سنی است

مولوی خلیل رسولی زاده، امام جمعه موقت اهل سنت ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: در طول تاریخ همیشه بشر با اعمال خارق العاده‏ اى روبرو بوده که این ها همیشه اعجاب و تحسین انسان ها را برانگیخته و موجب ایمان او به کسى یا چیزى شده است.

وی افزود: در حقیقت معجزه عبارت است از امر خارق العاده‌ای که با اراده خدای متعال از شخص مدعی نبوت، ظاهر شود و نشانه صدق ادعای وی باشد.

این خطیب جمعه تصریح کرد: امام رضا(ع) همانند دیگر امامان معصوم(ع) دارنده تمام کمالات و فضائل اخلاق انسانی در مرتبه اعلی بوده  و در نزد همه دوستان و محبانش قابل ستایش است، حتی دشمنان کینه توز و سرسخت به مدح و ستایش آن حضرت پرداختند.

وی با بیان این که امام رضا(ع) هرگز به کسی یک کلمه جفا نکرده و نیازمندی را از درگاه خویش رد نکرده، خاطرنشان کرد: از نظر آن بزرگوار هیچ عملی برتر و با ارزش تر از نماز نیست و آن را در اول وقت اقامه می کرد و  به هیچ قیمتی فضیلت نماز اول وقت را از دست نمی داد.

رسولی زاده بیان کرد: حرم مطهر امام‌ رضا(ع) در مشهد، از دیرباز مورد احترام علما و بزرگان اهل سنت بوده‌ است.

وی با اشاره به این‌ که‌ معجزات و کرامات امام رضا(ع) باور مشترک شیعه و سنی است، اضافه کرد: معجزات امام رضا (ع) فراتر از آن چیزی است که حتی در باورها و اندیشه های ما نمی گنجد و انسان هایی هستند که با تشرف به بارگاه ملکوتی آن امام معصوم از دریای بی کران کرامتش بهره و نصیبی بردند.

منبع: راه دانا

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر