logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۴
[ شناسه خبر : ۲۱۶۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 10 دقیقه ]
نتایج انتخابات هیئت رئیسه مجلس؛

لاریجانی با ۲۰۴ رای رئیس مجلس شورای اسلامی باقی ماند

-لاریجانی-با-۲۰۴-رای-رئیس-مجلس-شورای-اسلامی-باقی-ماند-

انتخابات هئیت رئیسه سال دوم مجلس برگزار شد و علی لاریجانی در جایگاه خود ابقا و مسعود پزشکیان و علی مطهری به عنوان نواب هیئت رئیسه مجلس دهم انتخاب شدند.

به گزارش موج رسا; جلسه علنی امروز چهارشنبه دهم خردادماه 1396 به سبب تعیین هیئت‌رئیسه جدید برای یکسال آینده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سه فراکسیون اصولگرایان، مستقلین و اصلاح‌طلبان پیش از این رایزنی‌های مختلفی برای کسب کرسی‌های برتر مجلس انجام داده‌اند که تا به امروز حاشیه‌های فراوانی داشته است. واقعیت این است که در مجلس دهم فراکسیون‌ها تقریبا وزن یکسانی دارند و اکثریت مطلقی همچون مجالس گذشته در مجلس شکل نگرفته است و اتفاقات مهم با ائتلاف‌های میان فراکسیون‌ها به وقوع می‌پیوندد.

به هر جهت جلسه امروز مجلس دقایقی پیش با حضور برخی از نمایندگان آغاز به کار کرد که باید دید در این زمینه چه اتفاقاتی در مجلس خواهد افتاد.

در ادامه می‌توانید شاهد گزارش لحظه به لحظه اتفاقات امروز مجلس شورای اسلامی باشید.

آغاز نشست علنی صبح مجلس برای انتخاب هیئت رئیسه جدید با 60 کرسی خالی نمایندگان

جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.

هم‌اکنون 226 نفر از نمایندگان مجلس در صحن علنی حضور دارند که بر این اساس کُرسی 60 نماینده مجلس خالی است.

انتخاب اعضای هیئت رئیسه مجلس برای دومین سال فعالیت مجلس دهم دستور کار نشست علنی صبح امروز پارلمان است.

گزینه‌های مطرح سه فراکسیون امید، ولایی و مستقلین برای انتخابات هیئت رییسه مجلس

توافق سه فراکسیون بر لاریجانی/۴ نامزد نایب رئیسی معرفی خواهند شد
عضو شورای مرکزی فراکسیون امید گفت: فراکسیون های امید، مستقلین و نمایندگان ولایی بر ریاست لاریجانی به توافق رسیده و چهار نامزد برای نایب رئیسی مجلس معرفی کرده اند.

علی اکبری در خصوص مدل حضور فراکسیون امید در انتخابات هیئت رئیسه مجلس گفت: فراکسیون امید بر اساس مدل ۳-۳-۳ در انتخابات حضور خواهد یافت. بر این اساس فراکسیون امید سه نامزد، فراکسیون مستقلین سه نامزد و فراکسیون نمایندگان ولایی سه نامزد برای حضور در هیئت رئیسه مجلس معرفی خواهند کرد.

وی تصریح کرد: ۴ نامزد هم برای نواب رئیس مجلس معرفی خواهند شد که بر این اساس مطهری و پزشکیان از فراکسیون امید، قوامی از فراکسیون مستقلین و حاج بابایی از سوی فراکسیون نمایندگان ولایی برای احراز پست نایب رئیسی در صحن علنی مجلس نامزد خواهند شد.

عضو فراکسیون امید تاکید کرد: فراکسیون ها بر ریاست لاریجانی توافق کردند.

لاریجانی: یکی از نعمت‌های بزرگ ملت ما زندگی در زمانه‌ای است که با رهبری مردی چون امام خمینی همراه است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از نعمت‌های بزرگ عصر حاضر برای ملت ما زندگی در زمانه‌ای است که با رهبری بزرگ مردی همراه شد که جهان را به شگفتی واداشت.

علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس (10 خرداد 96) با تسلیت سالروز رحلت امام خمینی (ره) گفت: یکی از نعمت‌های بزرگ عصر حاضر برای ملت ما زندگی در زمانه‌ای است که با رهبری استثنایی بزرگ‌مردی همراه شد که جهان را به شگفتی واداشت.

وی ادامه داد: عالمی وارسته و عارفی پاک باخته مجاهدی نستوه که در احیای تفکر اسلامی بی‌نظیر اندیشید و عمل کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برخلاف جریان متعارف سیاست ورزی زمانه که با قدرت طلبی و سلطه‌گرایی همراه است این آزادمرد دریچه جدیدی بر روی دنیای سیاست گشود که آزادی واقعی انسان‌ها در تحول روحی و اعتلای نفسانی تحقق می‌یابد.

لاریجانی اضافه کرد: لذا در اکثر سخنان ایشان سهم حقیقت توحیدی و توجه به مبدا هستی موج می‌زند به نحوی که در پیام تاریخی ایشان به گورباچف در شرایط جهانی دوقطبی به جای ادبیات متعارف ثقل مطالب خویش را به روشنگری راه نو در مسیر بشریت اختصاص داد تا جهان غفلت زده سیاست را به سوی مبانی نورانی توحید سوق دهد.

لاریجانی تنها نامزد ریاست مجلس شد

علی لاریجانی تنها کاندیدای تصدی پست ریاست پارلمان برای دومین سال فعالیت مجلس دهم شد.

بر این اساس، علی لاریجانی نماینده مردم قم و رئیس مجالس هشتم، نهم و دهم تنها کاندیدای تصدی پست ریاست در هیئت رئیسه جدید مجلس دهم شد.

رأی‌گیری از نمایندگان برای انتخاب رئیس مجلس برای سال دوم فعالیت پارلمان دوره دهم در حال برگزاری است.

علی مطهری، پزشکیان، حاجی‌بابایی و قوامی کاندیدای نایب رئیسی مجلس شدند

حمیدرضا حاجی‌بابایی، علی مطهری، مسعود پزشکیان و هادی قوامی نامزد نواب هیئت رئیسه مجلس شدند.

در این جلسه نمایندگانی که کاندیدای نایب رئیسی مجلس بودند، اسامی خود را به هیئت رئیسه مجلس اعلام کردند.

بر این اساس، حمیدرضا حاجی‌بابایی، علی مطهری، مسعود پزشکیان و هادی قوامی کاندیدای تصدی نایب رئیسی مجلس دهم شدند.

رأی‌گیری برای انتخاب 2 نایب رئیس مجلس دهم هم‌اکنون در حال برگزاری است.

نمایندگان مجلس دهم پس از انتخاب نواب رئیس، وارد انتخاب دبیران (منشی‌ها) و کارپردازان (ناظران) هیئت رئیسه مجلس دهم خواهند شد.

8 نفر کاندیداهای دبیری هیئت رئیسه مجلس دهم شدند

اکبر رنجبرزاده، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، محمدحسین فرهنگی، احمد امیرآبادی، فریده اولادقباد، علی‌اصغر یوسف‌نژاد، غلامرضا کاتب و محمدعلی وکیلی کاندیدای تصدی پست دبیری هیئت رئیسه جدید مجلس دهم شدند.

در حال حاضر رأی‌گیری از نمایندگان پارلمان برای انتخاب دبیران هیئت رئیسه در حال برگزاری است.

علی لاریجانی رئیس ماند

علی لاریجانی با کسب 204 رأی مجدداً در کُرسی ریاست مجلس دهم ابقا شد.

پس از رأی‌گیری برای ریاست مجلس، علی لاریجانی با کسب 204 رأی از 268 آرای مأخوذه مجدداً به عنوان رئیس پارلمان برای دومین سال فعالیت مجلس دهم برگزیده شد.

8 نفر کاندیدای ناظری هیئت رئیسه مجلس جدید دهم شدند

بهروز نعمتی، محمد آشوری‌تازیانی، محمدقسیم عثمانی، رسول خضری، اسدالله عباسی، مجید ناصری‌نژاد، محمد محمودی‌شاه‌نشین و محمد فیضی برای تصدی پست ناظری (کارپردازی) هیئت رئیسه جدید مجلس دهم کاندیدا شدند.

از بین این 8 داوطلب، 3 ناظر یا کارپرداز انتخاب خواهند شد.

پزشکیان و مطهری نواب هیئت رئیسه مجلس دهم شدند

حمیدرضا حاجی‌بابایی، علی مطهری، مسعود پزشکیان و هادی قوامی به عنوان کاندیدای تصدی نایب رئیسی مجلس دهم داوطلب شدند.

پس از رأی‌گیری، مسعود پزشکیان با 179 رأی و علی مطهری 163 رأی به عنوان نواب اول و دوم هیئت رئیسه جدید مجلس دهم انتخاب شدند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی 107 رأی و هادی قوامی 67 رأی به خود اختصاص دادند.

ناظران هیئت رئیسه مجلس برگزیده شدند

محمد آشوری‌تازیانی، بهروز نعمتی و اسدالله عباسی به عنوان ناظران (کارپردازان) هیئت رئیسه مجلس انتخاب شدند.

نمایندگان پس از انتخاب رئیس، نواب رئیس و دبیران هیئت رئیسه، وارد انتخاب ناظران (کارپردازان) هیئت رئیسه مجلس دهم شدند.

بهروز نعمتی، محمد آشوری‌تازیانی، محمدقسیم عثمانی، رسول خضری، اسدالله عباسی، مجید ناصری‌نژاد، محمد محمودی‌شاه‌نشین و محمد فیضی کاندیدای تصدی پست ناظری (کارپردازی) هیئت رئیسه جدید مجلس دهم شدند.

پس از رأی‌گیری در صحن مجلس، محمد آشوری‌تازیانی با 164 رأی، بهروز نعمتی با 129 رأی و اسدالله عباسی با 122 رأی از مجموع 276 آرای مأخوذه به عنوان ناظران (کارپردازان) هیئت رئیسه مجلس برگزیده شدند.

6 دبیر هیئت رئیسه مجلس دهم انتخاب شدند

اکبر رنجبرزاده، محمدحسین فرهنگی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، غلامرضا کاتب، محمدعلی وکیلی و احمد امیرآبادی‌فراهانی به عنوان دبیران هیئت رئیسه مجلس انتخاب شدند.

از میان 8 کاندیدا برای تصدی پست دبیری هیأت رئیسه مجلس دهم، اکبر رنجبرزاده با 183 رأی، محمدحسین فرهنگی با 182 رأی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی با 179 رأی، غلامرضا کاتب با 178 رأی، محمدعلی وکیلی با 171 رأی و احمد امیرآبادی‌فراهانی با 165 رأی از مجموع 277 آرای مأخوذه به عنوان دبیران هیئت رئیسه مجلس انتخاب شدند.

اکبر رنجبرزاده، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، محمدحسین فرهنگی، احمد امیرآبادی، فریده اولادقباد، علی‌اصغر یوسف‌نژاد، غلامرضا کاتب و محمدعلی وکیلی کاندیدای تصدی پست دبیری هیئت رئیسه جدید مجلس دهم شدند.

صدرنشینان بهارستان سوگند یاد کردند

مراسم تحلیف اعضای هیئت رئیسه جدید مجلس دهم برگزار شد و منتخبان سوگند یاد کردند.

پس از برگزاری انتخابات هیئت رئیسه، مراسم تحلیف 12 عضو این هیئت ‌طبق آیین‌نامه داخلی برگزار شد و اعضای منتخب متن ذیل را قرائت و سوگند یاد کردند:

«من به عنوان عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در برابر قرآن مجید به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که حداکثر توان خود را برای اجرای آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با مراعات بی‌طرفی کامل در انجام وظایف به کار گیرم و از هر گونه اقدام مخالف آئین‌نامه اجتناب نمایم».

حاشیه‌های انتخابات هیئت رئیسه مجلس

بحث شدید عارف و یوسف‌نژاد برسر ناهماهنگی در کاندیداتوری برای عضویت در هیئت رئیسه، تذکرات چندباره لاریجانی به تجمع نواب منتخب در انتهای صحن و عکس یادگاری دختر مدیر نجومی‌بگیر با نشان پیروزی از حواشی امروز صحن بود.

جلسه امروز مجلس شورای اسلامی که مهمترین دستور آن انتخابات اعضای هیأت رئیسه در سال دوم فعالیت مجلس دهم بود حواشی چند به خود دید که به شرح زیر است:

- پیش از ورود مجلس به دستور انتخابات اعضای هیأت رئیسه به علت تردد نمایندگان در میان صندلی‌ها و تداوم رایزنی‌ها و لابی‌ کردن‌هایشان، مجلس چند دقیقه‌ای معطل شد که علی لاریجانی رئیس مجلس با تذکرات مکرر خود از نمایندگان خواست تا به صندلی‌هایشان بازگردند تا بتوان برگه‌های رأی‌گیری را میان آنها توزیع کرد.

- رئیس مجلس شورای اسلامی هنگام قرائت اسامی کاندیداهای دبیری هیأت رئیسه، فریده اولاد قباد نماینده تهران را اشتباهاً با عنوان «آقا» قرائت کرد.

- پس از اعلام اسامی نامزدهای دبیری در هیأت رئیسه در مرحله اول به ناگاه چند تن از اعضای فراکسیون امید نام علی‌اصغر یوسف‌نژاد را نیز فریاد زدند، اما محمدرضا عارف دبیر فراکسیون با اشاره سر اعلام کرد که یوسف‌نژاد کاندیدا نشود و با اینکه خود وی نیز مایل به عضویت مجدد در هیأت رئیسه نبود اما با پافشاری چند عضو فراکسیون امید، کاندیداتوری خود را اعلام کرد.

- پیش از اعلام دبیران منتخب هیأت رئیسه چند تن از اعضای فراکسیون امید به همراه کاظم جلالی و نیز علی‌اصغر یوسف‌نژاد به دور صندلی محمدرضا عارف حلقه زده و درباره ناهماهنگی پیش آمده در مورد کاندیداتوری این نماینده جهت عضویت در هیأت رئیسه به شدت جر و بحث می‌کردند؛ بحث دو طرف میان عارف و یوسف‌نژاد به قدری بالا گرفته بود که دبیر فراکسیون امید دست خود را بالا می‌آورد و با اشاره به یوسف‌نژاد قاطعانه عنوان می‌کرد که به شما گفتم کاندیدا نشوید.

- پیش و پس از اعلام نتایج آرای نواب رئیس مجلس، مسعود پزشکیان و علی مطهری به همراه عده‌ای از فراکسیون امید که فاطمه حسینی دختر صفدر حسینی مدیر نجومی‌بگیر دولت یازدهم نیز در میان آنها بود به سمت جایگاه خبرنگاران و عکاسان ‌آمدند و با نشان دادن علامت پیروزی عکس یادگاری گرفتند.

- این حرکت که برای لحظاتی موجب سر و صدا و پرت شدن حواس‌های نمایندگان به سمت انتهای صحن شده بود با تذکر لاریجانی روبه‌رو شد و وی تصریح کرد این کار جلوه خوبی ندارد و درست هم نیست.

- با وجود تذکر رئیس مجلس بار دیگر و پس از چند دقیقه حلقه اعضای فراکسیون امید به همراه غلامعلی جعفرزاده به دور علی مطهری و مسعود پزشکیان دو نایب رئیس منتخب مجلس در انتهای صف و جلوی خبرنگاران و عکاسان تشکیل شد که به علت سروصدایی که ایجاد کردند بار دیگر علی لاریجانی به آن هم  تذکر داد و با  اشاره به اینکه این گونه کارها خلاف آیین‌نامه مجلس است از این عده خواست سکوت را رعایت کنند.

انتهای پیام/

منبع خبر: مشرق نیوز

فرم ارسال نظر